Mijn eerste build! EpiQuad 180X!

Yooo beste mensen,

Ik heb mijn aller aller eerste fpv quad gemaakt. Super vet!

Hieronder een lijstje met de onderdelen van de build:

• EpiQuad 180x
  • SPRacing F3 Evo
  • ONBO 3S 11.1v 1600mAh 45C Lipo battery
  • Gemfan Maverick 24A.
  • Emax RS2205 - 2600kv Racing edition
  • DAL 4x4,5x3 propeller, DAL 4x4,5x3 bullnose propeller, DAL 4x4.5 bullnose propeller
  • frSky Taranis 9xd plussss
  • frSky XSR
  • Foxeer HS1177 FPV camera
  • Team Blacksheep Unify Pro 5G8
  • Team Blacksheep Triumph antenne
  • het enige wat ik mis zijn nog goggles en 4s lipo’s, maar die moeten maar ff wachten.

Hij weegt nu: 335gram zonder batterij!

Ik vind hem veelste snel maar ik kan nog voor geen meter vliegen!

Thanks voor alle tips, zonder jullie was deze quad er niet geweest.

[edit001: fc, esc’s, fpv transmitter, receiver updated]
[edit002: motor’s, props updated, frame]
[edit003: frame, motors, props]
[edit004: alles besteld]
[edit005: finito]

Een zmr is een prima begin racequad,
Ik heb er 1 met multistar elite 2204 2300kv.
Esc’s: littlebees

Vlieg met 3s 2200mah op 5x3 dalprops.

Vliegt goed, vooral voor een beginner, wil je hard even 4s erop, ik heb 4s tattu 1800mah 45c en dat vliegt hard, al kan het harder.

Flightcontroller, kijk naar naze32 rev5 of een nieuwere F3 bord. Welke zullen andere aanraden.

Cam was Waarschijnlijk niet de beste keuze, de fx797t is eigenlijk voor zeer kleine Quads
Zoek bijvoorbeeld “Tiny whoop”
Rondje huis/tuin lukt prima…
Grasveld over niet meer zeg maar waardoor je juist in het begin wordt gehinderd door de korte video afstand…

Ik vlieg met een 600mw (officiël niet legaal) maar kan eigenlijk een flink eind weg zonder storing.

Scherm geen ervaring mee…
Mijn ervaring is toch dat goggles voor mij beter zijn. Op een scherm wordt ik afgeleid, en probeer toch maar de Quad te blijven kijken waardoor ik crash. Maar dat is ook per persoon verschillend.

Zender misschien toch Taranis?

Wil zeer belangrijk, bestel een lipo beeper, doe piepen als je lipo zeg maar leeg raakt.
Mijne staan rond 3,3 a 3,4v belast, na landen zit er dan rond 3,5 a 3,6v in.

Batterijen 4s eventueel hier :

FC zou ik echt voor een F3 gaan :slight_smile: Evo, Cyclone of nieuw met PDB de Tempest !!

Frame : Tja lastig…vind een 180-220 net wat fijner vliegen maar zo veel keus. Chineze clones worden wel steeds beter en zijn veel goedkoper.
Ben nu zelf deze 2 aan het bouwen.

Motors : Dys zijn prima.
Esc : LittleBee 20A OPTO PRO

Zender : Inderdaad Taranis :slight_smile:

FPV met een scherm…is leuk met een grote quad als je rustig filmt maar niet handig als je echt hard gaat. Kijk eens naar goedkope oplossingen als Quanum of Eachine. Ik zou ook een normale FPV cam aanschaffen wat Jeffrey ook als zegt.

Ziet er leuk uit als beginner setje!! Radiolink at9 is prima voor begin sterker nog een van de betere tuurlijk een taranis a 200 euro is beter maar de radiolink at9 is echt goed spul voor je geld heb hem zelf ook en vlieg er nog mee! Veel plezier met bouwen !

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thanks voor de snelle reacties allemaal! :slight_smile:

Na jullie reacties gelezen te hebben wil ik sowieso de F3 Evo!!!

Ook voeg ik de littlebee’s 20a toe aan de lijst, Is er nog een merkbaar verschil tussen deze 3versies?

1. https://www.multirotorparts.nl/electronics/esc/favourite-littlebee-20a-blheli.html
  2. https://quadcoptersenzo.nl/en/ESCs/fvt_littlebee_20a_pro
  3. https://quadcoptersenzo.nl/en/ESCs/fvt_littlebee_s_20a
    Ik heb zelf een beetje rondgezocht maar kon niet echt groot verschil vinden tussen de 3?

Nu heb ik alleen geen idee wat voor motoren en props ik hierbij moet halen?
Ik ben nu aan het kijken op https://www.multirotorparts.nl/ omdat daar ook de F3 Evo en de littlbee’s verkrijgbaar zijn. Het liefst bestel ik namelijk alles bij dezelfde winkel. Maar geen idee wat overkill is enzo? Als het maar 4s aankan.

