Maken of kopen ? Een niet technische noob hier ;)

Dag jongens !

Ik ben Aaron, 22 jaar en vrij nieuw in het multirotor wereldje.
Sinds enige tijd zoef ik rond met een hubsan x4 v2. Leuk begin ding dacht ik. En waauw, wat zalig om in de lucht rond te vliegen. Je kunt het natuurlijk al raden… Dat ding is snel afgeschreven. Geilend fpv video’s op YouTube kijken en dromen over hoe het zou voelen aan 70-90 km/h met zo’n bril op je hoofd. Moet zalig zijn…
Bij deze heb ik dus enkele beginners vragen… Excuseert u mij als ze al duizend maal gestelt zijn…

Mijn grootste vraag is kopen of maken ? Of misschien zelfs een tweedehands gemaakte kopen ? Het probleem is dat ik niet super handig ben, en mezelf ken… Ik ben vooral bang dat ik het zal verprutsen… De eerste keer, volledig alleen, alles wat erbij komt kijken… etc etc… Lijkt me niet onmiddellijk het beste idee als ik ooit nog wil vliegen.

Dus dacht ik dat een ready to fly pakket misschien wel het beste is ? Niet te duur gaan en vooral eerst zo verkennen ? Als er dingen kapot gaan zal ik sowieso stapje per stapje wel meer leren over de technische kant dacht ik ?
Ook heb ik nog een controller nodig en die komen soms iets goedkoper in een pakket ?
Wat zouden dan de beste merken- prijs/kwaliteit - zijn ? Wil ook niet dat het uit elkaar spat na 1 crash…

Zijn er bv mensen die heel graag bouwen en bv samen met mij men eerste fpv quad willen bouwen ? (met vergoeding bv) etc etc… kortom een heleboel vragen en heel wat mist voor de ogen…

Dit ziet er bijvoorbeeld mooi en degelijk uit…
Kan ik het al niet verprutsen in het begin… :wink:
https://quadcoptersenzo.nl/bind_and_fly/emax_nighthawk_pro_280_bnf

Aan de andere kant zijn die kits echt wel een stuk goedkoper… En misschien is het toch allemaal zo moeilijk niet haha :stuck_out_tongue:

Dan nog die bediening : https://quadcoptersenzo.nl/rc_zenders_ontvangers/flysky_fs-i6_zender_fs-ia6b_ppm_ontvanger

En een fpv bril ?

Wat denken jullie ? :wink:

ik ben we aardig technisch maar ook nieuw in het wereldje.
ik was vooral bang om verkeerde dingen bij elkaar te zoeken en dat het half bakken zou worden.

heb deze besteld:

en dan nog transmitter reciver er bij(van EBAY)
een bril en extra accu’s(van HobbyKing)
lipo save en buzzer.(van HobbyKing)

ik ga eerst hier mee vliegen. en dan voor mijn verjaardag een nieuw frame vragen :stuck_out_tongue:
zo op bouwen en ombouwen tot steeds meer en steeds beter.

He Aaron! Ik zou als ik jou was de setup van een bekende drone racer kopiëren. Zelf bouwen is goed te doen en als je een frame met goed Power Distribution Board koopt word het allemaal een stuk makkelijker.

Bril: meest gebruikt is de Fatshark Dominator, iets goedkoper zou je voor een Attitude kunnen gaan. Let goed op dat er binnen en op officiële races 25 mw videozenders gebruikt worden en buiten in het bos meestal 200 of 600mw. Koop een zender van ImmersionRC met Raceband ondersteuning voor de makkelijkste setup en minste problemen als je met anderen gaat racen.
Bediening: Taranis is het meest populair en kan je eigenlijk niet fout mee gaan. Als je een andere transmitter kiest kijk dan eerst even of er een kleine ppm of sbus ontvanger bij te krijgen is.

Je vraagt of er mensen in de buurt willen helpen met bouwen, misschien wel handig om dan te vermelden wat “in de buurt” is? :wink:

Je gaat op een gegeven moment iets kapot vliegen. Dat is een feit.

Als je hem niet zelf gemaakt hebt ontbreekt het je aan kennis om dit te repareren.

Maken dus!

