Minim OSD zonder FC

Hoihoi,

Er komt een micro Minim OSD aan en nu vroeg ik me af of die het ook gewoon doet zonder verbinding met mijn Naze32 rev5. Vooralsnog heb ik geen nut voor een virtuele horizon of zoiets, ik wil gewoon mijn lipospanning en mijn naam in beeld zien. Vooral omdat ik met SBUS en USB door mijn UARts heen ben natuurlijk.

Als ik de OSD gewoon op voeding, camera en lipo aansluit, doet ie het dan gewoon?

Keibedankt alvast voor de antwoorden…

Ik heb toevallig gisteren mijn mininosd micro wél aangesloten op mijn FC. Daarvoor had ik dezelfde setup als jij nu wil gaan proberen, maar dat is mij niet bevallen.

Het is mogelijk om je OSD op je lipo aan te sluiten, maar dan geeft hij nog niet het juiste voltage weer. Dan moeten je in je OSD GUI gaan uittesten en uitrekenen welke instellingen je daar moet doen om op een juiste voltageberekening te komen. Dat is nogal een gedoe als je het mij vraagt. Als je OSD op je FC aansluit en in de OSD GUI aangeeft dat je de voltage vanuit de FC wilt, dan heb je altijd de juiste voltage in je beeld.

Maaaaar het is wel mogelijk als je je daar in wilt verdiepen :wink:

Hmmmmmmnja…

Moet ik bij zeggen dat het ook niet zo eenvoudig is om je batterij alarm op de naze helemaal fantastisch te laten draaien, maar dat kan aan mij liggen.
Ik probeer het in eerste instantie even zonder FC, kijken hoe dat bevalt. Mocht ik ooit zin krijgen om een softserialport te gaan aanmaken, dan kunnen we dat nog proberen.
In ieder geval fijn om te weten dat het zonder FC kan werken.

Dankjewel!!

Hij kan gewoon zonder connectie met je fc werken, alleen dan mis je wel de coolste features. Je kunt hem gedeeld met je USB poort aansluiten, als je maar zorgt dat je ergens een stekkerverbinding hebt zodat je de verbinding kunt loshalen mocht je de usb poort willen gebruiken.

Op mn SPRF3 heb ik hem aangesloten via softserial, dat is iets meer gedoe, je moet dan rekening houden met max. baudrate van 19200.

Lees DIT eens door.
Het rekensommetje voor de voltage staat er ook in :thumbup:

Ik heb nooit een probleem of mindere functionaliteit gevonden met mijn naze rev5 met minimosd en usb op dezelfde poort. Usb connecten kan zonder problemen, net als na het connecten je batterij aansluiten.

In clean/betaflight heb je je osd toch niet nodig,dus dat dat niet tegelijk kan maakt niet uit.

We gaan het maar gewoon proberen dan hè.

Bedankt voor het delen van de tips en ervaring…

Een OSD zorgt er eigenlijk voor dat een ander video signaal gelijk loopt met dat van het camera beeld, het is nog volgens de oude anloge tv standaard, PAL, 2 halfbeelden (interlaced) 1 heel beeld bestaat uit lijnen dat moet van beide video signalen gelijk lopen,
dus een letter bestaat uit verschillende puntjes op die lijnen, Arduino regelt dat :slight_smile:
Dus als je verder niks aansluit, zal je waarschijnlijk een normaal beeld zijn zonder (geldige) waardes.
Je kunt zoiets ook bij monitor/LCD scherm aansluiten, en met de juiste software, teksten of iets dergelijks over het bestaande beeld laten zien. …ondertitels :slight_smile: