Mijn eerste build

Hoi allemaal,

Heb tot dusver alleen een quad rtf gekocht, maar voor FPV wil ik een eigen build doen. Deze week flink op internet gezocht wat de mogelijkheden zijn. Ik ben een echte techneut, voor mij is het hoofddoel om te kunnen rommelen met de regelingen. Behalve PID tuning ook compleet andere structuur testen.

Voor frame moet ik iets hebben wat gewoon echt robuust is en goed vliegt. Op basis van reviews kom ik dan bij blackout terecht. Kost meer, krijg je ook wel wat voor. Ik wil voor 6x4.5 props gaan, met motoren met zeer jachtige motoren. Als hij flink agressief op de throttle reageert is prima, daar wil ik juist met regelingen proberen hem in toom te houden.

Dat het 4s wordt is denk ik duidelijk, maar ik heb dus advies nodig voor motoren. 2206? 2208? 1960kv? Wat is nog haalbaar?

Verder is ook de flight controller een belangrijke keuze. Voor geavanceerde algoritmes heb je wel CPU kracht nodig. De naze32 leek me perfect maar nu lees ik dat er ook versies zijn met hardware floating point (F3). Dat zou het wel makkelijker maken, maar die krengen zijn zo duur. In principe moet het fixed point ook allemaal te doen zijn, is alleen wat meer werk. Keuzes, keuzes…

Ok, het wordt gewoon de Naze32 Acro (dan maar wat extra beunen).
Ook de ESCs zijn besteld (AfroESC mini 20A).

Ik wil eigenlijk het blackout frame bestellen, weet iemand waar in de Euro zone het nog verkrijgbaar is?

Ondertussen is bijna alles besteld. Ben gegaan voor een budget frame omdat de blackouts nergens te koop zijn. Kan ik een beetje leren hoe het werkt en upgraden als het frame een keer defect gaat. Heb ook de budget Quanum fpv goggles, bevalt prima! Wat ik nog nodig heb is een receiver voor op de quad. Degene die ik had (frsky d4r-II) zijn duikles niet overleefd. Wou dezelfde kopen maar is op backorder bij HK. Suggesties voor een vervanger?

Als alles binnen is komen er pics!

Had Quadron even gemaild :slight_smile: perfect blackout mini clones voor een mooie prijs :thumbup:

Ontvanger in NL

Alles binnen behalve de D4R-II. Kan dus wel bouwen maar niet vliegen, lol. Ik merk bij het bouwen dat ik basale dingen niet heb. Van die kleine connectoren bijvoorbeeld. Of nylon spacers en schroeven. En waar koop je eigenlijk krimpkous van meer dan twee cm?

Eerste lulligheidje is dat de draden net 45 graden gedraaid uit de motors komen. Nu moet ik eerst een bochtje maken voordat ze netjes over de arm lopen. Eerst nog maar wat op het software vlak doen dan…

Draden 45 graden uit de motors?

Type maar krimpkous in op Google, dan vind je genoeg. Allekabels.nl heeft ze per meter geloof ik.

Die fout met de motordraden herken ik :-). Draai de armen eens om…ze moeten er zo op kunnen dat de draden recht uitkomen op de arm.

Krimkous is overal wel te krijgen :slight_smile:

Bijvoorbeeld :

Die gaatjes zeker ?? :slight_smile:
die komen dan anders uit ?

Ja precies, dan komen ze bijvoorbeeld aan de zijkant uit :P, wat jazzer bedoeld met die 45 graden.

Ja, die gaatjes komen verkeerd uit met de schroefjes. Resultaat is dit:

De oorzaak is dat de schroeven ietsje groter zijn en verder uit elkaar dan in de kleine gaten past. De grote werkt wel maar dan kom je dus met de hoek niet uit. Ook met arm draaien etc gaat dat niet lukken.

