"locked in feeling"

Mede piloten,

Toen ik begon met FPV racen had ik de opmerking “Locked in” wel eens gelezen. Nu ik overgestapt ben van Horizon mode naar Acro, snap ik wat dat gevoel is.
Mijn 180mm quad (3dprint) met Naze, Luxfloat, 1304 3100kv motoren, vliegt als een huis. Houdt zijn koers perfect vast.

Maarrr mijn ZMR250,Naze Luxfloat, 1804 2300kv, vliegt goed, maar ik mis dat gevoel. Het is geen dweil in de lucht, maar locked in is de ZMR niet.
Is dat omdat de pid’s toch niet helemaal goed afgesteld zijn? Of heeft het met vermogen/ gewicht te maken?

Hoop dat iemand wat tips heeft!

M.v.g. Quint

Ja

pid tuning

Deze gast legt het wel duidelijk uit.

Het is ook sterk afhankelijk van welke software je gebruikt. Cleanflight tune je weer heel anders dan Betaflight etc.
Het gaat dan met name om de zaken naast de PID’s welke je eventueel kunt wijzigen zoals filters etc.
Je zult de releasenotes en fora gewoon goed moeten bijhouden om te begrijpen wat er allemaal speelt.

Maar het basis ‘PID’ tunen komt op hetzelfde neer… daar begin je bij alle software mee.
Als dat geen goede resultaten geeft, dan kun je wat dieper in de software kijken.

Zat vandaag is te kijken in cleanflight en zag dat de I gains op 30 staan bij de ZMR. Bij mn 180quad staan deze op 40. Ik ben dus gestopt met tunen nadat de p gains goed waren. Typisch gevalletje geen geduld denk ik😆.

30 kan gewoon goed zijn hoor… verschilt per quad.

I is gewoon omhoog gooien totdat de quad zijn hoek goed vast kan houden bij bijvoorbeeld punch outs in Pitch en Roll.
Meer I heb je niet nodig.

Nou dat was geen succes. Had de I gain wat omhoog geknald maar het werd alleen maar slechter eigenlijk.
Nog wat pid’s veranderd in het veld, maar kreeg het niet veel beter. Eenmaal thuis, besloten alles stap voor stap opnieuw af te stellen.
Kan ik gelijk Betaflight is proberen! Morgen wordt het goed vliegweer…
Is kijken wat de standaard Beta Lux pid’s doen!

Als je met de Naze rev5 vliegt, is het verstandiger om voor Rewrite te kiezen wanneer je overstapt op Betaflight geloof ik.
Volgens mij had Luxfloat meer rekenkracht nodig waar de Naze op dit moment geen ruimte voor heeft.
Er komt wel weer meer ruimte vrij in de Naze, daar is Boris nu mee bezig als ik het goed gevolgd heb, maar dat zit dan in de toekomstige versies.

Probeer eerst de default PID’s. Waarschijnlijk vliegt hij daar al strak mee. Houdt wel even de warmte van de motor in de gaten wanneer je op 2kHz gaat vliegen. Als de motors niet warm worden en hij vliegt al strak, zou je Blackbox er nog op kunnen gooien voor een finetune.

EDIT:
Staat er gewoon al op! https://github.com/borisbstyle/betaflight/releases
Zo hard gaat het met Betaflight… Lees je wel eerst goed in!

En gebruik sowieso altijd nieuwe goed gebalanceerde props bij het tunen. Dat kan je al een hoop ellende schelen.

Thanks Royce voor de heads up maar Nondeju! Wat een verschil. Lekker winderig hier aan de kust, dus mooi is proberen met de nieuwe betaflight luxfloat. Standaard pids en…als een huis! Nog even wat tweaken, maar dit is super!

Hij houd z’n angle super vast, zelfs met crosswind. Heerlijk om zo te kunnen knallen.