Lipo's.

Als een nieuwe gebruiker van lipo’s heb ik me wel ingelezen maar ik zit nog wel met een paar vraagjes,

-tot hoever is het wijs een lipo te ontladen? ik gebruik een lipo alarm dat ingesteld kan worden op cell waardes. welke waarde is verstandig?
-in mijn korte eerste vlucht merkte ik al dat de lipo handwarm wordt, wanneer moet ik me daar zorgen om maken?
-de lipo’s zijn nu nog nieuw en goed gebalanceerd maar wanneer moet ik ze balanceren met de lader? ik kan me voorstellen dat daar een richtlijn voor is.

Edit: laadvermogen, verschilende keren las ik dat je met niet meer dan 1 of 2 c moet laden. maar turnigy geeft bij de lipos die ik gekocht heb tot 10c laad vermogen aan. hoe zit dat en wat doen jullie?

ik zal voornamelijk vliegen op 3S 1300mah 45-90C

tips and tricks zijn altijd welkom!

Ik stel meestal mijn lipo alarm in op 3,5-3,6v per cel als ik 45-90c batterijen gebruik. Dit is een beetje aan de hoge kant, maar heb ik wat tijd om te landen zonder de batterij te ver te ontladen. Maar als je merkt dat je batterij spanning inzakt terwijl je net een volle batterij gebruikt kan je het nog wat lager zetten.
Wanneer je veel stroom uit een batterij trekt worden ze warm daar hoef je je niet te veel zorgen om te maken. Het wordt pas zorgelijk als de batterijen zo heet worden dat je ze niet meer vast kan houden. En als je buiten vliegt koelen de batterijen ook weer af door de vliegwind.
Ik laadt mijn batterijen altijd gebalanceerd op, maar ik ken ook jongens die het om de 5 a 10 keer doen. Dit is denk een persoonlijke voorkeur van hoe zuinig je met je batterijen omgaat.
Kijk eens even op deze website: http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html hier heb ik veel aan gehad toen ik me erin aan het verdiepen was.

Warm worden is inderdaad vrij normaal. Ik vlieg tot 3.3v per cel. Sommigen gaan zelfs tot 3v per cel, maar dat is wel erg laag.
Ik zie de spanning zelf op het beeld in de videobril dmv. een OSD. Hierdoor geen alarmen nodig in principe.

Hier wat info in het Nederlands… heb je weer wat te doen! http://www.pkracing.nl/lipoaccutechniek-techmenu.jsp

Wanneer je de lipo’s altijd gebalanceerd oplaad, is er niets aan de hand. Ik zie geen reden om het niet te doen…
Na het vliegen meteen opladen en weg leggen. Dat gaat tegen de theorie van half vol weg leggen in,
maar wanneer je vergeet om bij te laden gaat je lipo sneller kapot dan wanneer je hem vol weg legt.
Meet ook altijd weer het voltage voordat je gaat vliegen. Er kan altijd een cel kapot gaan.

Een simpel Low Voltage Alarm meet tegenwoordig al een individuele cel, dan zit je met 3.4 volgens mij nog wel goed.
Zelf houdt ik het op 3.6 Volt. Je merkt vanzelf hoe lang je nog door kunt vliegen als je achteraf de spanning controleert.

Als je multirotor een Low Voltage Cutoff heeft en dus een Failsafe het volgende:
Vergeet niet dat een LVC meestal berekend wordt over de gemiddelde cel waarde. Wanneer je met meerdere cellen vliegt en één cel is kapot en loopt sneller leeg, kan het gemiddelde toch boven de LVC waarde liggen wanneer je de LVC bijvoorbeeld instelt op 3.4 Volt. Voor een 3S Lipo het volgende voorbeeld: 3.1 + 3.7 + 3.7 = 10.5 Volt. Dat geeft een gemiddelde van 3.5 Volt. Je LVC gaat dus niet in werking. Maar omdat één cel al op 3.1 Volt zit, kun je de accu waarschijnlijk weg gooien! Ook geen tijd om terug te vliegen, dan valt hij al uit de lucht. Het is dus (in theorie) verstandiger om de LVC op 3.6/3.7 in te stellen. Dan heb je gemiddeld nog genoeg tijd om terug te vliegen.

Lipo’s worden wel steeds beter. Heb zelf dan ook nog nooit een kapotte cel gehad in mijn multirotors of auto’s.
Wanneer je het alarm op 3.4Volt instelt, zal het risico zeer klein zijn dat er een cel kapot is/gaat. Helemaal wanneer je ze voor het vliegen controleert. Je kunt ze nu vaak ook met meer vermogen laden. Toch laad ik ze altijd met 1C, dat is altijd veilig. Zorg gewoon dat je genoeg accu’s hebt. Hoef je ook niet op het laden te wachten.

ik heb deze film gevonden op youtube en het was zeker voor mij zeer leerzaam(jup ben een n00b).

Hier ook veel nuttige info over Lipo’s
http://www.pkracing.nl/lipoaccutechniek-techmenu.jsp

En om het compleet te maken:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/123782-wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.html

http://www.modelbouwforum.nl/forums/[faq]-accus-en-laadtechnieken/112076-het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.html

Ik vlieg op 3S 1800mah nanotech en probeer niet onder de 3.5/cel te komen (OSD 10.5). Ik kom dan op zo’n 7 a 8 minuten per lipo uit.

Heb nl al twee keer meegemaakt dat ie bij 10.2 de power weg is en langzaam uit de lucht komt (vallen…?), dat was 9 minuut 30, met heel veel wind en bijna 11 minuten, windstil en veel hover (probeerde een zonsondergang te filmen, maar nog net niet steady genoeg; die 450 size met gimbal moet er toch komen)