Overstappen op Rate/Acro mode?

Momenteel vlieg ik met mijn miniquad alleen nog maar in angle en horizon mode,
Echter zie ik op veel plekken dat je met acro toch veel meer controle kan uitoefenen op de quad.
Is er een goede manier of tips, om met acro/rate te beginnen zonder meteen een emmer aan props er bij te hoeven kopen? :wink:

Vooral hoog vliegen en daar oefenen :thumbup:. Verder zorgen dat je snel kan schakelen naar angle mode in geval van nood ;D

En inderdaad…veel props kopen ha ha.

Aarzelde ook in begin, maar eens acro wil je nooit meer terug! Bochten gaat veel makkelijker

Een open veldje gebruiken en rustig de tijd nemen. Zodra je Acro door hebt vind je Horizon alleen nog maar irritant. Dan heb je het gevoel in een schommelstoel te zitten :crazy: En als je een schakelaar in handbereik hebt kun je bijvoorbeeld als je wilt landen terugschakelen. Later zal je die ook niet meer gebruiken.

Een flink groot weiland zoeken zonder teveel water en bomen en dan lekker hoog gaan zitten de eerste keer zoals Schiksie al zei. Dan moet het goed komen! Als je wat hoger zit heb je namelijk wat meer tijd om even rustig na te denken wat je allemaal aan het doen bent.

Stap 1: Hoveren zonder FPV! Houd de quad binnen een vierkant van een vierkante meter. Lukt dit nog niet een hele accu ben je nog niet toe aan stap 2!!
Stap 2: Wennen aan de besturing zonder FPV. Vlieg langzaam een paar meter vooruit en hang hem daar weer in hover. Dan langzaam weer terug naar je beginpunt en weer terug naar hover. Houd de achterkant van de quad strak naar je toe!
Stap 3: Zelfde als stap 2, maar dan ga je linksaf en rechtsaf.
Stap 4: Yaw introductie, nu ga je een echt rondje (jaja, vierkantje) vliegen bestaande uit 4 90graden bochten.
Stap 5: Achtjes vliegen.
Stap 6: FPV bril op en stap 4 en 5 herhalen tot je het gevoel hebt dat je nette bochten maakt

Eens! alleen niet met stap 4…

Ik heb dik een jaar LOS gevlogen met een quad op gyro’s. Geen probleem, ging als een malle.
Met Acro lukt me dit totaal niet. Geen idee waarom. Stap 2 en 3 natuurlijk geen probleem.
Maar FPV vliegen is heel wat anders, daar vlieg ik zo mee weg. Je hebt daar namelijk geen tegengestelde richting.
Links is altijd links en rechts is altijd rechts. Je hoeft niet zo moeilijk te denken als bij LOS.

Je hebt stap 4 dus in feite niet nodig. Alleen ben ik wel jaloers op degene die het wel kunnen op Acro.

hmmm dan heb ik toch iets fouts gedaan :o :wtf:

stap 1 prop een 4s op je quad :slight_smile:
stap 2 zender aan ;D
stap 3 niet denken aan horizon of angle. :twisted:
stap 4 bril op
stap 5 volgas en :crazy:

uiteraard met als gevolg dat ik props moest gaan kopen maar wat een fun :lol: :lol:

Stap 4 vind ik juist 1 van de belangrijkste, je ziet dan wat de quad precies doet bij welke stuurbeweging, dat vind ik zeker de moeite waard.

Klopt Freakert, maar Mauro kreeg het LOS vliegen ook maar niet onder de knie (mss nog wat weinig geoefend) maar met de bril op stak ie me na 10 lipo’s langs links en rechts voorbij en dit ondanks mijn 25 jaar RC LOS ervaring :crazy:
Denk dat er veel (goeie) FPV-racepiloten zijn die hun quad LOS moeilijk onder controle kunnen houden. Is dat goed of slecht… 'k weet het niet? :?:

Ik kan alleen los vliegen met de achterkant van de quad naar me toe.

ik moet iets van lampjes erop zetten .
als ik LOS vlieg zie ik na 10 meter niet meer hoe hij in de lucht hangt :slight_smile:
dan ga ik maar landen en loop weer naar me quad .

