Mijn eerste 250 racing quad samenstellen/maken

Hey, Ik wil graag mijn eerste quad zelf in elkaar gaan zetten. Ben er alleen niet echt uit wat ik allemaal moet hebben en wat een beetje gemakkelijk is om mee te vliegen gezien ik momenteel een phantom 1 heb. Ik ben met de phantom wel wat aan het klooien met manual mode maar dat ding is zo lomp en traag… Van daar dat ik er graag een 250 quad wil maken. Ik heb al een aantal dingen zoals FPV (transmitter en goggles), een battery low pieper en een GoPro 4 voor opname en FPV. Ik heb ook nog wel een aantal accus maar deze zijn 3s 3000mah en weet niet of deze te groot/zwaar gaan zijn… Mijn doel is dat het een quad wordt die handig is bij het leren manual/acro vliegen en indien mogelijk wel de optie heeft voor horizon mode zodat het nog wel mogelijk is om lui te vliegen en eventueel wat opnames te maken van dingen zonder dat er teveel bij komt kijken. (en om me zaakje te redden als er wat fout gaat met oefenen)

Alle onderdelen zoals frame, FC, ESC, motors, controller en recever enz. ben ik nog niet uit… er is best veel keus en heb niet echt een idee wat goed is… Het zou geen probleem moeten zijn om zelf dingen te solderen… zolang maar ergens aangegeven staat wat waar moet komen :)…

Alle hulp is welkom

Welkom :slight_smile:

Je geeft het zelf al aan…er is heel veel keuze…en die keuze kunnen wij helaas niet voor jou maken natuurlijk :slight_smile:

Populaire zelfbouw frames :

• Mini H >> origineel of clone
  • ZMR250
  • Diatone 250

Kijk eens hier :

Mijn absolute favoriet is de MINI H ( clone frame van Quadron) met de 1960 KV Cobra’s, 20A esc’s ( Afro, ZTW, Littlebee, Dys) en de NAZE32 FC met een 4 cell lipo ( 1800-2200 mah).

Wil je toch gaan voor 3 cell dan beter de 2300 kv cobra’s gebruiken. Die kunnen eventueel later ook op 4 cell maar ik merk zelf dat het stroomgebruik dan hoger ligt dan op de 1960 kv motor’s.

Grtz Jeroen

Bedankt voor de info… denk dat het een ZMR250 wordt… Ik had van een ander forum de volgende producten gevonden… kunnen jullie zeggen of het allemaal gaat werken en of het goede keuzes zijn?

ZMR250 zwart glasvezel frame (€24,95)

ZMR250 PDB voor Naze32 V2 (€21,50)

4x Cobra 2204 1960kv met vaste adapter (€19.95x4=79.80)
https://www.multirotorparts.nl/motors/cobra/new-cobra-2204-1960kv-met-vaste-adapter.html

4x Emax - 20A - ESC - SimonK firmware (€12.95x4=51,80)

Naze32 Acro Flightcontroller rev5 (€24,95)
https://www.multirotorparts.nl/electronics/flightcontrollers/naze32-acro-flightcontroller-rev5.html

DAL 5x4 propeller (€3,95)

FlySky FS-I6 zender + FS-IA6B PPM ontvanger (€89,95)

MRP LIPO BATTERY STRAP MEDIUM (€1,80)
https://www.multirotorparts.nl/accessoires/mrp-lipo-battery-strap-medium.html

XT60 connectorset (€1,50)

Silicone draad 12AWG / 3.31mm² Rood (€3,25)

Silicone draad 12AWG / 3.31mm² Zwart (€3,25)

Krimpkous 4,8 - 2,4mm 1 meter zwart (€1,25)

Krimpkous 4,8 - 2,4mm 1 meter rood (€1,25)

Krimpkous 2.4 - 1,2mm 1 meter Rood (€1,25) Voor tussen ESC en motor, past dit?
https://quadcoptersenzo.nl/Krimpkous/krimpkous_2.4_-_1,2mm_1_meter

Krimpkous 2.4 - 1,2mm 1 meter zwart (€1,25) Voor tussen ESC en motor, past dit?
https://quadcoptersenzo.nl/Krimpkous/krimpkous_2.4_-_1,2mm_1_meter

Buzzer 5V (€2,20)

2200mah 4S 35-70C Lipo (€31,95) (aantal keer)

Totaal: € 345.85 ex verzendkosten

Moet ik misschien nog wat klittebband strips hebben of dubbelzijdige tape? Ook moet ik nog even kijken hoe ik mijn GoPro hierop vast ga maken… heb eventueel nog wel wat van die plakvoetjes maar denk niet dat dat gaat passen…tips?

Voor die heat schrik heb ik deze gebruikt. Is een mix pakje van 150st met verschillende maten in het zwart met voor 3,49. :thumbup: Ze zijn wel maar 4cm lang… maar dat moet genoeg zijn, bij mij in ieder geval wel :slight_smile:

Bedankt voor de tip :slight_smile: Ik ga dit zeker even onthouden

Zou toch voor de ZMR carbon gaan met de 4mm armen (heeft QEnzo binnenkort ook in voorraad)
Deze armen zijn iets breder rond de Cobra motor zodat deze bij een frontale botsing of radslag beter beschermd zijn.
De Cobra’s kunnen ook op 4s maar dan gaat het met de ZTW Mantis maar net goed… zou ik voor 20A ESC gaan op 4s, heb je ook wat meer marge als je zwaardere schroeven gaat draaien. (5x4,5)

De lipo kan net (1,5mAh x 35C= 52,2 A voor 4 motoren of 52,2/4=13,13 A per motor) De 3s 3000 mAh is echt veel te zwaar, niet doen…

Wij zijn begonnen met Gemfan 5x3 props maar de DAL 5x4 zijn om te leren en trainen zeker niet slecht en zijn veel crashbestendiger!

'k Monteer de Mobius altijd op een stukje schuin gesneden schuim (zie verpakking Cobra) met een strap rond het topframe. met een Gopro kan je net hetzelfde doen. Heb liever dat ie wat sneller loslaat dan dat de camera de volledige inertie van de quad moet absorberen…

Rest ziet er volgens mij ok uit, bouwen maar! :thumbup:

Ik zal mijn lijstje even aanpassen met andere accus, props en ESC.

ben ook nog even aan het kijken voor die andere body, linkje misschien? met de 4 mm armen? (liefst wel in een nederlandse winkel tot hooguit binnen europa)

Ook zou ik graag een ander type motor willen, een die wel leverbaar is… iemand tips?

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar foto’s van de build :wink:

haha bedankt :slight_smile: ben er ook erg benieuwd naar… hoop dat ik eruit kom… heb nog nooit een quad in elkaar gezet… maar goed voordat ik kan gaan kwijlen over de onderdelen… eerst de centjes regelen… met wat geluk ga ik alles eind deze maand bestellen :stuck_out_tongue: donaties altijd welkom :slight_smile: haha

Voor andere motors, kan dit ook? staat wel in de beschrijving: 2s-4s maar kan verder alleen dingen terugvinden tot 3s?
Cobra 2204 1960kv met vaste adapter
https://www.multirotorparts.nl/motors/cobra/new-cobra-2204-1960kv-met-vaste-adapter.html

4s kunnen ze allemaal wel aan, het is de stroom die je in de gaten moet houden. Uiteraard gaat de stroom ook naar boven al je de spanning verhoogd.

Ik ben zelf ook nog maar juist bezig, maar heb zelf al gemerkt dat er 1001 manieren zijn om een quad te bouwen.

Probeer je bij elke aankoop goed te informeren zodat alles zeker compatibel is, juiste connectoren en dergelijke zodat je miskopen kan vermijden

Zeker goede info! ik bestel al erg lang zaken op internet en heb nog maar 1 a 2x iets terug moeten sturen… in mijn geval allemaal fabrieksfouten maar de extra verzendkosten en wachten op de goede spullen zijn altijd een tegenslag.

Meestal weet ik zelf wel genoeg om te weten wat ik wel en niet moet bestellen… maar in dit geval is het allemaal nieuwe voor me, vandaar deze post en allemaal goed advies over wat wel en niet te doen…

Ik heb mijn lijst al een aantal keren aangepast en hoop dat ik hem nu zo goed als compleet heb. dan kan ik binnenkort gaan bestellen. wel graag nog even bevestiging van mensen dat alles daadwerkelijk in orde is :slight_smile:

Bij quadcoptersenzo kan je een setje bestellen dacht ik waar de buzzer, kabels, krimpkousen, … bijzitten dacht ik.
Was toch zo toen ik mijn nighthawk 250 kit bestelde.
Dit zou allemaal passend moeten zijn.
En als je echt vragen hebt over eventuele bestelling kan je altijd mailen naar quadcoptersenzo. Vriendelijke mens, en altijd snel heb ook paar dingen moeten vragen

weet niet of een setje handig is… een buzzer en veel van de bekabeling zit in de PDB en dan blijft zn beetje alleen krimpkous over en de main voedingskabel… maar denk dat het allemaal wel goed komt :slight_smile:

ga morge eens voorzichtig een winkelmandje of 2 vullen. en misschien in chat ofzo even nog een laatste keer navragen voor de zekerheid maar ga er van uit dat alles goed zit.

Heb nog even een wijziging:

Gemfan 6x4.5 ( 6045 ) propeller Nylon/Glasvezel (€4,95)
https://quadcoptersenzo.nl/Props/gemfan_6x4.5_propeller_nylon_glasvezel

Naze32 Acro FunFly incl. headers (€24,50) Headers: RC pinheaders: Naar boven (haakse header) en Motor pinheader richting: naar boven… De bedoeling is dat bijde headers recht zijn zodat ik ze meteen in de PDB kan doen, staat alleen stom aangegeven wat nou wat is…

2x CW en 2x CCW MT2206 - 1900kv (€18,75)
https://quadcoptersenzo.nl/Motors/emax_mt2206_1900kv

Als dit nog allemaal goed is, dan kan ik alles bestellen bij een winkel en dat is wel zo handig met als iets niet goed is en scheelt verzendkosten. heb alleen mijn twijfels over de motors, of deze goed zijn?

Deze motoren zijn hetzelfde, of deze cw of ccw draaien hangt af van hoe je de kabeltjes aan de esc’s aansluit.
Deze hebben ook gewone schroefdraad en met borgmoer komt die prop niet zomaar los.

Bij emax motoren moet je deze wel juist plaatsen omdat de schroefdraad voor de wel cw en ccw heeft. Deze moertjes zetten zichzelf dan zogezegd vast.

bedankt voor de info… maar was net te laat met bijwerken… heb inmidels weer mijn lijstje aangepast zodat alles vanaf een winkel kan komen. de info staat in mijn vorige post, de laatste op pagina 1 :slight_smile:

De Emax motoren zijn ook goed hoor, de 2206 met 6x4 prop zeker in begin nog niet op 4s lipo zetten… Ga je moeilijk de controle kunnen houden in je leerproces. Zou toch voor de DAL props gaan, heeft hij ook in zijn shop!

Het punt is dat ze niet voorradig zijn… maar ga ze er dan zeker bij bestellen…weet wel zeker dat ik in het begin wel genoeg props nodig ga hebben. wie weet, tegen de tijd dat ik ga bestellen zijn ze er misschien al weer. dan is het mooi meegenomen… dan bestel ik alleen de DAL props :slight_smile: thanks voor de info though

haha ik ben iemand die niet tegen wachten kan… als ik hem gebouwd heb wil ik ook meteen de lucht in en niet wachten tot de props binnen zijn … slechte gewoonte, weet ik

De DAL 5x4,5 zijn wel binnen, moet op de Zmr met Emax 2206 op 3s mooi vliegen…

En nu ga ik echt slapen… :o