motors draaien niet even hard

Iik ben nog maar een beginner en terwijl ik bezig was met het bouwen van mijn eerste quad ging vrijwel alles goed totdat ik tegen dit probleem aanliep: de motors draaien allemaal perfect synchroon als ik ze aanstuur in cleanflight of in blhelisuite. Maar als ik de motors wil aansturen met mijn transmitter gaat het mis. Motor 1, 2 en 4 draaien vrijwel gelijk ( zag ik in cleanflight bij ‘motors’) maar motor 3 laat het na een paar tellen afweten. Eerst als ik de throttle vrij laag heb gezet draaien alle motoren vrijwel gelijk maar dan stopt 3 er bijna helemaal mee. Je kan zien dat hij heel langzaam draait en in cleanflight zie je dat de waarde bij 1150 (de minimum throttle) blijft steken. Omdat alle motoren goed werken als ik ze in cleanflight aanstuur denk ik dat het probleem bij mij transmitter of receiver zit. (Ik heb de esc’s al meerdere keren gecalibreerd in cleanflight en in blhelisuite en ik heb de nieuwste versie van blheli op m’n esc’s gezet) Ik hoor graag jullie advies over hoe ik dit probleem moet oplossen.

Transmitter: turnigy 9x v2
Receiver: turnigy 9x 8ch receiver (ik ga binnenkort de kleinere FS-iA6B kopen voor ppm)
flight controller: Naze32 rev6 6dof
esc’s: Racerstar RS30A

Dat zegt niet zo heel veel ;). Heb je al geprobeerd te hoveren of deed je die test met zender en ontvanger zonder props ?

Bedankt voor de reactie!
Ik heb de test met mn transmitter uitgevoerd zonder props omdat ik bang was dat mn failsafe niet zou werken wanneer het mis zou gaan. Ik heb de failsafe wel ‘getest’ en als mn transmitter uit gaat vallen alle motors stil. Zou het verschil maken als ik gewoon zou hoveren? (zonder usb kabeltje in mijn laptop :p) Ik ga het morgen proberen en laat weten of het resultaat is veranderd

Ik denk het wel, op de testbank i nooit hetzelfde als een testvlucht. Gewoon wat gras opzoeken en even rustig een lage hover proberen :thumbup:

Wel natuurlijk een acc kalibratie doen in cleanflight en goed de draairichting en props controleren voordat je gaat testen :wink:

Het idee om te hoveren heeft helaas niet gewerkt. De quad was nog niet eens van de grond of hij kantelde al richting de kant van motor 3. Voor de test heb ik alles (volgens mij) gekalibreerd. Ik heb ook gecheckt of alle props er goed opzaten en dat was allemaal dik in orde. Ik heb later maar met een screen recorder opgenomen wat er te zien is in cleanflight wanneer ik de motors aanstuur met mn transmitter (zonder props uiteraard). Enig idee hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

En als je dezelfde test doet. Maar de kant van motor 3 iets omhoog of omlaag doet.
Corrigeert hij dat dan wel?

Kleine update: Ik heb nog maar eens het advies van Schiksie opgevolgd en ik ben dit keer doorgegaan toen het dreigde mis te gaan. Zodra de quad een beetje van de grond kwam deed motor 3 precies wat ik wilde dat ie deed. Ik snap nog steeds niet waarom ie zonder props zo vreemd deed maar een feit is dat mij eerste quadcopter goed (en verrassend stabiel) kan hoveren! Heel erg bedankt!

Motoren omwisselen.
Daarna misschien esc omwisselen.
Blijft het bij de derde dan is d esc niet goed
Kost wel was tijd. Maar misschien een motor of esc.

Ps. Alle esc’s dezelfde versie blheli?
Ok even checken

Ja ik heb zelf de esc’s zelf van de nieuwste firmware voorzien in blhelisuite en als ik ‘read setup’ kijk zie ik ook dat alle esc’s voorzien zijn van dezelfde versie

Heb je de drone wel op een waterpas vlak gekalibreerd?
Kan het niet zo zijn dat hij rechts voor naar boven wil hebben?
Is maar een idee [emoji4]

Het gebeurd gewoon…waarom geen idee :). Ik heb 2 quads waarbij de motor links voor later start dan de andere 3 motor’s. Ik dacht eerst dat ik een Acc kalibratie deed op een scheve tafel ha ha. Ook op deze quads zijn het precies dezelfde esc’s met dezelfde settings en versie van blheli. Als je echter gewoon wat gas geeft draait de motor weer net zo hard en vliegen ze beide prima zonder een enkel probleem. Ik moet nog een keertje bijvoorbeeld motor’s en esc verwisselen om te kijken of het probleem mee gaat.

Nouja ik vind het niet zo’n enorm probleem t is alleen vervelend voor beginners als ik :wink: . Hij vliegt in ieder geval als een trein. (Een trein met vleugels)