Dit is natuurlijk niet acceptabel. Ik heb helaas geen kolomboor, dus denk dat ik maar met de handboor de ‘kleine’ gaatjes wat oprekken. Zal wel een puinhoop worden, maar dat moet dan maar.

Pff, zonder kolomboor is het lastig ja.
Zal het toch eerst proberen met een klein rond handvijltje voordat je uit de losse hand gaat boren.
Mocht je gaan boren zet dan de boormachine vast in de bankschroef, weet dat dat niet veilig is maar je hebt meer controle dan andersom.

Heb je niet een dremel ?
beetje uitschuren met zo,n rond zand ding noem ik het maar :slight_smile:
zoveel gaatjes en dan nog niet goed uitkomen hmm

Met die hoeveelheid gaten zou ik toch erg twijfelen om nog meer materiaal te verwijderen. De draden op 45 graden is volgens mij best wel te overleven.

yep ,die gaten alleen al maken het zwak .

beter wat Jaimie zei ,neem die positie maar voor lief .
en doe om die draden krimpkous .

Te laat, lol. De schade is al gedaan. Maar dat maakt niet uit, hij zal heus wel vliegen… En de draden op 45 graden kan ik ook niet uitstaan. Als het niks is komt de upgrade gewoon wat eerder. :slight_smile:

Hier een foto na de slachtpartij. Deze is goed gelukt, twee andere zijn iets verder beschadigd aan de buitenkant. We gaan gewoon door en zien wel wat er van komt. :slight_smile:

Verder ruzie aan het maken met de naze32. In cleanflight kwam de serial port wel op, maar hij wou gewoon niet verbinden. Ook flashen wou niet omdat hij geen bootloader zag. Na een nachtje slapen wat andere USB poorten geprobeerd, en nu werkt het wel. Het zal wel, niks meer aan doen. :slight_smile:

Verder de cleanflight source gedownload, zelf gebouwd en mijn ‘eigen’ versie op de naze gezet. Straks kan ik dus in de source gaan rommelen om andere controller configuraties te proberen. Later meer!

Begonnen met vertinnen van de kopervlakken op de pcb.

Daarna esc voorbereiden. Motor direct op de ESC gesoldeerd en kabel naar fc ingekort. Ook de power kabels van esc op lengte gemaakt en vertind.

Na installatie eerste ESC:

Heb bij een van de motoren maar drie schroeven. Andere uitdaging wordt de naze monteren. Heb er geen nylon spacers bij gekregen, dus dat wordt weer iets prullen.

Gisteren best wel ziek. Op karakter nog wat doorgebeund, maar niet meer aan configuratie van de fc toegekomen. In principe is hij af, moet alleen nog binden en calibreren. Ik krijg alleen de vrx niet aan de praat. Geeft geen kik.

Zo ziet hij er nu uit:

Dit weekend helaas geen tijd gehad, alleen net nog even een half uurtje. Quad getrimd, vliegt super.

Alleen niet gelukt om de ESCs te calibreren. Die doen gewoon of er niks aan de hand is als je op full throttle aanzet ipv dat ze in calibratie mode springen. Ik heb Afro ESCs met SimonK. Tips?

Ook moet ik nog de vrx aan de praat krijgen, want die doet niks. Zal hem maar even open schroeven, kijken of ik er wat mee kan.

Kalibreren : IK gebruik nog altijd de methode van Boris, werkt prima.

In base of cleanflight >> CLI

Connect de USB connector p het bordje en ga naar de CLI en typ hier volgende commandos op volgorde (begin met NIET aangesloten lipo en verwijderde props!)

• set mincommand = 2000 [ENTER]
  • save [ENTER]
  • set mincommand = 1000 [ENTER]
  • connect nu lipo en je zul je horen dat de regelaars in de calibratie mode komen
  • save [ENTER]
  • Nu zul je de calibratie bevestiging van alle regelaars horen
  • Effe rebooten en klaar, in motor test nog even controleren of ze allemaal te gelijk starten.