Niet racen maar ......

Formula FPV wordt nu met enige regelmaat benadert door bedrijven, instellingen en privé personen om iets leuks met drones te doen.
Meestal heeft men van drone racing gehoord en wil ook zo’n event organiseren.
Helaas ontbreekt het vaak aan een geschikte ruimte of een die veilig is te maken voor publiek.
Ook is racen voor publiek, zeker als ze niet echt weten hoe drone fpv racing gaat of hoe moeilijk het is, al snel niet meer zo interessant.

Daarom zijn wij aan het denken geslagen en overwegen we momenteel of het niet mogelijk is om een meer precisie vlieg event te houden.
Denk hierbij aan een hindernis parcours waar zeer precies gevlogen moeten worden.

Doelstellingen zijn:

• Leuk en interessant voor de piloten.
  • Leuk om naar te kijken en goed te volgen voor publiek.
  • Weinig schade aan de quad (of hex) als het een keer fout gaat.
  • Weing risico voor het publiek.

Wat denken jullie? Zou je hier aan mee doen?
Moeten we behalve een smal parcours ook dingen doen zoals voorwerpen omstoten/wegblazen etc?
Hulpstukken op de quad bijvoorbeeld om balletjes in vakjes te laten vallen?

Ik hoor graag of hier belangstelling voor is.

Dan zou je volgens mij een ‘kooi’ van netten moeten maken. Zie je wel vaker op beurzen. Mensen kunnen dan rondom gaan staan.
Maar dit is een kwaliteit die nog niet veel mensen beheersen volgens mij. Een hele andere tak dan racen.

Wil je dit dan LOS of FPV gaan doen? Nogal een verschil. Ook wat betreft het type multicopters.
Als je het LOS gaat doen, kun je zelfs met de Micro quads als een Hubsan X4 V2 al leuke dingen doen binnen een zeer beperkte ruimte.

Leuk dat jullie weer geïnspireerd zijn! Komt met de juiste info vast weer goed, net als het Jaarbeurs racen.

[member=194]Royce[/member] voorlopig wil ik geen beperkingen in bouwen.
FPV of LoS? Mag van mij allebei.

er wordt nu al vaak een soort 3D vlieg show gedaan tijdens race events. Als dat op een open veld is kan je natuurlijk lekker los gaan. Als je dat in ee beperkte ruimte doet wordt het al een stuk lastiger. Probeer maar eens een flip in een parkeer garage.

Het is inderdaad een heel ander tak van sport. Dat maakt het juist weer leuk :slight_smile:

Ik moet ook eerlijk zeggen dat de jaarbeurs alleen geschikt is voor een bepaald soort vliegen terwijl en heel veel ‘categorieën’ gemaakt kunnen worden die we daar niet kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld freestyle vliegen wat ook een onderdeel in de US nationals was is daar niet echt mogelijk. Ik werk af en toe bij een paar mensen die naast vliegbasis Soesterberg in Den Dolder(utrecht) wonnen en zij hebben mij al een paar keer verteld dat men daar geen mooiseten heeft met mensen die daar komen vliegen als er op voorhand een afsprak gemaakt wordt. Het is een geweldige plek omdat er niet alleen groten hangaars zijn waar gevlogen kan worden maar ook is er super veel ruimte buiten en genoeg obstakels. Men kan op zo’n vliegbasis veel meer onderdelen en geavanceerde parcours maken dan op zeg een voetbal veld, denk alleen aan max.-snelheid race over een van de landings-banen. Er is mij ook verteld dat men de verkeers-toren ook mag gebruikt, dis is geeft geweldig overzicht over races en ideaal voor antennes en Juri. Of het allemaal waar is wat mij verteld is kan ik niet bevestigen maar ik heb er wel een paar keer mensen met model vliegtuigjes zien vliegen. Er is bijna altijd helemaal niemand aanwezig.

Manual mode only:

@lebbix zit nu net in het militair museum in soesterberg. Dit als voorbereiding op het nationaal modelbouw evenement.
Wij gaan hier mogelijk Drone Racing verzorgen.

Fingers crossed

wow, top!. Ik heb ze via de website van Soesterberg een e-mailtje gestuurd om het een en ander over drone racen te vragen op die locatie.
Ik was net in gesprek met iemand die er gewerkt heeft en hij heeft mij nog een paar plus puntjes verteld over deze locatie.

-genoeg parkeer ruimte.
-brandweer dicht bij.
-ruimte om te groeien als evenement.
-Letterlijk in het centrum van het land
-Betere video bereik door minder reflectie/scattering.
-Bezoekers trekken voor het museum.
-Kans voor de het leger om mensen aan te trekken(rondleiding, folders, workshop…).
-Genoeg te doen tussen de verschillende races.
-trekt mensen die anders op plekken vliegen waar andere mensen in gevaar zijn uit de steden naar een veilige plek.
-Genoeg ruimte om een permanente openbare drone training plek te maken, vooral de 2de kamer zou dit wel zien zitten.

Ik ga zo nog in hangars kijken. Zal eens wat vragen stellen.
Dit Is het event https://www.nmm.nl/mobile/nationaal-modelbouw-evenement/

@freakert bedankt voor de video. Zoiets zou met kleine quads ook kunnen een zou het prima doen als toeschouwer event.
Ik ga dat idee met ballonnen aan linten even onthouden