omvormer

Hey,

Ik zag op het MBF dat sommige een omvormer van 220 naar 12V hebben zoals hier op de foto.

Ik heb er natuurlijk weer geen verstand van maar kan ik hier iets mee?
Zo ja, hoe moet ik dat aansluiten.

Thnks alvast

Deze geeft voor zover ik kan zien maar 5volt out.

De meeste laders werken tussen de 11 en 18 volt, dan kom je dus wat tekort.

Als je op zoek bent naar een goedkope voeding kan je naar computervoedingen kijken.
Een laptopvoeding is meestal op de stekker na gelijk bruikbaar.
Een PC voeding is met een klein beetje werk om te bouwen zodat ie geschikt is.

Okay,

Ga ik weer verder zoeken. Deze had ik al een tijdje liggen, wist niet wat ik ermee moest. Komt uit een element van ledwall

hahaha, wie wat bewaard die heeft wat.

zoiets dus.

nu nog meten waar die 12v opzit denk ik?

Die is wel bruikbaar!

12v zit op de gele draad, de rode is 5v en zwart is GND.

Om de 12v 12v te laten blijven heb je een weerstand van 10watt nodig die je op de 5v aansluit.
Dit kan een speciale weerstand zijn, maar kan ook een lampje zijn bijvoorbeeld.

Afhankelijk van merk en type moet je nog 1 draad ergens contact laten maken om hem aan te kunnen zetten.
Dacht dat dat paars of groen was die je op GND aan moet sluiten, maar zoek dat even na, ik weet t niet zeker meer.
Ik heb mijn voeding dicht gelijmd dus kan t niet checken voor je.
Hier is een hele hoop over het ombouwen te vinden:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/1564-ombouwen-pc-voedingen.html

Dit is mijn voeding:

Heb hier de 5 en 12v beschikbaar en heb op de 12v een wattmeter aangesloten zodat ik het aantal amps in de gaten kan houden :smiley:

Weerstand op een koelblokje gelijmd met CA en die in de koelstroom gehangen:

HAhahaa,

laat ik dat vanavond maar niet meer proberen voordat ik hier in het donker zit. :lol:
Ben 44jaar, heb vanalles tot nu toe gedaan, van putjes schepper tot eigen baas, van graafmachine machinist tot 3D cad tekenaar, maar electro heb ik altijd uitbesteed en/of te veel aan de stroom gehangen vroeger. ;D