Lumenier CC3D atom drijft weg in self-level mode

De eerste vluchten met bovengenoemde flightcontroller waren perfect; snel en goed af kunnen stellen en heerlijk mee gevlogen. Tot vorige week toen ik weer op het veld stond en de quadcopter bij het opstijgen al direct een afwijking had naar rechts. Tijdens het hoveren neemt de quad automatisch een aantal graden schuine houding naar rechts aan waardoor hij steeds sneller afdrijft.

Thuis ben ik alles ga nakijken en opnieuw instellen maar tevergeefs. Ik heb de volgende dingen gedaan om het probleem te isoleren:

• Alle props gewisseld
  • Alle motoren verwisseld
  • De flight controller meerdere malen opnieuw gekalibreerd met waterpas
  • De ESC’s meerdere malen opnieuw gekalibreerd
  • De transmitter meerdere malen opnieuw ingesteld
  • De flight controller meerdere malen gereset
  • De firmware van de flight controller meerdere malen opnieuw geïnstalleerd
  • Trillingen in de flight controller geminimaliseerd door gebruik te maken van daarvoor bestemd schuimrubber

Tot slot heb ik de flightcontroller een kwartslag gedraaid en de virtuele stand zo aangepast in de openpilot software zodat de flightcontroller met de pijl naar links staat op het frame, maar het probleem bleef hetzelfde aangezien de quadcopter nu niet naar rechts afdreef maar naar voren.

Ook na de vele herkalibraties en resets van de flightcontroller bleef het probleem zich voordoen. Opvallend is dat dit probleem zich enkel voordoet op de roll as in self-level mode en niet in rate mode… Ik vermoed dat de roll as van de gyro kapot is en heb de winkel dus gecontacteerd om het product te retourneren. Maar dit vind ik vreemd aangezien dit van de een op de andere dag is gebeurd zonder crash of aanpassing.

Een makkelijke oplossing is natuurlijk vliegen in rate mode, maar daar ben ik nog niet ervaren genoeg voor ;D Heeft iemand nog mogelijke oplossingen die ik over het hoofd gezien heb?

De aanschaf van deze CC3D is de grootste fout die ik heb gemaakt bij mijn quad aangezien zowel de wiki als het forum recent zijn afgesloten en dus vrijwel alle informatie verdwenen is :thumbdown:

Gyro’s hebben altijd iets drift, vandaar dat deze gecalibreerd word. Ik ben niet bekend met openpilot, maar kijk eens of er een manier is om de gyroscoop te calibreren.

Ik heb de gyro meerdere malen gekalibreerd, zowel gemount op het frame als los en telkens waterpas. Het vreemde is dat hij tijdens de eerste vluchten bijna op zijn plek bleef hoveren zonder stick input terwijl ik nu mijn roll stick constant ver naar links moet houden om hem op ongeveer dezelfde plaats te houden en dat het probleem zich enkel voordoet op de roll as.

Ik had hetzelfde probleem met mijn naze32. Met cleanflight kun je de accelerometer tunen met de sticks in disarm mode. Ik heb eens 2 lipo’s opgemaakt met fine tuning, was perfect afgesteld voor indoor. Toen ik daarna buiten ging vliegen was de tuning niks meer waard. Wind heeft blijkbaar ook invloed op autolevel.

Ik heb het opgegeven, aangezien je tijdens het vliegen in horizon niks merkt van het driften. Wss corrigeer je dat ongemerkt. In acro mode staat de accelerometer uit, dus dan heb je ook niks aan de fine tuning.

Ik heb ergens een video gezien met hetzelfde probleem, met daarin een oplossing. Ik zoek hem even op.

Is een wat oude vid maar de basis is hetzelfde als nu in Cleanflight.

Deze heeft een defecte FC, als je via de configurator dezelfde problemen ziet, dan is wellicht de FC defect.

Bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag via de openpilot software de flightcontroller getrimd zodat hij enigszins level bleef. Dit werkte voor een aantal minuten maar daarna rolde het frame weer naar rechts en drifte hij weer weg. De virtuele stand van de flightcontroller (zoals ze dat trimmen noemen in de openpilot software) was op een gegeven moment 7 graden naar links op de roll as maar toch bleef hij de andere kant op wegdriften na een willekeurige tijd.

Ik heb het probleem visueel kunnen maken op de scopes in de software zoals hieronder is te zien. In de scopes rechtsboven zie je hoeveel graden het frame volgens de flightcontroller gedraaid is per as. Het frame blijft een hele tijd level tot het moment dat is aangegeven in de witte cirkel (dit was zonder stick input). Hierin zie je die oorzaak van het wegdriften (de negatieve graden staan voor het naar rechts draaien). Om dit te corrigeren zou de flightcontroller naar links moeten rollen maar hij doet juist het tegenovergestelde en verergert het probleem: hij rolt nog verder naar rechts tot ongeveer 7 graden en daarna stoppen de scopes plotseling met het weergeven van data tot ik hem opnieuw connect.

Op de scopes is ook te zien dat de pitch as bijna perfect recht op 0 blijft. Ik dacht dat trillingen dit zouden veroorzaken dus heb nu 7mm schuim tussen de flightcontroller en het frame zitten maar het probleem blijft hetzelfde.

:crazy:

De winkel heeft erkend dat de flightcontroller defect is dus heb een nieuwe gekregen. Hij blijft weer mooi level. Probleem opgelost :slight_smile: