Mixuko build

Afgelopen zomer heb ik veel lol gehad met mijn ZMR250 gebaseerd op cobra 2300kv motoren met rotorgeeks 20A esc’s. De zomerperiode kwam ten einde, en de grote boze herfst en winter begon. Deze zwarte periode heb ik overleefd door een 180mm quad te bouwen, met 4" props aangezwaaid door 2700kv motoren. Een echte parkeergarageknaller. Wat een beest was dat! Ik maakte ook de overstap van CPPM naar SBUS - een enorm verschil Een stuk minder lag tussen jouw input op je Taranis en de reactie van de quad.

Deze 4" racer had een nadeel. Sinds dat ik hem had voelde de ZMR250 steeds… verkeerd. Ik waande mij dronken wanneer hem bediende. Het overschakelen van de snelle, snoeiharde response van deze 4" quad gebaseerd op SBUB, naar een quad met een CPPM receiver was steeds heel onwennig. Daarnaast kan er niet genoeg tilt in op de cam in het ZMR250 frame. Het plan om een nieuwe te bouwen was geboren.

Dit wordt mijn 6e quad die ik bouw, dus ik was wel eens toe aan uitdaging. Daarom koos ik voor de Mixuko - een frame dat 5" props kan huisvesten, maar toch maar 190mm breed is.

Weinig ruimte om je spullen in kwijt te kunnen. Maar ik wil geen afscheid nemen van mijn OSD en openlogger. Daarom zet ik een geheim wapen in, uitgevonden door onze in-team mad scientist [member=250]jaimevisser[/member] . Hij noemt het een ‘Daughterboard’

Een PCB waarop je een X4R receiver, MinimOSD en Openlogger kwijt kunt.

Daughterboard half gemonteerd:

Daughterboard afgesoldeerd en aan het test passen:

Alles gaat worden verbonden aan de LUX. Top bordje! Dit wordt mijn 2e build met een LUX.

Nu nog alles aan elkaar solderen met kabels tussen de verschillende bordjes. Ik laat de kabels expres wat langer zodat ik de hele stack als een origami kunstwerkje uit elkaar kan vouwen voor onderhoud. Onderaan is een Matek v3.1 power distribution bordjes.

Alles uit elkaar:

LUX FC gemonteerd:

Daughterboard gemonteerd:

Klaar!

Ik heb vandaag de eerste testvluchten er mee uitgevoerd. De PID-tuning is nogal grof afgesteld. Maar het begin is er. Een fantastisch vliegbeest, met affiniteit tot freestyle vliegen. Je voelt tussen pitch en rolls bijna geen verschil meer.

Ziet er netjes uit die stacked build!
Ben benieuwd naar de beelden van een vlucht… :thumbup:

Mooie buildverslag en quad lijkt verdomd veel op een shendrone krieger.

Waarom de keuze voor de Lux FC? En waar ken je die daughterboard kopen?

Ik ben nog steeds tevreden met mijn rtf walkera f210 en sky hero anakin.
maar ben wel bezig met het verzamelen van onderdelen voor een zelfbouw quad met een QAV R 5" frame als basis.

[member=802]BeeMan68[/member] Het daughterboard is mijn ontwerp en is binnenkort beschikbaar bij MaxFPV (we zijn nu nog aan het testen of er geen kinderziektes meer inzitten).

het formaat van deze frame bevalt mij zeer goed! Frame vliegt ontzettend lekker…het voelt allemaal makkelijker.

Hier mijn build met gopro session.

Hoop snel op wat goed weer om echt goede beelden te schieten hier was het wat te donker.

Mooi. Ik heb die Session mount ook onderweg. Ik weet niet hoe vaak ik de camera er op ga zetten, want zonder een HD cam is het echt een vederlichte raket. Ongevenaarde acceleratie. Zeker met tri of quad blades is hij bijna niet te houden. Kreeg er gewoon de lachstuipen van toen ik voor het eerst een throttlepunch deed.

[member=284]BorisB[/member] waar heb jij nu je VTX verstopt? boven de topplate, maar onder de camera? Het lijkt er iig niet op dat je een SMA-bulkhead connector door dat gat hebt gestoken. Loop je nu geen heel groot risico dat je SMA connector af breekt?

Ik wou nog even wat toelichten over het daughterboard dat er in zit en waarom ik hem gebruik.

Het is in principe een PCB waarop ik mijn minimOSD, X4R-SB en openlogger kwijt kan in een compacte formaat en zonder lastig te hoeven doen hoe ik het aan het frame bevestig. Ik heb nu al deze componenten op een standaard 36*36mm formaatje.

Daarnaast is het bordje zo slim dat ik nog steeds de firmware van deze apparaten kan bijwerken, mocht dat nodig zijn.

er zit namelijk, aangegeven door pijl 3, een FTDI header op waarom ik een programmer kan aansluiten. Met de dip switches, aangegeven met pijl 1, kan ik bepalen welk bordje op de FTDI header wordt aangesloten. Ik kan er ook voor kiezen om de header direct te verbinden met de TX/RX van de flightcontroller. Daarnaast kan ik met deze dipswitches ook schakelen tussen het gebruik van de openlogger, of SBUS telemetrie. Omdat alle UARTS van de FC in gebruik zijn kan helaas niet alles tegelijk worden aangesloten.

