Ontvanger antennes in frame stoppen.

Mijn antennes van mijn ontvanger staan zoals het hoort in een v op mijn quad, maar nu heb ik al een paar crashes gehad waarbij deze in mijn props draaien.

Mensen uit de buurt waar ik mee vlieg hebben me aangeraden om deze gewoon in mijn frame te stoppen. Deze vliegen zelf ook zo en ondervinden hier volgens hun zeggen geen last van.

Maar als ik zelf logisch probeer na te denken over hoe antennes werken denk ik toch dat je als je de antennes in je frame stopt “blinde plekken” krijgt en minder ver kan.

Zijn hier mensen die dit al geprobeerd hebben? En wat is jullie raad hierover?

Tja… dat is het verschil tussen theorie en praktijk. De problemen in theorie hoef je in de praktijk niet te ervaren.

Ik vraag me wel af hoe jij je antennes hebt zitten dan, foto?

Er zijn erbij die één antenne in de lengterichting op de topplate bevestigen en de andere gewoon 90 graden omhoog.

Ik heb ze in V-vorm (90gr.) op mijn topplate, maar dan alleen de laatste 3/4cm. De rest van de draad zit in het frame.
Ik heb ze vast gezet met tie-wraps en een krimpkous er omheen, zoals je wel vaker ziet.
Ik heb al heel wat crashes achter de rug, maar nog nooit een antenne kapot of zo…

En als je de v een kwartslag draait? :?:

maakt niet uit, als je maar zicht hebt op de V en de carbon framedelen de antennes zo weinig mogelijk hinderen.

Ik heb zo’n ontvanger met 2 van die 3cm lange sprietjes eraan. Zit gewoon in zijn geheel in mijn frame. Nooit problemen ondervonden. In mijn modelvliegtuigen zitten ze ook gewoon in het geheel binnenin de romp.

Modelvliegtuigen zijn doorgaans van hout of schuim. Die laten beide de radiosignalen goed door.

Carbon blokkeert je radiosignaal keihard, in dat geval komt de antenneplaatsing een stuk critischer.

Zelf heb ik de antennes half in en half buiten het (G10) frame:

AR6110E:

AR7000 met satteliet:

OrangeRX met satteliet:

Mijn antennes staan normaal zoals de 2 gele zip ties op mijn frame, maar zo heb ik het al een paar keer gehad dat deze bij een crash tussen de props draaien.
(bij de zip tie zit dan de antenne met krimpkous errond)

Nu heb ik deze antennes languit tegen mijn bovenplaat gehangen, maar op deze manier voorzie ik problemen. (ik kan dit nu niet gaan testen door dit rotweer :x )

In plaats van tieraps met een krimpkous er doorheen gebruik ik nu gewoon wat isolatie van 12awg kabel.
Sindsdien geen een meer gesloopt:

Ik crash heel wat, maar heb nog nooit de antennes tussen de props gehad met de tie-wraps… Gewoon wat korter houden.

Eentje net boven de lipo uit omhoog met ziptie, andere onder een achterarm met tape. Video is de limiterende factor, rssi is altijd prima.

Mijn antenne’s worden altijd vanzelf zo kort dat ze niet meer tussen de prop kunnen komen. :lol:

Ik heb de antenne van de zender wat aangepast. Gaat goed.