Goeiemorgen !
Thanks voor de reacties :thumbup:

Heb ondertussen al heel wat afgezocht. Vooral om het niet onmiddellijk heel duur te maken. Het is wss wel voordeliger als je hem zelf maakt denk ik dan…
En zoals Jaapp zegt krijg ik wel direct inzicht in men apparaat als ik hem zelf bouw…

Maar dan vindt ik dingen zoals dit : http://www.banggood.com/Eachine-EC250-Racer-Drone-With-RadioLink-2_4G-9CH-AT9-Transmitter-R6D-CC3D-RTF-p-1008943.html

Als starter heeft dit al een reciever…
Wat is de kwaliteit dan vraag ik me af van de quad ? Ook geen fpv systeem…

Kan bv dus ook zoiets kopen en dan zelf eens goed bekijken… Moet ook nog een fpv systeem in dus hij moet sowieso open :smiley:
Wat ik me ook afvroeg waren die software programma’s waar ik al vaak over gelezen heb.
Hoe zit dat juist ? Is dat via je reciever dat je alles moet/kunt instellen via je pc ? Of is dat je quad dat je met het board moet aansluiten ?
Hmmz, can’t wait ;D

Flight controller (CC3D) is minder makkelijk mee te werken dan een Naze32 rev5 (aanrader). Verder zijn de ESCs die hierbij zitten wat zwakjes (je wil echt wel 20A hebben). Verder is het onhandig om motors met links en rechtsdraaiende bouten te werken. Frame is gewoon een ZMR250, goed frame met wat aandachtspunten. De radiolink zender en ontvanger ken ik niet. Er word aangegeven dat deze op 2.4G werkt en 9 kanalen op PPM heeft wat prima is (als het zonder problemen werkt). Accu is ook niet van een bekend merk en met 25c erg zwak voor een racer.

De set die hier staat is goedkoop maar er zit niks complex in wat je niet zelf kan bouwen zonder al te veel moeite. Het FPV systeem staat meestal los van de rest van de elektronica (tenzij je met een OSD gaat spelen, niet nodig op je eerste quad). Je hebt geen software nodig om de zender (afstandsbediening) in te stellen, dit kan meestal in een menu gedaan worden op de zender. Voor de Taranis is er software zodat dit makkelijker met de pc kan. Je Flight Controller moet je wel updaten en instellen via een pc/mac. Dit is niet heel erg moeilijk met een Naze32 met cleanflight erop, andere controllers kan het moeilijker zijn om cleanflight er op te krijgen, vandaar dat ik de CC3D afraad als Flight Controller. Bijna alle racers vliegen momenteel met Cleanflight software of een variant ervan.

Klopt wat Jamie je vertelt.

Tja, als beginner lijkt dit pakket idd zeer aantrekkelijk… INDIEN na enkele weken het FPV gebeuren dan toch niks zijn voor jou blijkt te zijn. (heb je niet al te veel geld uitgegeven :frowning: )

Als je na een tijdje echter helemaal verkocht bent aan het FPV racen, is het een aankoop waar je misschien spijt van gaat hebben (let op dat er ook nog invoertaxen en BTW kan bijkomen van ongeveer 25-30%)
De ontvanger is in ieder geval al niet voorzien voor Sbus of PPM (verbinding met 1 kabel aan je flight controler - zie foto Banggood) dus zit je steeds met 5 kabeltjes tussen die 2 componenten. (op zich nog niet zo erg)
Maar wat je zeker nog zal moeten aanschaffen zijn extra lipo batterijen en een fatsoenlijke lader. Die lader die erbij zit kan je rechtstreeks naar de onderste schuif van je bureau schuiven… ;D

En dan moet je nog een FPV systeem kopen…

Schuim ook eens de tweedehands markt af, ga je alvast een werkende setup kunnen vinden van personen die er mee stoppen of teveel van dat racespul hebben :wink:

Alles hangt af van je budget uiteraard, sommigen kunnen gelijk een bril van 500 EUR kopen, andere moeten starten met een Teleporter van 200 EUR (en werkt ook hoor!)

Zelf zijn wij begonnen met de houten eigenbouw multicopters van Flitetest zonder FPV. Beste leerschool die er bestaat volgens mij, vooral de filmpjes van David Windestall hebben mij het inzicht en drive gegeven om verder te gaan in deze fantastische hobby.

En als je vragen hebt, zijn er hier altijd genoeg bereid om je verder te helpen. Ook vind je hier eerdere postings waar je antwoorden aangaande starters kan vinden.

Zelf ben ik erg blij dat ik met een vliegklare quad begonnen ben (eTURBINE TB250, die lijkt erg op de Eachine maar dan zonder dat lachebekje). Vrijwel direct ben ik ook met een zelfbouw begonnen. Zo kan ik vliegen (LOS) en bouwen. Veel spullen heb je voor beide nodig, en de rest van de onderdelen kun je gefaseerd in huis halen. Dan kun je ook verschillende webwinkels uitproberen met kleinere bestellingen.

Als ik nog niet had kunnen vliegen was de lol er denk ik al af geweest voor mij. Al weken heb ik de meeste onderdelen op m’n bureau liggen, maar ik blijf tegen dingen aanlopen die ik moet leren. Ik heb de RadioLink AT9 los aangeschaft (SkyHero branding zwart/wit). Die bevalt me prima, maar er is weinig informatie over te vinden. Het idee was dat als de SkyHero Anakin uit zou komen, dat ik die dan meteen BnF in gebruik kon nemen. Inmiddels is die te verkrijgen maar ben ik meer geïnteresseerd in de kleinere frames.