Naze32 VS SPRacingF3

Ola

Onlangs ben ik gestart met de bouw van mijn quad op de basis van een Glasfiber ZRM250 frame. Nu wil ik hier een goede flight controle in hebben waar ik een tijdje mee vooruit kan. Een aantal mensen hebben me aangeraden om een Naze32 controller hier voor te gebruiken. Echter ben ik via youtube (link :yt:) op een andere controller gestuit die betere specs zou hebben dan de Naze32.

Mijn vraag aan jullie:
Heeft iemand ervaring met de SPRacingF3 of met het merk “Seriously Pro”?
Zouden jullie dit board als Naze32 gebruiker overwegen om te gaan gebruiken?

[i]The SPRacingF3 gives you all the features you need for the heart of your aircraft, whether you're into FPV racing, acrobatic flying or aerial photography it's perfect. Supports a variety of aircraft, tricopters, quadcopters, hexacopters, octocopters, planes and more.[/i]

Specs hardware:
36x36mm board with 30.5mm mounting holes
Weight ~6 grams
STM32F303 CPU, 72Mhz inc FPU
High-Capacity Flash (Acro and Deluxe)
MPU6050 accelerometer/gyro
MS5611 barometer (Deluxe only)
HMC5883 compass (Deluxe only)
MicroUSB socket
2x 8pin JST-SH sockets (PPM, PWM, SERIAL RX, GPIO, ADC, 3V, 5V, GND)
8x 3pin though-holes for pin headers for ESC/Servo connections
2x 4pin though-holes for pin headers for 2x serial ports
1x 2pin though-holes for pin headers for battery voltage
1x 2pin though-holes for pin headers for buzzer
1x 4pin JST-SH socket for I2C
1x 4pin JST-SH socket for SWD debugging

Specs software:
3 primary flight modes: Acrobatic, Angle and Horizon
Extensive control and switch configuration
Telemetry Support (HoTT, FrSky, SmartPort, etc)
Battery Monitoring and Warnings
Signal Strength Monitoring (RSSI)
Failsafe system
Altitude Hold Mode (Requires Barometer Sensor)
Heading Hold Mode (Requires Compass Sensor)
In-flight tuning
Customizable LED colors
Android phone support (via EZ-GUI GCS)

CLEANFLIGHT

The SPRacingF3 runs the open-source Cleanflight flight control (FC) software which has an ever-growing community of friendly developers and users. Being open-source means that you too can contribute to the system.

Cleanflight comes with a detailed manual that is reviewed and maintained by the Cleanflight developers and community. No more out-of-date wiki pages and second-hand information.

Bron:
http://seriouslypro.com/spracingf3

[member=284]BorisB[/member] vliegt op dit moment met deze FC.

Qua prestaties is hij beter dan de Naze32. Er zit ook een log systeem op welke je in sommige vids van Boris terug kunt zien.
Je kunt je wel afvragen of de vele extra euries het ook waard zijn. De Naze32 presteert namelijk nog prima en is nog steeds één van de betere FC’s voor het FPV racen.

Ik weet niet of er nog bugs of iets dergelijks in zitten aangezien hij nog zo nieuw is.
Cleanflight is er in ieder geval op te zetten.

Zou je me willen uitleggen wat de log functie precies inhoud. :oops:

Denk voor een startende FPV-er dat de F3 overkill is. 90% van de race piloten komt zeker toe met de Naze32 (waaronder ik ook :lol:). Zou mijn eurokes in het begin aan andere dingen besteden. (Carbon ZMR ipv glasfiber ZMR…)
Als je geld genoeg hebt, kan je gelijk voor het nieuwste kiezen maar je gaat er niet beter door vliegen :wink:

Kan je achteraf uit het geheugen uitlezen wat de gyro’s en input van je zender was tijdens de vlucht. Kan je dan achteraf in je video monteren

Jup blackbox, ik wist niet dat Boris dat met die FC deed…volgens mij was dat gewoon met een Naze32 met logger ?

hardware : logger

Denk voor een startende FPV-er dat de F3 overkill is. 90% van de race piloten komt zeker toe met de Naze32 (waaronder ik ook :lol:).

Voor beginnende FPV-racer is het inderdaad eenbeetje over de top natuurlijk. Ben net prijs aan het vergelijken en je kunt ±4 Naze32’s kopen voor 1 SPRacingF3 (deluxe). Daarnaast zijn ze momenteel ook niet leverbaar buiten de UK (al hoeft dat ook niet een probleem te zijn).

Mijn idee hier achter was ook meer van “oke, leuk board als ik hem nu op de fpv-racer plaats zou ik in de toekomst het zelfde soort board kunnen gebruiken voor een hex of octo en ben ik aan het systeem gewend. Ook omdat ik dan waarschijnlijk meer pins nodig zal hebben voor alle gear die ik er dan op wil sleutelen (gps, high power leds ect ect.)” Maar dat is hele verre toekomst muziek

mee eens
voor iemand die als een gek vliegt als een Pro
en alles uit hem wilt halen wat er in zit ,ja voor die persoon is die flight controller.
mensen die pas komen kijken ,of beginnende en gevordenen vliegers hebben genoeg aan de naze32

Hier kan je hem trouwens wel bestellen.

je gaat wel harder craschen met een hogere looptime :slight_smile:

Hier wat performance data gemeten door mij. F1 boards zijn dus Naze32 flip32 etc (f1 stm type). F3 boards zijn Spracing32, dodo, colibri enz.

Correct. Daar heb ik de logger nog gebruikt. Met logger kun je ook prima loggen tot 2000us looptimes ongeveer. Daaronder moet je rate_denom hoger zetten, dat de logger niet elke looptime logd.

Snellere looptime vliegt soepeler in principe zolang het stabiel is. Heeft niet zoveel met sneller vliegen te maken. Je zou ook meer gyro samples kunnen pakken dus en meer nauwkeurige data. Zie tabel boven.

Denk je dat ik of mijn zoon als beginner verschil gaan merken als je twee identieke quadjes met F1 of F3 uitrust?
Zeg niet dat er geen verschil is, maar denk dat dit enkel voelbaar is voor gevorderden piloten…

Om te beginnen is naze32 niet verkeerd, maar op level mode voel je het eigenlijk het meest.

Er is ook een F4 variant :smiley:

hier meer info

Ik heb dat dus geprobeerd, acc_hardware=1 en looptime=400, ging op zich goed maar mijn motoren werden gloeiend heet en de lipos (1550mah/45c) waren na 3 minuten leeg. Daarna weer terug op acc_hardware=0 en looptime=1500 en toen waren de motoren weer gewoon op temp en kon ik 6/7 min vliegen. Hoort dit? Is dit een bijwerking van de lage looptime? Was trouwens op een naze32

ja normale firmware kan niet omgaan met zulke looptimes.
Cleanflight 1.10 zal het wel kunnen.

Ik heb persoonlijk overwogen om de SPRacingF3 aan te schaffen. Ik kon alleen de prijs niet verantwoorden. De F3 heeft een Floating Point Unit (FPU) wat er voor zorgt dat de looptime lager kan. Maar door op de naze32 de accelerometer uit te schakelen kom je toch wel op extreem lage looptimes uit. Looptimes die nog lager liggen dan de verversingsnelheid van de gyro (op gyro_lpf=188) dus ruim voldoende(meer is niet nodig).

Dus als je acro vliegt zie ik niet de meerwaarde van de SPRacingF3. Iig niet voldoende om de meerprijs te verantwoorden.

Tenzij ik Boris zijn pullrequest totaal verkeerd begrepen heb :slight_smile:

Ja klopt zonder acc op acro mode presteert naze32 hetzelfde.
Beide kunnen niet de gyro op maximale 8khz stand bijhouden, dus hou je enkel 1khz full stand over.

Overigens ben ik in mijn overweging uit gegaan van mijn use-case. En dat is dat ik geen gimmicks gebruik zoals GPS, barometer, led aansturing en/of softserial, horizon/stabilize mode, etc.

ik begrijp dat de SPRacingF3 betere I/O mogelijkheden heeft waardoor je i.i.g. geen gebruik hoeft te maken van soft-serial(wat CPU intensief is). Daarnaast kan de FPU mogelijk er voor zorgen dat je de laagst mogelijke looptime laag genoeg kan, zelfs als je een van deze extra features gebruikt. Maar ik heb hier nog geen praktijk ervaringen over mogen lezen.

Daarnaast is het mogelijk dat er in de toekomst een FiFo implementatie gaat komen voor de gyro data, waardoor het wel mogelijk is om alle samples te lezen van de gyro, ook al ligt de looptime snelheid lager dan die van de gyro. Misschien dat in dit geval de SPRacingF3 ook wel tot zijn recht komt.

Maar dit is puur theoretisch, en het gaat vooral om mogelijke plannen in de toekomst.

Maar er is zeker wel een reden te verzinnen om voor de SPRacingF3 te willen gaan, en voor vandaag de dag ligt dat met name bij de wens om laagst mogelijke looptimes te hebben en horizon mode te kunnen vliegen.

Zo net terug van een rondje cf 1.10 (betaflight), wat een verschil zeg. En nu met acc_hardware =1 en looptime = 0 en sync_gyro_to_loop = 1. Geen problemen met te hete motoren en het lijkt wel of ik langer kan vliegen dan voorheen of verbeeld ik me dat? (niet getimed). Waar de buzzer eerst begon met af een toe een beep bij punch outs etc. blijft het nu heel lang stil en dan ineens, naar mijn gevoel een langere tijd dan voorheen, continu gepiep dat ze bijna leeg zijn.