omgekeerde thrust test

Op YouTube zie je veel gasten motortjes en props testen door ze aan een speciale weegschaal te monteren. Nu vroeg ik mij af…zou in theorie de trekkracht van motortje+prop hetzelfde moeten zijn als wanneer je de tegenovergesteld prop erop doet en dus een neerwaartse kracht realiseert?

Met dat gegeven kun je dan toch heel eenvoudig de quadcopter op een weegschaaltje leggen (misschien voor de zekerheid vastbinden) met tegenovergestelde props en full throttle naar beneden drukken om te zien hoeveel thrust het in totaal geeft?

Ik heb die methode wel eens gebruik om de thrust van mijn micro quad te meten. Dat bleek bijzonder verkeerde resultaten op te leveren. Mijn vermoeden is dat je quad op de grond(/weegschaal) teveel last heeft van een verstoorde luchtstroom. Er bestaat niet voor niets iets wat men het ‘ground effect’ noemt.

Je moet dus echt je quad/de motor die je test in de lucht hebben hangen. Zoveel mogelijk vrij van objecten die de luchtstroom kunnen verstoren. Daarom zie je vaak dat ze de motor ver van de weegschaal aan een arm monteren, opzij roteren en de lucht van links naar rechts (of andersom) laten stromen.