Mijn eerst build

Hoi,

Ik ben eindelijk begonnen met mijn eerste build
onderdelen:
Emax full Carbon frame
Emax 12A BLheli
Emax 2204-2300 Motor
Naze32 rev 5, Dof 10

Heb helemaal geen ervaring mbt electro en hardware (ben een werktuigbouwer)
Maar ik heb een paar vragen (advies/meningen)

1 Ik twijfel over het plaatsen van de esc, in de body of op de armen?

2 Ook de kabels van de esc zijn vrij lang, nu vraag ik mij af of ik de gekleurde kabel van de esc (die naar de FC gaat) of ik die ook mag inkorten. Die zijn zo lang en dat ziet er niet uit. Moet ik dan ook rekening houden dat de kabels van alle 4 de esc ongeveer even lang zijn (lag).

3 Is het een probleem als ik de naze vast zet op kunstof busjes aan de onderkant en aan de bovenkant een kunststof ring maar wel gewoon met boutje en moertje van rvs of pisbakkenstaal.

4 PID,… Wat is het? en hoe werkt het? waar kan ik de beste uitleg vinden in jip en janneke taal :).

5 Ik heb een EMAX 12A BL heli esc en EMAX 2204 - 2300 motor. Ik heb al op forum gelezen hoe het werkt met berekenen van de minimale batterij (A) die je nodig heb. Maar kan ik ook iets kapot maken als bijv de C waarde hoger is dan nodig. Of geeft de batterij alleen af wat er gevraagt word.

1. Ik heb nu 2200mah 25C en 30C batterijen voor mijn Walkera runner 250, kan ik deze ook gebruiken voor mijn build. Of is een 1300mah 45-90C beter, vanwege gewicht,… zijn er ook andere redenen.

Dat was het dan.

Bedankt

1. Op de armen heeft betere koeling en minder schade als ze doorbranden. Ook vervangen is makkelijker. Wel meer risico op impactschade.

2. Kabels mag je inkorten zoveel je wil!

3. Dat kan prima, bij mij blijven die nylon boutjes nooit heel :|.

4. Controleloop variabelen tuning. Betere PID waarden vliegt fijner, zijn afhankelijk van frame, motoren, escs, software versies. Eerst op gevoel (een keer met iemand samen doen helpt een hoop) bijstellen en finetunen met blackbox (als je dat nog nodig vind).

5. 12A is wat licht voor een 2204 motor. Als je aggresief gaat vliegen moet je misschien naar 20A Escs overschakelen. Motoren, props (en in mindere mate ESCs) bepalen vermogen wat nodig hebt.

6. 2200 is wat log maar goed te vliegen. Op basis van je ESCs 412A < 2.2Ah25C (2.2Ah = 2200mAh) is 25c dus net genoeg. 1300 is wat kort vliegen, de meeste racers zitten met 5-6" frames zoals de emax op 1500-1800 lipo’s als compromis tussen gewicht en vliegtijd. Reken in plaats van je 12A Escs op 20A Escs + wat marge dan kan je de accus ook blijven gebruiken als je op 20A Escs overstapt. Ondergrens zou dus voor een 1800 4*20A/1.8 = ~45 C zijn, iets hoger mag zeker.

[member=250]jaimevisser[/member] bedankt voor je reactie.
ik denk dat ik dan eerst maar ff ga bouwen en dan kijken hoe pid werkt.
En zet ik 20A esc op mijn verlanglijstje,

Ik had voor 12A gekozen omdat die een stuk minder wegen, en niet zeker wist of dat wel kon… Maar als ik dan met 2200mah accu vlieg is gewicht een slechte reden hahaha.

Thx

[member=250]jaimevisser[/member] heb nog een vraag.

Ik will de kabels van de esc naar de naze inkorten. maar hoe heet de stekker/plug die de naze in gaat.
Als ik op JST zoek word je helemaal gek van de verschillende soorten, of kan ik de bestaande stekker hergebruiken. Ook de dupont connectors lijken er op.

Als je een NL site weet waar ik dit kan aanschaffen zou ik dat ook graag willen weten.

Ohja, moet ik de powerbord beschermen met speciale tape of mag het ook met iets anders, schuim, foam of plastic? (zolang het maar geen materiaal is dat geleid)

Alvast bedankt.

Dat zijn dupont stekkers. Er is een Futaba JR stekker die hier veel op lijkt, deze heeft een schuine zijde zodat verkeerdom aansluiten niet altijd gaat. Voor de naze is een normale dupont stekker prima. Je kan het zwarte plastic deel van de stekker hergebruiken door de metalen connectors eruit te wippen. Voor de kortere kabel heb je dus alleen nieuwe connectors nodig. TinyTronics in Eindhoven kan zowel de connectors als behuizingen leveren.

PCB beschermen met PlastiDip is het makkelijkst. Niet isolerende tape (elektratape bijv) werkt ook maar daar komt toch nog vuil onder (zand, grasprut).

Thx, heb de spullen besteld. Behalve de de plastidip, die moet ik nog FF zoeken.

Heeft meer zin om dat in een groep te bestellen, de verzendkosten zijn evenveel als een enkele spuitbus plastidip.

Okok moet jewel een groep hebben hahaha.

[member=250]jaimevisser[/member] heb nog een vraag.

Ik heb een afbeelding toegevoegd ter illustratie.

