Nieuwe setup wijkt af bij flinke throttle up

Dit weekend flink gesleuteld aan m’n quadcopter met als hoogtepunt de meetup bij ons in de buurt met meerder forumleden…heb in totaal iets van 2 minuten kunnen hoveren met m’n quadcopter en niet verder dan 4 meter van me vandaan gekregen. Het volgende is 't geval (vergelijkbaar met wat ik eerder had in andere configuratie, maar dan nu aan de andere kant en compleet nieuwe/andere motoren en esc’s).

Gebruik cc3d met OpenPilot er op en verder alles meerdere malen met wizard, en ook handmatig geïnstalleerd/configureerd maar kom er niet achter waarom dat ding zo mooi blijft hoveren maar als ik beetje extra throttle geef…'ie ineens naar rechtsachter trekt en naar beneden duikt. Overigens lijkt het er ook op dat wanneer ik dan de throttle weer een beetje terug houd en vervolgens weer rustiger omhoog probeer te krijgen (dat bij opstijgen prima gaat), dit ineens niet meer lukt en langzaam doch stabiel naar de grond zakt.

De motortjes lopen bijzonder soepel en heel mooi gelijk, iets dat bij vorige setup totaal niet het geval was en daarom ook nieuwe spullen gekocht heb.

Volgende onderdelen heb ik nieuw:

FLYCOLOR Simonk Series 2-4S 20A Brushless ESC

ZMR 1804 2400KV Micro Size Integration Outrunner Brushless Motor (CW en CCW)

Diatone #37 Silver Blade frame

Totaal gewicht is 538 incl. 2200mah 3S accu en fpv benodigdheden (excl. actioncam)

Frame vloog ik van de week mee met de andere eMax motoren en 12A ESC’s maar die waren volgens mij echt gaar want motoren liepen niet lekker (weer dat stotteren, maar dan met andere motor). Die heb ik er dus samen met de ESC’s afgehaald en het nieuwe spul uit China er op gezet.

Zaken waar ik naar gekeken heb zijn:
-ESC calibratie (via OpenPilot) motortjes lopen heel soepel en starten allemaal tegelijkertijd op in dezelfde neutrale stand.
-PID’s op default van CC3D en verschillende configs voor ZMR
-Ook alle PID op 0 gezet en stapsgewijs ophoog gewerkt
-Power van alle ESC’s behalve uit 1 tussen er uit gehaald, omgevouwen en getaped.

Ben heel benieuwd of jullie raad hebben om dit te fixen.

Pfff… ja lastig dit… Ben sowieso niet bekend met OpenPilot, maar alleen met Cleanflight op een Naze32.

Heb je de CC3D al een keer uitgewisseld? Misschien is het bordje gewoon brak. Met de Naze zijn rare problemen ook wel eens opgelost door hem gewoon te vervangen. OpenPilot er al een keer clean op gezet neem ik aan?

Is de quad mooi in balans verder?

De enige keer wanneer ik dit soortgelijk heb meegemaakt is bij een Blackout Spider. Ging flink naar voren hangen bij full throttle na perfect hoveren. Daar diende de I waarde op Pitch flink omhoog gegooid te worden. En ook de quad mooi uit balanceren.

Kun je niet een Naze32 proberen?

Dit heeft niets met de fc te maken denk ik.
Je zegt rechts achter dus.
Dit kunnen de volgende zaken zijn:

• Prop rechts achter slipt te veel
  • ESC rechts achter functioneert niet volledig (dode fets)
  • ESC niet goed gecalibreerd?

Ok [member=284]BorisB[/member] dat eerste punt in jouw lijstje klinkt ook heel logisch en heb ik nog helemaal niet goed gecheckt! Dat ga ik gelijk checken nadat ik CleanFlight juist heb geconfigureerd. Daar was ik gister toch al mee bezig en heb daarvoor de kabeltjes alweer omgewisseld op de outputpinnen van de FC.

Elders las ik ook over storing door lange draden…hoe plausibel vinden jullie dat klinken met deze spullen en symptomen?

Als bij mij een hoek begint te dippen weet ik al meteen dat ik mijn prop net niet lekker vast gedraaid heb :D. gebeurt me weleens in de races.
De beste test hiervoor. Als je de motor vasthoudt met de hand probeer je de prop te draaien. Deze moet genoeg weerstand hebben dat deze niet zomaar te draaien is.

Ben weer even verder gegaan met testen en proberen uit te vinden wat dit nu is…

Inmiddels ook cleanflight kunnen installeren en daarmee de quadcopter in de lucht gekregen, echter met zo weinig vermogen dat alleen hoveren mogelijk is, bij de geringste actie om een andere kant op de gaan, duikt-ie die kan op en naar de grond.
In CleanFlight zou dit mogelijk het effect kunnen zijn van het corrigeren van een rotte ESC. Weten jullie op OpenPilot dit niet doet?

Nu weer met OpenPilot wezen luisteren naar de motoren. Dit heb ik ook opgenomen in onderstaande video. Levensgevaarlijk natuurlijk om het op deze manier te doen…ik ben nu ook redelijk wanhopen zullen-we-maar-zeggen :stuck_out_tongue:

Overigens zitten de props er echt wel goed op, ik heb het dubbelgecheckt!