Maximale C-rating die ik nodig heb

Wil een paar nieuwe 3S accu’s kopen en graag even checken of mijn rekensom nou klopt:

Heb 12amp esc’s en motoren die tussen de 7,5 en 11,5A vragen. Verder alleen nog FPV-benodigdheden.

Stel 12A x 4 = 48A (maak ik er 50A van om beetje marge te hebben)

50A / 2.2Ah = 22,73C

Klopt het nou dat ik dan geen accu nódig heb met een hogere C-rating dan 25?
Of kan ik met een hogere C-rating toch meer/langer pit in het beestje krijgen?
Of zijn batterijen met hogere C-rating over het algemeen ook misschien iets sterker/stabieler?

Wat zou jij aanbevelen?

4S kopen dude. Niet nog meer 3S ;D

Ik heb zelf nu ook rond de 50A beschikbaar op mijn accu’s met 4x12A escs en ik merk een vrij grote voltage dip. Ik zou zelf dus nu voor een wat hogere C rating gaan. Scheelt in prijs bij HK maar een paar euro.

Uiteindelijk zijn het de motoren die een bepaald vermogen vragen bij bepaalde props op 3S of 4S.
Daar moet je dus achter zien te komen.

Hier een tabel voor 2204/2300 Cobra motoren met 3S en 4S opstellingen. Zoals je ziet trekken de motoren al 12,6A bij HQ5040’s op 3S. Als je op 3S blijft vliegen dan kan de 2200 25C het wel aan. Je kunt dan 55A leveren terwijl de motoren waarschijnlijk maximaal 12,6Ax4=51A kunnen vragen. Toch zou ik dan persoonlijk op 35C gaan zitten om niet teveel Voltage drop te krijgen. Kan me voorstellen dat je met 3S vaak full throttle vliegt.

Ik vlieg nu op 4S met 5045 bullnose op deze Cobra motoren en trek dan al 25A weg bij full throttle.

Ben bang dat je misschien over moet op 20A ESC’s wanneer je deze motoren met 4S gaat vliegen.

Dat wil ik net stellen [member=194]Royce[/member]…

En dan kunnen mijn motoren die 4S niet eens aan, of zouden iig dan niet efficiënt om kunnen gaan met de spanning die er dan op los wordt gelaten.

Eindelijk heb ik dat ding een beetje lekker vliegend en ga 'm dat niet wéér helemaal ombouwen :crazy:

Daarom toch nog even 3S [member=1]Björn[/member]…ik zat gewoon te wachten op jouw reactie, hahah.

Na de zomer, stop ik de 3S spullen op een andere framepje en ga ik aan de slag met 4S op de Blackout, deal?

Bij veel motoren zie je dat tot 3S aanbevolen wordt.
Maar in de praktijk wordt er veel op 4S mee gevlogen.
Slijten misschien iets sneller, maar verder merk ik er weinig van.
Geen idee wat het verder tot gevolgen kan hebben… maar het vliegt verdomd strak!

En een tweede frame is een goed idee, ik ben zelf ook op het gemak een tweede frame in elkaar aan het zetten. Wel zo fijn dat het eerste frame nog kan vliegen tijdens het bouwen :D.

[member=223]walterkort[/member] deal. Ik wil ook een tweede quad bouwen voor 4S.

Dank voor je post [member=141]Freakert[/member], ik had jouw stuk wel gelezen hoor! Alleen niet ver genoeg in de discussie waar het ‘overbelasten’ wordt genoemd.

Nu vlieg ik met 2200mah 3S 30C accu’s die het prima doen al zijn er toch 2 met ineens een dooie cel.

Heb nu 3 verschillende accu’s op het oog:

1. Zippy Flightmax 2200mAh 40C - hogere C-rating maar wel 207 gram
  2. ZIPPY Compact 2200mAh 3S 25C - lagere C-rating, maar wel 163 gram
  3. Turnigy 1600mAh 3S 30C - mindere capaciteit, voldoende stroomsterkte en nog een stukkie lichter.

Welke zou jij aanbevelen? Of een hele andere 3S accu?

Ik vlieg zelf met 3s 1300 45-90C. Die zijn lekker licht en daardoor houd je meer power over voor het vliegen.

en hoeveel minuten race jij daar dan mee?

3 8)

hmmz…dat is wel heel erg kort. Is dat ook een gangbare timing voor races die op toernooien worden gevlogen?

Geen idee eigenlijk.
De time attacks van 2014 was t ruim genoeg voor iig.

Dat is de reden dat ik met de 2200’s vlieg, meer vliegtijd. De Mini vliegt nog steeds goed met dat extra gewicht.
Misschien dat je het merkt in het bochtenwerk, maar verder geen rare vliegeigenschappen.

Zolang ik geen wedstrijden vlieg, vind ik het wel fijn om wat extra minuten in de lucht te kunnen zijn.

Op bexbach moest je toch zeker 3-4 minuten in de lucht kunnen zijn om 4 laps uit te vliegen.

:slight_smile: ik ben nooit langer dan 3 min in de lucht gebleven :slight_smile:

Dat was voor veel piloten ook het grootste probleem :crazy: