MinimOSD

Niet direct FC maar toch zijdelings.

Ik heb namelijk een MinimOSD gekocht en wilde deze gaan aansluiten. Ik lees nu dat ik eerst moet kiezen welke FW ik er in wil zetten.
Ik heb nu 2 vragen:

1. Wat is een goede FW voor FPV racen? Ik denk dat ik een horizon en een voltage wil zien en misschien nog een timer. Iemand suggesties?
  2. Nog dingen die ik moet weten voor ik het aansluit?

FW als in FirmWare??

Ik heb een andere miniOSD… maar ik gebruik hem vooral om het voltage te kunnen zien.
Timer heb ik op de Taranis aan staan.

Horizon zou ik niet willen zien, is best groot in beeld volgens mij. Het liefst eigenlijk zo min mogelijk in beeld.

[member=194]Royce[/member], FW als in FirmWare inderdaad.

Ik heb ook wel een horizon als een simpel lijntje gezien. Ik wil zeker geen scherm vol. Toch geen tijd om te zien wat er staat :lol:

Wel lastig dat ik nu eerst nog een FTDI interface moet kopen :’(
Eerst maar een bestellen

Dus je moet er ook nog een interface bij kopen om het werkend te krijgen? Dat is wel erg raar ja…

Of werkt hij zo ook, maar moet je de interface hebben om instellingen aan te passen?

[member=194]Royce[/member] , Het is me momenteel niet duidelijk maar ik denk allebei.
Ik heb FTIB interface al besteld via BangGood. Was weer 4 Euro :slight_smile: Hellaas gaat het wel weer 2 weken duren voor het er is.
Kan ik me wel vast inlezen ;D

De lokale electronicaboer had geen usb2seriel / FTDI adapter. Conrad.NL wel maar geen zin om te wachten daarom de minimOSD aangesloten zo uit de doos.

Was wel wat soldeer werk, tx/rx op de Naze ook nog van pinnen voorzien, maar hij doet t ook zonder te programmeren. wat me meteen opviel was dat je de PID kunt aanpassen. Je kunt met de sticks van je rc zender in disarmed mode het menu oproepen en daar settings van de OSD maar ook de PID’s aanpassen, alles met de sticks. Alles OSD opties in beeld zijn aan of uit te zetten. Moet nog testen, maar voor mij tnt alleen Voltage en welke mode de Naze staat (acro/horzn), horizonbar is dun, kijken of dat handig is of niet.

Eigenlijk is de gewone minim te groot voor een 250 quad, aan 3 kanten nu stekkers zitten, beslaat qua lengte zowat de halve ZMR bovenplaat en het is dus propwerk geworden. Had 'm voor mn fixedwing gekocht, maar denk er wel aan om de micro versie te proberen op de quad.

Ik heb een micro in bestelling staan voor nummer 2, pids en rates aanpassen vanuit de bril lijkt me echt erg handig, de rest van het osd is wat mij betreft niet zo boeiend.

Ik heb inmiddels mijn FTDI interface binnen maar krijg hem niet aan de praat na een dag zwoegen. Ga er binnenkort een leben van een een vriend. Eens kijken waar het aan ligt.

Wel gaaf dat je de PIDS via de interface kan instellen. Ik gebruik er momenteel een app voor. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ezio.multiwii&hl=en

Werkt via bluetooth en USB. Heb de BT module liggen. Moet heb alleen nog instaleren Ook via FTDI interface :frowning:

Wordt druk in mijn ZMR250

Let wel op dat je maar twee uart poorten hebt op een naze! Met telemetry, OSD en USB zijn deze al bezet en is je enige optie softserial (waarbij je led aansturing kwijt raakt!).

heb je wel de uart drivers geinstalleerd (als dat niet vanzelf ging) op win?

[member=277]Hoek_NL[/member] Dat gaat redelijk probleemloos vanzelf. De FDI software herkend ook de adapter. De adapter communiceert echter niet met de aangesloten apparatuur.

Ik sluit niet uit dat het aan mij ligt. Is wel vaker gebeurt :lol:

haha ja dat kan ook nog…

net even snel m’n allereerste rondje in fpv mode gedaan. dacht een aardig plekje gevonden te hebben, maar de wind was nogal stevig en was m snel kwijt, en toen bleek ik naast een fietspad te staan, zag nog net een wielrenner in mn bril voorbij schieten voordat ik harde landing kon maken. ook meteen zoeken waar ie precies terecht kwam…

wat dat betreft is het echt uitkijken waar je vliegt, je kijkhoek is beperkt en een weg oversteken, wat ik op youtube wel eens zie, kan bloedlink zijn

Was niet mijn fout (niet helemaal).
Schijnbaar helpt het als je ook drradje 5 aansluit

Nu het allemaal in mijn ZMR250 plakken.
Ik ben bang dat de grote ImmersionRC VTx eruit gaat voor een kleine chinese clone

@Wired, als je wil racen is het toch echt aan te raden om met ImmersionRC te blijven vliegen. Bij veel races zijn alleen ImmersionRC zenders toegestaan om kanaal/band conflicten te voorkomen.

[member=250]jaimevisser[/member] Daar heb je gelijk in. Het is echter zo dat alle zenders die ik tot nu toe gezien heb ook een band hebben die hetzelfde is als immersionRC. Ik vlieg zelf met heel veel Immersion spullen inclusief een fatshark met Immersion band receiver. Die werkt prima met deze zenders.

Als je gaat kijken naar de nieuwe raceband VTx van ImmersionRC zie je dat ze de hele band gebruiken die ook de Boscam VTx gebruiken maar het dan in 37mHz slots opdelen. Dan kan je zelfs 8 quads tegelijk laten vliegen. Het nadeel is dat die nergens compatible is met enige andere VTX zenders. Iets wat wel kan.
Bij de FPV races in Frankrijk van HobbyKing gebruikte ze de raceband ImmersionRC 25mW VTx met de mini patch. Schijnt een succes geweest te zijn. Ik hoor het nog graag van iemand die daar was.

Mijn reden om deze zender te gebruiken is ten eerste testen hoe het gaat omdat ik zelf races organiseer o.a die in de Jaarbeurs. Ten tweede wil ik zien om een lager vermogen (200mW heeft deze) veel slechtere resultaten geeft of problemen met ander VTx en.
Ten derde is de kleine afmeting een bonus omdat ik zoveel in mijn Quad will proppen :lol:

Mijn ImmersionRC 600mw heeft een gefrituurde endstage en doet het ook een stuk minder goed dan een nieuwe (rond de 25mw nu). Prima bruikbaar met een spiro of patch, bereik met patch is ~200 meter zonder ruis, met spiro ~100m. In mijn tweede quad gaat toch gewoon weer een 600mw. Is wel puzzelen om alles in een lowrider te krijgen, maar een micro minimosd scheelt al flink wat ruimte.

[member=250]jaimevisser[/member] het voordeel van een ImmersionRC VTx is dat je hem kan laten repareren. Stuur een email naar repairs@immersionrc.com met een omschrijving van het probleem. Je krijgt dan instructies om hem op te sturen (naar de UK) en je krijgt hem gerepareerd terug. Meestal tegen kostprijs.

100m met een 25 mW is wel erg weinig. Afstand met een patch hangt af van welke je gebruikt. Nadeel is ook dat je hem wel op de quad gericht moet houden. De mini patch is on 70 graden en de grote patch 35 graden. Ik zou voor racen de mini gebruiken.

Nadeel van de hogere vermogens is dat je bij samen vliegen snel het risico loopt elkaar te storen. Als jij 100 meter ver vliegt en er land iemand bij jou in de buurt hoe je echt niet op het zelfde kanaal te zitten om je signaal kwijt te raken.

Ik zag de mini MinimOSD te laat anders had ik die zeker ook gekocht :S

Op de minimOSD komt de accuspanning nu via Naze vbat (en dan uart) binnen dus een stekkertje minder, met name die omhoogstaande, dat scheelt ruimte.

Helaas ging het beeld op zwart op een zeker moment. vtx channels doorgebladerd maar dat was t niet.
als ik de OSD er tussen uithaal heb ik wel beeld, dus veroorzaker duidelijk maar nu nog probleem oplossen.

Gelukkig eindelijk de ftdi in huis, na dagen van postNL staken. de KV-OSD gui doet t alleen nog niet, gezeur over verkeerde java versie dus nog even verder kloten dit weekend. je blijft prutsen met al die electronica, leuk hoor, maar zou fijn zijn als het eindelijk allemaal tegelijk goed werkt en BLIJFT werken…

De 5v buzzer van de electroboer doet t niet goed, klikt ipv piept, en de gister binnengekomen voltage module van graupner komt ook niet binnen op de ontvanger, dus dan maar timer instellen…

Update: de minimOSD is toast, geprobeerd via arduino te bewerken, maar na veel zoeken lijkt het een hardware issue, jammer, hij deed t leuk uit de doos. dan de micro maar eens bestellen…

Wat betreft de FTDI interface blijft het oppassen er zijn verschillende in omloop, waarvan de pin volgorde
dan weer verschilt, ook opletten welke logic levels gebruikt worden, 3.3 volt of 5 volt, of dat het met een jumpertje
instelbaar is.
wat ook handig kan zijn is de FTDI SMD chip, ( waar het allemaal omdraait), op een breakout
printje solderen, (is gelijk goede oefening) en op een klein breadboardje de onderdelen zetten,
er zijn maar weinig onderdelen nodig, en je weet gelijk waar mee je bezig bent, de datasheet van de chip vertelt al heel veel.
Sparkfun en Adafruit zijn goede informatie bronnen voor electronica, maar als shops zijn ze te duur, (in vergelijk met Nederland en China)