Als laatste is er nog een schakelaar, aangegeven met pijl 2, waarmee ik kan kiezen om de VCC van de FTDI header af te pakken of van de flightcontroller.

Mijn vtx zit goed verstopt. Foto is van toen het net klaar was. Er is veel veranderd daarna in layout.

Ik had mixuko eigenlijk ook eerst als non-gopro quad voor races en fun, maar kon het niet weerstaan om die session mount bij te halen.
Zelfs met een session voelt het nog steeds heel erg licht en wendbaar.

Ik baal wel dat ik die in belgie tijdens de eerste run esc gesloopt had tegen een metalen paal :(. Ik had er echt graag de rest van de event mee willen racen.

De VTX gaat in een plastic beschermer. Deze houdt met name de SMA connector stevig vast.

Deze strap ik naast of onder de batterij:

Voor de lipo zijn er clipje geprint om de balanceerkabel in te steken:

Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:

De VTX naast de batterij strappen doe ik nu al een half jaar. Ik zou het niet anders meer willen. Op deze manier wissel ik probleemloos van 25mw of 600mw zender, en ze gaan nooit stuk.

Daarnaast heb ik ontdekt dat de medium batterij strap van MRP (25mm bij 25cm) perfect om de pod van de Mixuko gaat. Ideaal om het gras buiten te houden, en je SDCard binnen.

Actievideo’s:

mirror: http://www.dailymotion.com/video/kQ3lJHSbqGSjT3gX2By

@Jaap, Bedankt voor je mooie bouwverslag. Mijn mixuko 5 spullen zijn onderweg dus ik ga hier zeker naar kijken. Ik ben ook geinteresseerd in je motherboard. Print je die vtx beschermer zelf of kun je die ergens bestellen, ik heb nl. geen 3d printer.

@Boris, jij vloog met de Mixuko in Eindhoven en i heb je even kort gesproken over de snelheid van rolls en flips bij ingeschakelde airmode. Vloog jij met de FX796T-L 5.8G 25mW 40CH ; voor zover ik begrepen heb is deze (en natuurlijk de 200 en 600mw versie ervan) de enige vtx die je echt netjes in dit frame kunt bouwen.

Hartelijk bedankt, Koen

[member=883]Murdock[/member] je kan even op 3dhubs.com kijken of er een 3d-printer in de buurt is die dit voor je wil printen :wink:

[member=883]Murdock[/member] zoals Jaime al aangaf kun je op 3dhubs.com goedkoop onderdelen laten printen. Dit zijn de beschermers die ik gebruik:
25mw zender: http://www.thingiverse.com/thing:1239046
600mw zender: http://www.thingiverse.com/thing:865127

Nog even een update. Ik had eigenlijk al vrij snel het frame kapot helaas! Het zwakke punt is de pod. Zeker als je er een GoPro Session op monteert dan trekt deze pod milde crashes al niet. Dit was het resultaat na een zeer milde valpartij. Ik was… not amused :slight_smile:

Ik heb hem weer in elkaar gezet met behulp van een tiewrap. Maar de volgende crash had ik hem helemaal kapot:

In principe is het maar 7USD om het plaatje te vervangen. Helaas alleen te koop in Amerika met 20!! euro verzendkosten…

Naar mijn mening hebben ze het carbon v/d pod te dun gemaakt.

Hoi Jaap, zou Quadron dit plaatje niet kunnen/ willen maken? En dan meteen wat dikker.

Of misschien is dit een betere optie: https://www.thingiverse.com/thing:1501162

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

[member=250]jaimevisser[/member]; bedankt voor de links, ik heb er al een laten printen!
[member=347]jaapp[/member]: ik heb het beschermkapje waarnaar ik gelinkt heb met de ombouw voor de pod al laten printen, tevens ook een soort schoentjes voor om de vier uiteinden van de X onder de motors.
Ik heb trouwens ok bij de leveranciers van mijn mixuko frame nagevraagd of zij misschien zo’n reserve plaat kunnen leveren. Dit is bij www.n-Factory.de; ik hou je op de hoogte.

Ik hoor het graag [member=883]Murdock[/member]

Shendrones is zelf ook aan het afstappen van die gammele pod. Ze hebben nu de Mako op de markt gebracht: http://www.shendrones.com/mako/

Ja volgens mij is dat de enige vtx wat er goed in past. Je kan er ook andere vtxe bovenop in friemelen, maar dat is minder netjes.

Mixuko ging wel lekker daar moet ik zeggen. Was een leuk baantje.

Had gehoopt nog een filmpje van de freestyle op het laatste… :wink: die gebouwen kwamen toen mooi in beeld ;D Of had je toen de Gopro niet gemonteerd?

[member=347]jaapp[/member] : Quadron kan de topplate in g10 maken; ik heb het nieuwe frame gisteren binnengekregen en alle onderdelen eerst ingescand.
Ik wil zelf minstens 2 topplaatjes bestellen en 2 camera mounts. De topplate wil ik dubbel zo dik laten maken dus 3mm.
Als je wil bestel ik voor jou meteen mee wat je wil, dan is er maar één keer de porto naar NL en dan stuur ik jouw spullen weer door. Als ik weet wat je hebben wil kan ik een prijsopgave laten maken.