opvallend uitvallen Littlebee 20a

niet zozeer een hulpvraag maar vraag me wel af wat er gebeurt is. Ik ben vanmiddag met een aardige dreun tegen een boom gevlogen, pdb van de blackout is aan de voorkant wat beschadigd en een spacer gebroken, verder was van 1 van de esc’s de kabelbinder los. Ik alles weer netjes vastgezet camera was ook losgeschoten maar geen schade. Daarna props laten draaien geen probleem. Hoveren ging ook prima dus ik een rondje gevlogen. Opeens een rare zwengel in het vlieggedrag maar daarna weer normaal. Toen nog eens ik dacht dat er een prop los zat(wel aangespand na de crash) dus ik wil landen maar daar was het al te laat voor hij viel naar de grond zonder extra schade, waarna 1 van de littlebee’s niet meer piept en de motor ook niet draait. Ter plaatse de soldeer opnieuw opgewarmt geen soelaas. (zag er wat minder mooi uit) thuis even netjes gedaan maar geen verandering. ik ga straks nog even een motor omwisselen om die echt uit te kunnen sluiten.

Maar wat ik mij nou dus afvroeg ik dacht dat esc’s doorfikten na telaat disarmen, maar in dit geval raakte ik de boom met mn neus niet de armen propellor was zelfs nog heel en waren op de tyrap na eigenlijk geen aanwijzingen dat de esc geraakt was. de quad was na het raken nog heel even in de lucht en toen al besloten het gas los te laten en te disarmen

edit, motor omgewisseld en deze is gewoon nog in orde gaat trouwens om t-motor MN2204 met 5040 kingkong prop (jaja ik weet het 2014-2015 setup)

Tja maar het blijft elektronica, als die tyrapstrak om die esc zat kan hij door de crash misschien wel wat fets verplaats hebben. Ik heb het zelfs wel eens meegemaakt terwel er krimpkous omheen zat. Maar zat die tywrap echt om de esc of alleen om de kabels ?

strak strak, ja viel ook wel mee ze schoven er steeds af ;D, zat direct om de esc heen, maar de esc zat wel eerst in een krimpkousje. De tyraps zijn ook nogal bros en de krimpkous maakt eigenlijk een soort indruk om de esc onderdelen. Voortaan maar weer gewoon met een 2e krimpkous om de arm vastzetten dan 8)

Niet druk om maken… je bent gecrashed, dan gaan spullen gewoon kapot. Of het nu logisch is of niet.
Ik heb meerdere ESC’s moeten vervangen waar aan de buitenkant niets aan te zien was, toch functioneerde ze niet meer.
Het is allemaal electronica en gevoelig en we crashen soms gewoon veel te hard en te lomp :wink:

Ja dat is natuurlijk ook zo, maar ben dan wel nieuwsgierig, ESC’s zijn ook nooit te repareren eigenlijk?

ik heb al 2x een ESC gerepareerd. 1x was een diode los gekomen, en 1x een condensator. Die zaten gelukkig nog wel vast aan de tape die om de ESC zat dus kon ze er zo weer terug op solderen.

Maar dat is mazzel hebben. Meestal is het gewoon vervangen.