Nu wil ik heel graag mijn fpv gear upgraden dit wordt ook de eerste upgrade na mijn eerste beestje. Maar om de kosten een klein beetje te drukken wacht ik daar nog even mee, als ik goggles ga aanschaffen wil ik namelijk ook meteen goede :twisted:. Maar een beter transmitter voor mijn cam is wel iets waar ik snel naar ga kijken.

Tussen de AT9 en Taranis ben ik nu wel heel erg aan het twijfelen, na wat research te hebben gedaan lijkt me de Taranis inderdaad de betere investering. Nu ben ik alleen bang dat ik ver boven mijn budget ga zitten. Dus eerst even kijken hoeveel het frame, de escs, de motoren en de props gaan kosten.

Thanks, ik update de lijst en houdt jullie op de hoogte!

Zoals hierboven al aangeraden werd:
Littlebee 20A pro ESCs
HS1177 cam
Lumenier/ImmersionRC/TBS Unify pro HV 600mw vtx met raceband voor buiten.

ZMR frame is vrij zwaar en met 3mm armen nogal fragiel. Beter kan je voor een 220 format kiezen (past ook 5" props op) met 4mm bodemplaat+armen uit een enkel stuk carbon.

Flight Controller: motolabs cyclone is een goede keuze.

PDB: Matek met 5&12v

Transmitter: Als de AT9 combo SBUS of iBUS support heeft dan is het goed, anders zou ik toch naar een taranis kijken met X4r-sb receiver.

Scherm is prima om mee te beginnen.

Props: 5030 is wat slapjes, begin met 5040 en pak triblades als je meer power wil. Blijf in het begin van bullnose props af, die zijn ietwat agressiever maar best inefficiënt. Beter kan je dan een extra blad per prop doen.

Verder: lees de fpv-wiki!

Tja motors…er komen binnenkort de Cobra Champions uit (2300 en 2500 kv).

Ben zelf nog steeds tevreden met de Cobra’s 2204 2300KV. Heb de 1806 2450/2500kv nog niet getest.

https://www.multirotorparts.nl/motors/cobra/new-cobra-2204-2300kv-multirotor-editie-met-vaste-adapter.html

Voor de video ontvanger waar je echt mee vooruit kan een leuke actie van : quadcopterracing.nl

Okay, wederom thanks voor alle feedback. Mijn nieuwe lijstje:

- ZMR180 carbon fiber Micro Quadcopter Frame Kit
- SP RACING F3 EVO FLIGHT CONTROLLER
- FVT Littlebee 20A Pro
- [b]Xnova RM 1806-2300KV set of 4 of Emax RS2205 - 2600kv Racing edition(?????????)[/b]
- Gemfan 4x4.5 bullnose propeller ABS + Gemfan 4x4,5 propeller Nylon/Glassfiber + Gemfan 4x4,5x3 bullnose propeller Nylon/Glassfiber 
- AT9 

Ik ben nog niet helemaal uit over de motoren maar voor de rest ben ik helemaal hyped ;D
Om kosten een beetje te verspreiden ben ik van plan volgende week de fpv cam en transmitter halen:

• ImmersionRC 5.8Ghz 600mW Raceband FPV VTX of Blacksheep unify pro die Schiksie linkte
  • FOXEER HS1190 ARROW FPV CAMERA

Zou ik voor de 1806 Xnova gaan, die zijn wat lichter dus ook beter voor een 180 frame.

Dan wordt het de 1806 XNova als ik de 180 haal.
En de Emax RS2005 als ik de 250 haal, wel natuurlijk grotere props dan.

Wat is het grootste verschil tussen een 250 en 180? Gewicht, props etc natuurlijk. Maar hoe uit zich dat in vlieg gedrag? Wat is sneller, leuker etc?

Natuurlijk het gewicht inderdaad :slight_smile: ik vind een 250 wat logger vliegen dan een 210-180 size. Op een 250 kunnen vaak wel grotere props wat natuurlijk al veel meer snelheid geeft. Maar een 180 met 5inch props gaat ook best hard.

220-250 (5") is goed geschikt voor buiten, nog best lenig maar erg snel.

<180 (4", 3") doet het vooral beter in een sporthal waar de wendbaarheid en acceleratie veel belangrijker is dan topsnelheid.

Kijk ook even naar DAL/Kingkong props, die breken VEEL minder snel dan gemfan. Dit scheelt vooral als je net begint veel props wisselen en frustratie. Aangezien props de goedkoopste onderdelen op je quad zijn kan je hier relatief goedkoop wat mee experimenteren.

Unify pro is een stuk kleiner (fijn op een 180) en je kan vermogen wisselen dus zowel officiële wedstrijden (25mw) als bossen (600mw) vliegen zonder een extra vtx aan te schaffen en te wisselen.