Mijn throttle, yaw, rud en pitch bereik zijn net geen 1100 - 1900.
deze zijn 1104 - 1896. het midden ligt netjes op 1500.

Maar nu wil ik armen en dat lukt dus niet, en ik denk dat het probleem is dat de throttle niet onder de 1100 komt en de yaw niet bovende 1900. Kan ik dit aanpassen dat mijn bereik groter word,… zoja waar kan ik dat doen Cleanflight of op mijn devo7. (ik dacht zelf het laatste bij Travel Adjust (TRVAD) of bij Subtrim (SUBTR)
Ik kan wel armen als ik het koppel aan een switch maar ik wil dit liever doen door middel van de stick.

Moet ik dit invullen in mijn geval:
Minimum Throttle = 1104
Middle Throttle = 1500
Maximum Throttle = 1896
Minimum command = ??? wat is dit weet niet wat ik er mee moet, als ik deze wijzig begint hij gelijk te draaien.

als ik dus het bereik vergroot worden de waardes anders natuurlijk.

Alvast bedankt

[member=552]BwtLammers[/member], de waardes waar je nu mee speelt zijn de ranges die naar de ESCs gestuurd worden vanuit de Naze, niet hoe deze de ranges van de RX interpreteert.

RX range kan je per kanaal instellen in de CLI met rxrange <channel_number>

Clx is? Is zeker het scherm/tab waar je code taal kan ingeven.

Ik zou in eerste instantie proberen om de zender een bereik van 1000 tot 2000 te geven.
Dat geeft je ook een iets grotere resolutie voor je stick bereik.

Maar anders is het allemaal aan te passen in Cleanflight. Kort gezegd wordt uiteindelijk alles verschaald richting de ESC’s als ik het goed heb. In het Betaflight topic op RCgroups zijn er heel wat pagina’s verloren gegaan aan deze commando’s en hoe ze nu uiteindelijk werken.

Dit is het laatste schema wat ik gezien heb. Zo zou het nu moeten werken.

• min_command is het laagste signaal dat Cleanflight naar de ESC’s stuurt. Daar wordt de ESC ook op gekalibreerd.
    Die zou je bij jouw op 1000 en 2000 kunnen zetten. Daarna pas kalibreren. Op die waarde stoppen de motoren volledig.
    Als je BlHeli op je ESC’s hebt staan, hoef je niet te kalibreren en kun je deze waarden van Cleanflight gewoon overnemen.
  • min_throttle is de waarde waarop de motoren allemaal goed moeten draaien (geen stotteren dus).
    Verhoog die dus totdat de motoren allemaal netjes draaien. Dat is ook de waarde voor motor_stop. Doe dit na kalibreren.
    Dat is ook de laagste waarde welke Cleanflight naar de ESC’s stuurt wanneer de quad gearmed is en vliegt.
  • min_check is de waarde waarbij min_throttle naar de ESC’s gestuurd wordt, daaronder gebeurt niets.
    Wil je dat de motoren reageren op een lage stick input, dan min_check dicht bij de laagste stick input houden. In jouw geval die 1104.
    min_check zet je dan op 1130/1140 bijvoorbeeld, kijken wat goed werkt. Als hij te laag is, werken de stick commando’s niet en armed hij dus niet.

Dat is wat ik er van heb kunnen maken door al die vele pagina’s heen.

[member=194]Royce[/member] dit is een top uitleg :clap:.

Ik had ESC al moeten kalibreren omdat er een moter (motor 4) veel later aan ging.
Heb dit met cleanflight gedaan, alle 4 te gelijk maar geen verschil, vervolgens maar een voor een gedaan in cleanflight en nu wel goed. (heb esc van emax met BLheli, is zat te wachten tot de liedjes afgelopen waren van de esc maar na 3 min ben ik maar gestopt,… deze blijven piepen hahaha)
Had wel op 1100 - 1900 gekalibreerd, zal dus opnieuw doen met 1000-2000.

Min_Throttle = zo uit mijn hoofd 1162 dan draaien ze allemaal zonder stotteren ( getest in cleanflight met master schuifje)
Als ik het goed begegrijp moet Min_Check dus zo laag mogelijk zitten (onder de min throttle) zals jij zegt 1130/1140.

Ik neem aan dat dit hezelfde is voor Max_Throttle = 1850
Max_check = dan 1870/1880

Vraag me alleen af waar ik min_check en Max_check kan invullen.
Is dat alleen in de GLI?
set min_check = XXXX
set max_check = XXXX

Bedankt

Dat kan inderdaad via de CLI.

Het mooie is dat min_check en min_throttle los van elkaar staan. Hebben geen invloed op elkaar.
Om het wat lastiger te maken :wink: Maar dat is wel wat mensen vaak denken inderdaad.

Waarschijnlijk als je de ESC’s gekalibreerd hebt op 1000 en 2000, dan kan min_throttle ergens naar 1060 of zo.
Terwijl min_check nog steeds op 1130 staat.

Misschien dat [member=284]BorisB[/member] dit topic nog voorbij ziet komen. Die weet in detail hoe het zit. Ik weet alleen wat ik lees in het net, ken de codes niet.

Het is gelukt,… Armen doet het perfect. Was FF klungelen in CLI. Zo leer je nog eens wat. FF een Drone bouwen, dacht dat doe je wel met een anvondje hahaha. Op YouTube lijkt het zo makkelijk.

Bedankt voor de hulp.