Mijn eerste bouwproject Q450

Dan zal ik hier maar eens mijn bouwverslag gaan plaatsen. Alhoewel?!? Ik zal eerst eens laten zien wat ik wel heb, wat ik waarschijnlijk al kapot heb gemaakt, wat ik niet heb, wat ik nog moet hebben ( voor zover ik het weet ), maar vooral nog een hoop vragen.
Ik heb het een en ander al van Freakert gelezen(mijn dank daarvoor). Ook op zijn advies hier het verslag gaan plaatsen.

eerst wat foto’s van wat ik al heb.

meteen maar wat vragen erachteraan gooien

effe lijstje plaatsen

mijn kk2.0

waarschijnlijk al door mij gesloopt

mijn regelaars. alleen staat op die van mij. “basic” ipv “flush” . zou niet weten wat het verschil is

dan meteen maar wat vragen over de lipo’s

Deze lader werd mij geadviseerd. Weet niet of die goed is?

en het belangrijkste… de zender met ontvanger. ik dacht eerst aan de spektrum dxi6 bij conrad voor 136 euro, maar Freakert gaf mij ook onderstaand advies… iets duurder maar meer kanalen en waarschijnlijk nog meer voordelen.

heb deze ook nog gekregen van Joris… ons forum lid met de 3D printer. dat wordt het volgende project :lol:

dit is wat ik tot nu toe heb gedaan. esc gesoldeerd en motors erop gezet.

Hey

Probeer de volgende keer alles in 1 bericht te zetten, dat leest een heel stuk prettiger en houd alles wat overzichtelijker.

Propellor monteer je op je as door middel van een propellor adapter.
Deze zijn bij iedere modelbouwzaak wel te krijgen.

KV staat voor toeren per volt.
1100Kv op 1 volt draait onbelast 1100rpm,
1100Kv op 10volt draait onbelast 11000rpm enz.

KK kan er waarschijnlijk niet goed tegen dat je 12volt op de buzzer aansluiting gezet hebt, maar valt te proberen of ie nog iets doet.
Gebruik een regelaar om de KK van stroom te voorzien via de M1 aansluiting om het te testen.
Ga dan ook gelijk naar je sensor test menu om te kijken of alles nog OK aangeeft.

Basic ESC’s zijn eigenlijk niet snel genoeg voor multicopters.
Je kan daardoor wobbels krijgen die je er niet uit krijgt.
Het is aan te raden deze te flashen met SimonK of BLheli firmware om ze geschikt te maken voor multicopters.
Turnigy Plush ESC’s zijn wel snel genoeg met de originele firmware.

Je VTX werkt zo te zien op 2s en 3s voltage.
Je VRX sluit je 3s op aan zo te zien.
In dat geval zouden beide 2200mah accus ook werken.
Het verschil zit hem in het aantal C van de accu, ofwel hoeveel stroom ie kan ontladen zonder hem te beschadigen.

Lader is een leuke instaplader.
Vergeet er niet een losse 12v voeding voor te regelen.

Taranis en DX6i zijn beide leuke zenders.
DX6i is wat makkelijker qua menu en de Taranis heeft verder bereik.

Zitten de porp adapters niet standaard bij de props?

Nee, die horen bij de motoren te zitten als je ze nieuw aan zou schaffen.
Bij props horen ringen te zitten zodat je je prop strak om je adapter kan klemmen.

okay, dus bij mn asje van 3mm ook een adapter 3mm.
8inch props? of groter?

dus hoe meer kv, hoe harder hij vliegt? of heeft dit dan ook weer met de regelaars te maken?

kk doet het nog. sensor test menu geeft alles ok aan… gelukkig.
waarvoor dient die buzzer eigenlijk?

esc flashen? daar moet ik nog naar op zoek.

Vtx? is dat dat zendertje waar die camera aan vast zit?
Vrx? is dan neem ik aan de ontvanger?

Moet ik dan altijd een hebben van 500mAh voor dat vtx ding
Met wat voor een lipo kan ik dan het beste gaan vliegen, of waar moet ik dan op letten, en kan ik dan ook eventueel dat vtx ding rechtstreeks op die lipo aansluiten?

Pffff, heb veel gelezen vandaag, volgens mij iets te veel. heb het gevoel dat ik 100 dingen door elkaar haal. hahaha.
het is wel makkelijker als je hier gewoon je antwoorden krijg op je vragen, dat sla ik makkelijker op. lol

bedankt iig alvast voor de info.

Welke props je kan draaien ligt aan welke motor je hebt en hoe deze gewikkeld is.
Vaak geeft de motorfabrikant een range met props op waar de motor het efficiëntst op draait.
Zonder merk en type te weten word het een beetje gokken of meten.
8 inch zal ie zeker draaien, 9 inch misschien ook, maar om dat zeker te weten zou je eigenlijk een wattmeter aan moeten schaffen.

Hoe hoger je Kv hoe meer toeren je motor zal draaien bij een bepaald voltage.
Dit kan een sneller model betekenen.

Mooi dat de KK nog werkt.
De buzzer word gebruikt om je het een en ander te laten weten.
Onder andere piept ie bij armen en disarmen en als je m aan laat staan zonder iets te doen geeft ie herinnering piepjes dat ie nog aan staat.

ESC flashen staat een hoop over op youtube,
Komt er op neer dat je een stukje hardware nodig hebt die verbinding kan maken met de chip op je regelaar zodat er andere software op gezet kan worden.

VTX is de videozender, VRX is de videoontvanger.

De VTX werkt op een bepaald voltage, waar dat voltage vandaan komt maakt m weinig uit.
Je kan dus een aparte lipo ervoor gebruiken,
of rechtstreeks op je accu aansluiten,
of via een BEC aansluiten.

Alweer bedankt,
Op de motor staat alleen: A2208/17T 1100KV

Ik ga nu 8inch props bestellen met adapter.
Ben nog steeds aan het twijfelen welke zender het wordt, ik denk de spektrum dx6i.

Buzzer had ik niet aangesloten maar de kk piepte ook van zichzelf, kon ook alle menu’s doorlopen. gelukkig

Ik heb nu de volgende 2 lipo’s: Turnigy 2200mAh 3S 25C lipo pack en een Turnigy 500mAh 2S 20C lipo pack.
Ik denk dat die kleinere voor de VTX is geweest, kan ik die ook voor iets anders gebruiken?
Ik denk dat die 2200mAh voor het vliegen gebruikt werd, alhoewel er aan de monitor ook een XT60 stekker zit.

Ik wil nog een paar lipo’s erbij bestellen, welke kan ik dan het beste pakken? Of waar moet ik zeer zeker op letten als ik bijv. langer met 1 lipo wil vliegen. Ik heb dat stuk op MBF gelezen maar snapte er niet alles van :lol:

Lijkt veel op deze motor:
http://flyduino.net/Suppo-A2208/17-1100KV-Brushless-Outrunner_1
Deze zou ik niet groter als 8inch op zetten.

De KK zal nooit zelf piepen, wat ie wel doet is je motoren laten piepen :wink:

De 500mah accu zal voor je VTX of VRX geweest zijn, om te vliegen is die te klein (voltage en mah)
In principe kan je je 2200mah ook gebruiken voor je VTX, VRX of scherm, zolang de voltages maar overeen komen.
mAh is de inhoud van je accu, dat maakt verder niks uit voor waar je het op aansluit, behalve hoe lang het aan blijft.

Berekening voor je vliegaccu:
max aantal amp verbruik van je motor( 9amp bij deze motor) x 4 = 36A

Je lipo moet dus constant 36A kunnen leveren.

Om erachter te komen hoeveel je lipo kan ontladen kijk je naar het aantal C dat opgegeven is.
Je vermenigvuldigt het aantal C met het aantal Ah dat je accu kan leveren. (1Ah = 1000mAh)
Bij een 2200 20C accu word dat dus: 2,2 x 20 = 44amp constant

44 amp is meer als 36 amp dus zit je veilig.
Wat extra marge is nooit verkeerd, iig een heel stuk beter als net te weinig, want dan gaan je accus onnodig snel leeg en gaat de levensduur hard achteruit.

hahahaha,

BEDANKT.

jouw rekensommetje snap ik al beter :wink:

thnks, tot de volgende vraag sessie

kan ik voor het testen van mn kk ook een adapter 12V 2amp aansluiten of kan dat alleen met mn lipo?