Ok nice!
Hoe ik dit allemaal ga betalen weet ik nog niet maar het wordt al duidelijk wat voor drone het gaat worden.

- EpiQuad 180X, wat een prachtig beestje
- SP RACING F3 EVO FLIGHT CONTROLLER
- FVT Littlebee 30A S (op aanraden van quadcopter enzo)
- Emax RS2205 - 2600kv Racing edition OF Emax RS2205 - 2300kv Racing edition (???) Wat is nou precies het verschil, ik zie de 2300kv het meeste terug komen op youtube, dus ga ik denk ik voor die toch?
- DAL 4x4,5x3 propeller, DAL 4x4,5x3 bullnose propeller, DAL 4x4.5 bullnose propeller 
- AT9 

Ik ben nog niet helemaal uit over de motoren maar voor de rest ben ik helemaal hyped ;D
Om kosten een beetje te verspreiden ben ik van plan volgende week de fpv cam en transmitter halen:

• Blacksheep unify pro + peperdure antenne dingen.
  • FOXEER HS1190 ARROW FPV CAMERA

2600kv doet meer toeren, dus agressiever. Reken er maar op dat je lipos roodgloeiend zijn na twee minuten op topsnelheid. De 2300kv is een stuk tammer qua topsnelheid maar wel meer torsie dus snellere throttle respons. 30A word aangeraden omdat die processor sneller is dan die van de 20A (nodig op hoog kv) maar de nieuwere 20A pro heeft dezelfde processor als de 30A, is lichter en past beter op de armen. Mijn setup met 30A en 2600kv motors is heel krap.

Zooo, alles is besteld. Wel een dure hobby voor een maar net afgestudeerd nerdje. :crazy:

De setup is als volgt:

• EpiQuad 180x
  • SPRacing F3 Evo
  • Gemfan Maverick 24A (littlebee_s 30a past inderdaad niet lekker)
  • Emax RS2205 - 2600kv Racing edition
  • DAL 4x4,5x3 propeller, DAL 4x4,5x3 bullnose propeller, DAL 4x4.5 bullnose propeller
  • frSky Taranis 9xd plussss
  • frSky XSR
  • Foxeer HS1177 FPV camera
  • Team Blacksheep Unify Pro 5G8
  • Team Blacksheep Triumph antenne
  • het enige wat ik mis zijn nog goggles en 4s lipo’s, maar die moeten maar ff wachten.

Hopelijk is morgen alles binnen, dan begin ik meteen met bouwen :smiley:
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik houd jullie op de hoogte!

Als ik iets anders als props in de eerste week sloop ga ik huilen :’( :wink:

Nice :slight_smile: hangt er van af waar je alles besteld hebt natuurlijk.

Alles is binnen behalve fpv cam en transmitter. Dus ik kan beginnen ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit me af zal gaan maar heb er mega veel zin in.

Mooi spul.
Succes ermee.
Dat slopen zal wel meevallen.

Help!

Het bouwen is echt fantastisch gegaan, het is echt een mooi beestje geworden. Ik zal morgen is een goede foto maken!

Maar!!

• Heb gecheckt of de motors goede kant opdraaien,
  • Heb de XSR over sbus met telemetry ingesteld,
  • Heb switches ingesteld op de Taranis,
  • Krijg alles waardes goed binnen in cleanflight.
  • Heb cleanflight ingesteld, throttles waardes, oneshot125, modes.
  • Heb de escs gecalibrerereredteredtedt, via cleanflight niet via hlbeli suite.
  • Motor’s getest, spinnen als een gouden leeuw.
    :’( Nu wil ik graag de motor’s armen? Volgens mij heet dat zo? Zo dat ik kan vliegen, nog ff zonder props. Maar het beestje starten om het zo maar te zeggen.
    Hij doet niks, niet als ik yaw helemaal op rechts onder houdt, of links onder, moet ik een andere richting op? :’(
  • Opnieuw geflasht, alles geerased, alles opnieuw ingesteld
  • :SMaar hij doet weer niks, waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, iets achterlijks maar ik kan maar niet uitvogelen wat. :slight_smile:

Ik hou het nu maar even voor gezien, maar hopelijk kan iemand me helpen. Dan kan ik morgen vliegen !!! ;D ;D ;D ;D

Kijk eens in je receiver tab.
Als je de sticks beweegt moeten ze van 1000 naar 2000 gaan (midden 1500).
Ik denk dat je yaw gewoon niet ver genoeg komt. Je moet dan de endpoints goed zetten.
Kijk hier maar naar.

Wat je ook kan doen is je arm instellen bij MODES. Zet het onder een van je knoppen. Dan kan je het armen in ieder geval testen. Want dat moet hij het zeker doen.

Ps. Niet vol gas met je motoren zonder props!!! Aangezien je gaat testen ;D