motor onderhoud?

na het vervangen van een rokend motortje een nieuwe gemonteerd. (nu begon die ook meteen te roken, wat uiteindelijk aan een te ver ingedraaide inbus lag)
bij het proefdraaien hoor je dan veel verschil in geluid, de nieuwe zoemt (ondanks het eerdere roken deed ie het nog) en de andere drie klinken allemaal ruwer op een verschillende manier.
er komt bij crashes nogal wat troep, zoals zand en/of modder in de motoren, nooit goed voor de lagertjes maar ook tussen de stator en rotor zag ik slijtage bij het vervangen motortje.

het gaat hier om de goedkope dys 2300kv van banggood maar ook een duurdere cobra of tiger zal er last van hebben. mijn vraag is deze, heeft t zin om ze na elke sessie bv schoon te blazen?

Ik blaas er na elke keer met de compressor doorheen. Draai ze een keer rond met de hand, kijken of ze nog lekker lopen, verder niets…
Na elke crash wel even kijken of er geen vuil tussen de motor zit, dan ter plekke proberen te verwijderen.

Het schoonblazen met een compressor is goed voor zand en vuil, maar let op uit het blaaspistool kan ook een kleine hoeveelheid vet en olie komen dat uit de compressor komt.
Ik gebruik voor het wat secuurdere werkt een blaasbalg zoals gebruikt bij camera’s.
Of een spray can met gecomprimeerde lucht. deze 2 opties zijn relatief goedkoop, mobiel en ook handig als je geen compressor hebt.

Ik gebruik een goedkope kwast (zon ding voor verf)
ICM met wat blazen krijg je zo iedere motor schoon.

Pas op met perslucht, dat kan vuil je lagers in blazen en dan kan je ze gelijk vervangen…

Wacht op de reacties die zeggen dat dat allemaal wel meevalt ;D :lol:

[member=141]Freakert[/member] klopt helemaal met vuil!
Ik gebruik meestal het balgje in geval van nood pak ik het spuitbusje.
Maar bij klein materiaal zoals een quad of bijv. pc nooit mijn compressor.
Spuitbusje is ook een lagere druk dan een compressor.

En wat wd40 in het motortje sluiten. Ik heb ergens gelezen dat dat ook de levensduur verlengd

WD40 is schoonmaakspray, heel handig om het vet uit je lagers te halen…

Wd40 verwijderd idd vuil maar smeert ook

van wd40 worden ze vet en dan zijn ze helemaal niet meer zandvrij te houden lijkt me