Maar dat lukt alleen als hij in angle of horizon mode staat. In acro ga je zeker zijwaarts de grond in… :oops: gisteren nog ondervonden toen ik in de donkere nog even de instellingen van CF wilde checken… 2 props naar de Filistijnen! :frowning:

Kortom… je hoeft echt niet perfect LOS te kunnen vliegen om over te gaan op Acro bij FPV.
Je ziet wel dat genoeg FPV vliegers niet LOS kunnen vliegen.

Ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat je stap 1/3 een beetje onder controle hebt.
Dan leer je het gedrag van de quad een beetje kennen in combinatie met de sticks.
Zoals Jaime het eigenlijk omschrijft, vliegen met de achterkant naar je toe. Achtjes vliegen wordt dan minder belangrijk.

Een tijd terug zat ik met dezelfde overstap. Altijd angle gevlogen en dan had ik plots het idee: ik zet hem toch maar eens in Acro.

2 minuten ging dat goed, dan knal tegen de grond = namiddagje herstellen.

Kort daarna heb ik FPV freerider geïnstalleerd. De eerste 2 uur geraakte ik op acro nog niet door een poortje en dan plots maakte ik de klik… En toen ging het plots zoals niets, het is een handeling die er plots in komt, vanaf dat punt kan je echt beginnen oefenen.

Dus die simulator heeft me zoizo bakken crashes bespaard! En kost maar een kleine 5 euro… Goeie investering als je het mij vraagt

Dat is ook nog een idee ja. Ik vind hem persoonlijk niet 100% aansluiten op de werkelijkheid, maar je kunt er zeker goed van leren!

Nee maar het gevoel van acro vliegen kan je zeker leren op de simulator, echt gaan trainen en oefenen zal beter gaan in het echt

Het gaat erom dat je weet wat je sticks doen .
en wat Lucky13 al zei het bespaard je op zijn minst een paar props :slight_smile:

ik heb het zelf ook geprobeerd en ik vond het wel een goed leer instrument .

als ik weer iets heb opgebouwd en een paar weken niet heb gevlogen .
dan raak je dat gevoel kwijt
dan is het niet slecht om even een avondje van tevoren dat spel te doen .

ht lijkt me als het er éénmaal inzit .
is het net als fietsen en autorijden het gaat eigenlijk vanzelf .

wat ik deed zet hem op acro dan even props draaien of hij wel een beetje recht omhoog gaat .
dan bril op en meteen gas omhoog,en naar voren toe .
yep en als je iets hoger zit ,heb je meer tijd om te corrigeren .

toen ik de eerste bocht maakte,was lachen .
ik zat echt te denken hoe moet ik nu naar rechts om de boompjes heen.
en ik ging heel langzaam het weiland in :slight_smile:

Ik kan toch ook aanraden om te oefenen op een simulator, ikzelf heb enkel nog maar los gevlogen en met deze sim leer je goed hoe je in fpv bochten kan nemen en dergelijke.
Kijk maar in deze topic http://www.fpv-racing.nl/general-discussion/fpv-freerider-250-racing-quad-simulator/

Loop naar de Bart Smit en koop eeen Nanoquadje! Je kan dan lekker thuis (waar het niet regent… pff ) oefenen met LOS.
Altijd in angle-mode, maar LOS vliegen, ook met de ‘voorkant’ naar je toe heb je dan snel voor mekaar.
Het voordeel is dat je zo langzaam een automatisme ontwikkeld en eigenlijk heb je vaak geen tijd om te denken, zeker niet als je video wegvalt en je eerst moet zoeken waar je quad is.
Ik heb jaren vliegtuigjes gevlogen, alleen LOS, maar quad is toch anders, omdat ie ook achteruit kan en daardoor lijkt orientatie lastiger.

Ik vindt acro ook veel fijner, ook al vlieg ik niet zo lang quads.
Om te beginnen RC-rates laag zetten, zodat je niet van schrik ineens ondersteboven hangt.
Geen rolls en flips proberen dan, daar heb je best hoge rates voor nodig :wink:
Vooral ruimte nemen en vooruit vliegen. Zijwaarts en achteruit zien te voorkomen…
Binnen no-time wil je niet anders meer.