Oculus Rift

Hallo, ik hoorde laatst je de oculus rift kan pre-orderen voor 260€. Zou dat niet een hele goede fpv bril kunnen zijn? Heb er zelf moeite mee om een fatshark te kopen. Oculus rift lijkt me ook leuk om games VR games etc mee te spelen

dan moet je wel wat gaan knutselen voor een mobiele power supply en een analog video naar hdmi converter.
Ik schat dat daar te veel latency bij komt kijken. Dus prima voor het kijken wat je phantom kan zien, maar bij racen word het denk ik te veel vertraagd

Het klopt wat je zegt over latency. Maar aan de andere kant is de oculus rift juist ontworpen om zo min mogelijk latency te hebben, want dit zorgde er voor dat de mensen misselijk werden. Dus ik zou het niet zomaar uitsluiten.

Het vereist natuurlijk wel dat de analoog naar digitaal adapter snel genoeg is. Aan de andere kant zet dit ook deuren open om met een volledig digitaal video signaal te werken(ook bij de zender), en dan wordt het pas echt interessant! Deze zijn nog niet (veel) op de markt, maar wie weet werken de komende VR-brillen wel als accelerators hier voor.

Ik denk ook niet dat de latency in het scherm zal optreden, het is lijkt me vooral de analog>digital conversie waar vertraging in zit lijkt me.
Wat misschien wel leuk kan worden is als er video op genomen kan worden in een 180 graden kijkhoek, waarna je met de headset “vrij” door deze halve cirkel heen kan kijken zonder dat de camera hoeft te tilten. Wellicht zal latency straks nog verder terug gebracht kunnen worden.

Ook zie ik initiatieven van VR ontwikkelaars (zoals de htc vive) om de voorkant uit te rusten met cameratjes om zo te kunnen rondkijken zonder de bril af te hoeven zetten. Als dit analoge cameras zijn zou misschien een video signaal met wat solderen direct in de headset gehacked kunnen worden.

Er zijn ook andere initiatieven al aan de gang, alleen lijken mij die niet erg goedkoop of latency vrij:
Skip naar 5:10

Bedankt voor jullie feedback!
De parrot Bebop gebruikt ook een fisheye lens en stabiliseert daar het beeld uit. Het zou dus kunnen zijn dat we later helemaal geen gimbals meer gebruiken maar fisheye camera’s. Op YouTube staan nu dacht ik ook speciale virtual reality filmpjes die gefilmd zijn met 360° camera’s

En krijg je nou meer voor je geld bij een fatsharkbril of Oculus Rift? Heb zelf het idee dat er veel meer technologie in die Oculus Rift zit. Daarbij ondersteund hij dacht ik ook nog 3D. Terwijl je daar alweer een dominantor HD voor nodig hebt. Het zal uiteraard nog niet fpv ready zijn.

Die fatsharks (los van de HD dacht ik) zijn allemaal analoog en werken met een hele lage resolutie.
De nieuwe headsets zoals de Oculus Rift en HTC Vive werken allemaal met digitale schermpjes en met hoge resolutie schermen.
Als een low latency draadloze beeld brug een beetje betaalbaar word (een DJI 1080p lightbridge setje kost nu al snel zo’n 1000+) dan word dat zeker iets om mee te gaan experimenten.

Als je trouwes nog van plan bent een VR headset aan te schaffen, zou ik aan raden om eens naar de HTC Vive te kijken, deze komt dit jaar nog op de markt en laat de Oculus Rift antiek lijken :wink: De headset is ontwikkeld/uitgevonden door Valve software (van Half-Life / Counterstrike / Dota)
Ik heb beide headsets geprobeerd, de vive is vele malen beter kwa beeld en het volgen van bewegingen :wink:

Bedankt! Maar waarom zijn die fatsharkbrillen dan zo duur? Je betaald voor een HD al rond de €600 of meer. Zou het zijn omdat er weinig vraag naar is?

Ik ga inderdaad eens naar kijken naar de HTC Vice. Wist zelf niet dat HTC vice door Valve is ontwikkeled. Ik Wist alleen dat binnenkort de steam controller komt. 8)

http://easycapexpertti.mybisi.com/product/easycap-dc60-v31b-video-capture-macxpvistawin7

Deze Kost $22 en geeft 130ms latency op een Oculus Rift.

Boven de 50ms kan latency al een probleem vormen met races.

Vergelijk het met “ping” in games (worden ook gemeten in ms), met een ping van 8 tot 20 kan je prima spellen zoals counterstrike/unrealtournament spelen, echter vanaf 50 tot 100 ping word het steeds moeilijker om iets te raken, alles boven de 100ms is onspeelbaar.

Ter vergelijking, een “trage” HDTV kan een latency hebben rond de 80ms, een VR headset heeft een latency van 20ms en een “gaming” monitor een latency van 5 a 10ms

de Nieuwe versie van Dominator V3 is ook 3D ready !!!

specs !!
Dominator V3 specs:

Cost= $350
Expected Arrival - End of August (First Batch) Early September (Second Batch)

DOMV3 pilot production has been completed. We already successfully ran about 30p to check assembly and function. Some minor tooling changes were needed (been completed) and a limited initial production of 200p is scheduled for completion Aug 10th. This limited production will get divided among the top retailers. Full production will start after Aug 21st. I don’t really expect retailers to be able to keep regular stock until end of September. Here’s some major points:

• Goggles ship with white fan faceplate, 1800mAh LED indicator battery and HDMI cable (mini-mini with mini-micro and mini-standard adapters).
  • does not include receiver module or head tracker (however Raceband RX is inexpensive and there will be price reductions on the head tracker module).
  • Release price will be $349 (but can expect this to drop around $20 in following months).
  • display is 800X480 30 degree FOV and supports side/side 3D.
  • HDMI support up to 720p (verified works with Lightbridge, DJI Inspire, Phantom3 with HDMI upgrade, Parrot Bebop and Connex).
  • big improvements on the DVR; DVR can now autodetect and switch on the fly between NTSC and PAL (no more split screen). DVR is equipped with supercap to provide enough power to close files should the battery be removed before pressing stop record.
  • DVR records analog only (does not record HDMI sources).

Ik raak hier de draad kwijt. Je hebt het over analoge en digitale schermen.

Wanneer men spreekt over analoge technologie heeft men het altijd over het (video) signaal. De wijze waarop het signaal wordt gemoduleerd op de draaggolf is continue(analoog), in tegenstelling tot een signaal dat bestaat uit discrete stappen(digitaal). Dit gaat over het draadloze signaal, maar vaak ook over het stukje van de receiver naar het scherm wat via composietvideo gaat(wanneer de receiver en scherm niet geïntegreerd zijn) - de bekende gele plug.

De schermen zijn natuurlijk altijd digitaal. De tijd van analoge kathodestralen ligt ver achter ons. De verwerking van het beeld is ook digitaal. Het gaat immers over een chip heen dat nog een hoop aan beeldverwerking doet om o.a. zaken als helderheid, gamma, contrast, beeldverhouding etc. aan te passen.

In andere woorden - de analoog > digitaal conversie is al lang aanwezig en zorgt voor geen problemen. Dat heeft te maken met het korte pad van de input naar het videogeheugen. Oftewel de input lag.

Dan denk ik dat dit je wel zal interesseren. Hier wordt een oplossing gepresenteerd om met consumenten onderdelen een eigen ‘lightbridge’ te maken. Het is een begin. Het grootste probleem is dat het signaal via de USB-interface wordt verzonden en ontvangen wat een latency gevoelig kanaal is.