Motor 1 stottert bij output calibratie

M’n eerste quadcopter zit in elkaar. Nu ben ik aangekomen bij het calibratiegedeelte…dat gaat niet zoals al die YouTubefilmpjes…

Alle andere motoren gaan prima en ze spinnen allemaal de juiste kant op. Dat was in het begin niet zo en toen heb ik de motorkabels omgewisseld. Overigens deed motor 1 daarvoor ook al zo. Esc zijn in cc3d op output 1234 met de klok mee aangesloten en motor 1 zit dan links voor.

Hopelijk hebben jullie hier een verklaring voor en kunnen jullie tips geven. Zou zo graag met dit ding vliegen :slight_smile:

Ziet eruit als een rotte ESC of slecht contact van een van de drie draden. Volgens mij doet een motor dit als ie maar 2 draden input heeft tenminste.

lijkt inderdaad op een probleem met je esc. Kun je testen door even de motor op een andere esc aan te sluiten.
controleer ook even of alle 3 draden goed contact maken.

Yep, had en heb ik ook last van.
Bij mij stotterde ook een motor, alles goed schoongemaakt en opnieuw aangesloten deed ie het weer perfect.
Vandaag na een iets wat harde landing :lol: weer hetzelfde probleem.
Dus morgen weer wat te doen :lol:
Tenminste als mn bullet connectors binnenkomen. :stuck_out_tongue:

Gewoon aansluiten zonder bullet connectors dan heb je daar ook geen storing mee.

hier is het probleem weer verholpen. 1 van de 3 draden maakte geen contact meer in de bullet conecter. effe vernieuwen, calibreren en hij doet het weer.

ok thanks voor jullie input, hoop niet dat de ESC daadwerkelijk verrot is…dat wordt dan weer lang wachten.

In de tussentijd heb ik o.b.v. jullie suggesties het volgende gedaan:

[ol]- Motor 1 aangesloten op ESC2 = geen probleem

• ESC1 opnieuw aan Motor 1 gesoldeerd (heb geen bulletcon.)
  • Merk op dat bij het calibreren via OpenPilot het motortje eigenlijk alleen stottert als de throttle langzaam omhoog gaat. Ineens vol gas gaat ok.[/ol]

Lijkt er dus op dat het signaal idd niet goed doorkomt of ergens stoort (kan dat?). Het Power Distribution Board zit netjes dicht getapet dus daar ga ik niet direct weer in kijken maar ga er vanuit dat met de klodders soldeertin het daar wel goed zit. Wat vinden jullie van deze connecties door een onervaren soldeerder? Kan dit ermee door of moet dit toch anders?

hmmm, bij mij na het calibreren doet ie het ook bij weinig trottle.
misschien nog eens opnieuw calibreren.

hoop wel dat je de soldeersel afschermt.
ik heb ze allemaal nog eens doorgemeten, begin en eind van de kabel de multimeter erop, alles in orde.

Nu weer eens een testvluchtje gaan doen.

ja, krimpkousje er overheen.

In principe doet-ie het ook wel bij weinig throttle, alleen dan moet-ie wel eerst even op z’n donder hebben gehad. Dus vanuit stilstand heel langzaam omhoog geeft het stotterende effect.

Zo’n multimeter heb ik nog niet…moet dat ook maar gaan aanschaffen denk ik. Wel zo handig. Heb je daar nog suggesties voor?

Gewoon ESC vervangen.
Als ie dit in vlucht gaat doen klapt ie tegen de grond…

Zorg dat je altijd een reserve motor en ESC hebt liggen.
De beste raad is voorraad :wink:

whoke, Freakert.
Heb eerst die chinees een berichtje gestuurd over het defect. Hopelijk stuurt-ie iig een nieuwe ESC terug en dan ga ik er gelijk nog maar een paar bestellen.

Kun je nog iets stellen over het soldeer werk. Zou dat goed moeten zijn? Waar kan ik nog op letten als je dit zo ziet?

Je filmpje laat iig een slechte fase zien.
Als deze motor op een andere ESC geen problemen oplevert zit het iig niet in de motor.

Dan blijft de regelaar over.
Bij slechte solderingen zou de motor nog gewoon moeten draaien, want er word gewoon contact gemaakt.
Als het de ene keer wel en de andere keer niet gebeurt is er ergens een onderdeeltje wat niet goed meer is.

Soldeerwerk lijkt net wat aan de koude kant.
Tin moet echt vloeien als water om een goede verbinding te maken.
Om ervoor te zorgen dat je niet onnodig lang warmte toe hoeft te voegen om een mooie verbinding te maken kan je het beste de eindjes voor-vertinnen en dan pas aan elkaar solderen.

En het zou niet kunnen zijn dat die ESC gewoon gereset moet worden ofzo? Heb het idee dat die OpenPilot wizard dat doet…maar heb daar nog niet heel veel verstand van.

En ik merkte op dat als ik tijdens het solderen die draadjes tussen m’n vingers had, dit heel eventjes behoorlijk heet kon worden. Zou dit ook gevolgen gehad kunnen hebben?

Draden mogen goed heet worden. Elektrische componenten niet!

ESC’s kan je eigenlijk niet resetten.
Je kan hooguit opnieuw de firmware erop flashen.