Onderhoud motoren

Na een paar mooie crashes in een weiland heb ik wat zand gehapt bij de motoren. Hoe maken jullie dit schoon. En gebruiken jullie ook wel olie voor de lagers. Ik ben dat wel gewend te doen bij mijn mini-z. Daar spuit ik ze zelfs door met velgenreiniger. Maar dat zijn geen brushless motoren zoals mijn cobra’s nu.

Uitblazen, doorvliegen ;).

Bij mijn Dys1806 motors deed ik tarot olie op de lagers. Mijn cobra’s hebben verzegelde lagers dus daarbij heeft dat geen zin.

In Soesterberg de hele dag boven zand gevlogen. Zodra je crashed, niet verder vliegen maar eerst schoon maken. Even op de kop houden en een paar keer op de onderkant tikken. Daarna met busje perslucht doorblazen. Voorzichtig voelen of ze vrij draaien. Niet? Zelfde weer herhalen. Werkte echt goed.

Ik gebruik sowieso nooit olie, trekt alleen maar vuil aan. Ook niet nodig bij de Cobra’s naar mijn idee.

de lagers van cobra’s zijn niet verzegeld.

ZZS afdichting is gewoon een beschermplaatje, (fijn) zand zijlt zo langs afdichting heen.

Een seal zou binnen de kortste keren gesmolten zijn met de toeren die we draaien.

En zand dat voorbij de afdichting is gekomen, is dat ook te verwijderen met perslucht? I.e. Perslucht is de beste schoonmaakmethode en je moet maar hopen dat het werkt?

Heb laatst mijn motoren in een bakje water uitgespoeld, maar dat werkt ook maar gedeeltelijk.

Met name vochtig zand vind ik moeilijk te verwijderen.

Ja… precies. Maar een beschermplaatje is een vorm van verzegeling. Ze zijn dus wel verzegeld. Het zal je niet tegen klei beschermen of andere fijn zand. Maar zoals je al zegt, waterdichte verzegeling ga je op dergelijke motoren niet vinden.

Perslucht gaat je niet helpen. In dit geval kun je het beste proberen te smeren, en anders de lager vervangen. Grote kans dat je eerdere uitspoel actie wat van de olie heeft verwijderd, dus bij smeren kan zeker geen kwaad.

Dat is wel hoe de motoren nu klinken inderdaad. Had niet gedacht dat water olie zou wegspoelen. Ik las elders op t forum dat dit een manier kon zijn om motoren van zand te ontzien.

Wat kan het best gebruiken om te smeren? Gewoon normale smeerolie? Moet ik nog ergens rekening mee houden? Dikte/visco siteit?

Ik kan deze aanraden: http://www.banggood.com/Tarot-High-Speed-Bearing-Oil-Lubricants-TL2781-p-86778.html

PAS OP!! WD40 IS EEN SCHOONMAAKSPRAY!!!

Smeren met naaimachineolie.

@ worm 1974, sorry voor het kapen van je topic!

Ik heb het spul van de link van Jaapp besteld. Naaimachineolie onthoud ik voor de volgende keer!

Vanavond 't huis van de meest vieze motor gehaald, zodat ik bij de koper windingen kon komen. Het zand zit echt tussen/in de windingen. Dat gaat never-nooit-meer schoon worden. Het lijkt wel aangekoekt te zijn. Spoelen werkt niet, lucht uit t busje werkt ook niet. Het zit te vast voor een kwastje.

Iemand hier nog een tip voor?

Volgende keer echt direct schoonmaken ipv 4 dagen later… :slight_smile:

Afwasmachine?.. Nee echt, vroeger was dat de methode om aangekoekte methanol motoren terug schoon te krijgen. Wel verwijderde we eerst alle lagers, die kunnen niet tegen de agressie van het wasproduct.

(Deze tip is op eigen risico, bij schade kan dit niet op mij verhaald worden… ;D)

Hmm, volgens mij zit er zout in dat afwasmachine tablet spul. Dat kan dan weer krassen op je koper. Ik zou het gewoon laten weken in een warm sopje met alles reiniger of zoiets.
En inderdaad WD40 is geen smeermiddel, maar het werkt wel om het in eerste instantie los te krijgen :wink: . Na het schoonmaken weer gewoon smeermiddel gebruiken.

Koper is beschermd door een laklaag, anders zou iedere motor 1 grote kortsluiting zijn :wink:

Zelf neem ik altijd een kwast mee, tot nu toe alles er mee uit gekregen!

Sopje zal ik proberen. Is WD40 een beetje te verwijderen dan? Ik heb het gevoel daar beter niet aan te beginnen.

Die zit nu dus ook in de tas. Samen met busje compressielucht :thumbup: