Mijn Spadger 150 (vragen vragen)

Vorige week heb ik het eerste pakketje met onderdelen voor mijn eerste fatsoenlijke quadcopter binnen gekregen.
Het gaat over een Spadger 150 frame met Eachine 1104 motoren, XM10A ESCs en 3020 propellors.
Tot nu toe past alles!

http://i120.photobucket.com/albums/o178/falafelbiels/A81AB4B4-3555-4DE8-A763-447323DBD899-835-0000009A4BA50077.jpg

Ik ben van plan de meeste connectors en pinheaders weg te laten en de draden rechtstreeks op de bordjes te solderen. Volgens mij is de zwarte draad die met de gele verwikkeld uit de ESCs komt aarde en overbodig, kan ik die ongestraft weglaten?

Een Naze32, Radiolink AT9 zender en 3 lipos zijn onderweg, ik hoop over een week of twee het apparaat in elkaar te hebben zitten en een eerste vluchtje te kunnen wagen.
FPV spul komt wel, waarschijnlijk eerder dan dat mijn budget het toelaat…

Sommige setups hebben gezeik zonder aarde naast de signaalkabel van de ESC, anderen niet.
Ik zie de noodzaak niet zo om hem weg te laten, eerlijk gezegd.

elk grammetje he…
Maar als het problemen kan leveren blijven ze er op zitten.
Merci!

Nou, er is weer een pakketje binnen!

Zender, ontvanger en naze32.

Ik heb de behuizing en de pinnen van de ontvanger verwijderd en als ie er nu niet in past dan ligt dat zeker weten gewoon aan mij.
De naze32 krijg ik maar niet aan de gang met cleanflight. Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat ik Snow Leopard draai?

Ik ben benieuwd of ik het goed begrepen heb:

Voor het voeden van de naze32 verbind ik de + en - van 1 van de uitgangen aan d +5v van mijn PDB?
De ontvanger wordt gevoed via zijn verbinding met de naze32?

Jup, dat heb je goed begrepen!

Heb zelf ook de spadger 150. Gaaf klein dingetje :). Zelf heb ik wel gekozen om de ESC’s middels pinnen op de FC te prikken, zodat ik de esc’s kan flashen. Dat zou ook via Betaflight en de FC moeten kunnen en dan zou je ze inderdaad direct kunnen solderen.

Sja ik kijk er nou al naar uit, want vandaag heb ik een hoop lopen klooien en helaas niks bereikt.

Ik krijg niks aan de gang met Cleanflight of Betaflight.

Baseflight zegt als ik mn naze32 aan de computer verbindt:

23:57:59 – Serial port successfully opened with ID: 2
23:58:09 – No configuration received within 10 seconds, communication failed
23:58:09 – Serial port successfully closed

ik kan alleen maar raden wat daar gebeurt…

Ik heb een pinheader op de bootloader pads gesoldeerd om deze handig te kunnen sluiten teneinde e.e.a. er op te kunnen flashen.
Ik haal een stabiele naze.hex van het net en als ik die probeer op het ding te flashen lees ik:

No response from the bootloader, programming: FAILED

Is iemand hier bekend mee?

Op het interweb vind ik erg veel mensen die ermee zitten en verschillende manieren waarop mensen hiermee omgaan.
Geen van de genoemde oplossingen werkt voor mij, maar dat komt natuurlijk vooral doordat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben.
Ik zit hier op zon witte plastic macbook en hij zegt tegen me dat Chrome niet meer ondersteund op het OS waar het op draait.
Vanavond ben ik dus bij een makker van me geweest die een wat hippere computer heeft. Met hem ben ik echter niet verder kunnen komen, en da’s jammer.

Ik denk dat ik op zoek moet naar iemand in de regio Rotterdam (of verder weg) die ervaring heeft met het aan de gang krijgen van een naze32 en tijd en zin heeft om me daar bij te helpen.

Zou zo iemand hier te vinden zijn denk je?
Ik ben niet eng of zo hoor…

Ik heb ook met mijn naze zitten Kloten.
De boot pinnetjes moet je kortsluiten tijdens het flashen.

Ik heb een jumpertje geïnstalleerd daarvoor. Als ik m opstart met jumper (bootload pins kortgesloten) gaat alleen de blauwe led constant branden.
Zonder jumper zie ik bij opstarten een hoop wild geknipper van de rode led L0. Wanneer hij eenmaal opgestart is gaat een (paarse?) led L1 knipperen wanneer ik het bordje schuin houdt. Er gebeurt daarbinnen dus zeker iets…

Is hij vlieg klaar? Ik woon in Rotterdam dus zou even kunnen kijken.
Maar ik ben geen expert hoor.
Ik begin ook maar net.

Nou ja het klinkt alsof je al iets de lucht in hebt gekregen. Da’s dan meer dan ik heb bereikt.
Vliegklaar is tie nog niet want ik was van plan alle draden rechtstreeks op de FC te solderen. Dat doe ik liever als e.e.a. werkt. Ik kan het we verderl voorbereiden.
Alle hulp wordt enorm gewaardeerd…

Ok. Ik wil best een keer kijken. De manke helpt de blinde.
We gaan via PM verder.

Uitstekenend!

Vanavond kwam R2GO even op visite. Helaas moest hij weer snel vertrekken, maar we hebben met zijn computer firmware op de naze32 weten te krijgen. Met mijn computer kan ik er helaas nog niet in, morgen ga ik een andere computer regelen.

R2GO is een goeie gozer in ieder geval :thumbup:

Maar goed wat is een bouwdraad zonder foto’s? helemaal niks.
Ik heb nog wat zitten solderen omdat foto’s van cleanflight die geen contact krijgt niet zo interessant zijn.

http://i120.photobucket.com/albums/o178/falafelbiels/IMG_3242.jpg

het zit in elkaar

http://i120.photobucket.com/albums/o178/falafelbiels/IMG_3244.jpg

het past nog ook!

http://i120.photobucket.com/albums/o178/falafelbiels/IMG_3239.jpg

http://i120.photobucket.com/albums/o178/falafelbiels/IMG_3241.jpg

ik heb een inverter kabel geknutseld. Deze zit met een header op uitgang 9 van de ontvanger en de andere kant zit aan de naze32 gesoldeerd.

Volgens mij is tie nu vliegklaar, hopen dat ik snel de FC in kan!

Mocht je straks voor je fpv spul meer ruimte nodig hebben, kun je ervoor kiezen om je ground van de escs weg te laten (moet je alleen bij t flashen ff een willekeurige ground op de flashtool prikken, bijv van de pins van je pdb naar je naze).

Scheelt aanzienlijk in de hoogte boven je naze. Ik kom zelf nauwelijks boven de hoogte van mijn FC uit met pinheaders. Boven de FC past dan mijn ontvanger en direct erachter op de topplate mijn vtx. Krap is t allemaal wel :lol:

Oh maar mocht ik ruimte tekort komen dan soldeer ik de ESCs gewoon rechtstreeks aan de naze.
Maar ondertussen heb ik gemerkt dat mijn ontvanger ook geen sjoege geeft. Ik heb bij een poging het ding met mijn zender te binden het ledje heel eventjes extreem zwak zien branden. Contact maken echter ho maar.

:crazy:

Zit niet mee he? :thumbdown: :stuck_out_tongue:

meh

:frowning:

Vandaag was er een makker van me met een hele hippe macbook pro op visite. Hij wist daarmee zonder enige moeite in de naze te komen. Alles lijkt te werken en ik ben dus gerust dat het goed gaat komen.
Ik kon alleen niet het ding alvast in S-bus ontvangst zetten. Hoeft ook niet persee, maar het had leuk geweest.
Oh ja, alle motoren draaien de verkeerde kant op dus dat moet nog effetjes gefixt worden. Ik had verwacht dat dat in cleanflight wel om te draaien zou zijn, maar kon het niet vinden.

Morgen effe een nieuwe ontvanger regelen en dan klooien we wel weer verder.

Zo, nou, ik heb een nieuwe ontvanger.
Ik laat hem nog maar even in zn doosje zitten want ik heb het vermoeden dat het met de vorige bij het desolderen van de pinnen fout gegeaan is. Nou past ie toevallig met doosje en al voorin! Ik zal alleen maar S-bus kunnen gebruiken want alle connectoren behalve die van kanaal 9 zullen in de weg zitten.

Gelijk maar even een fatsoenlijke connector aan mn accu gesoldeerd.

http://i120.photobucket.com/albums/o178/falafelbiels/2188dc56ec9637e93b60858323275038.jpg

Eef (?) van Ftech heeft me in zn winkeltje geholpen het ding aan mijn zender te binden, erg fijn als er iemand bij is die weet wat ie doet.
Bedankt Eef!

Nu dan even op zoek naar iemand die een hippe computer en tijd voor me heeft om te proberen de S-bus te activeren. Heeft iemand daarvoor nog goede raad?