LiPo's laden

Ik heb deze LiPos. Als ik deze aan de lader hang dan doe ik 1.3A, maar dan duurt het best wel lang. Op die product pagina staat dat ze tot 15C te laden zijn. Kan ik dan als m’n lader dat aan kan een balance charge doen van maximaal 15*1.3 = 19.5A?

M’n lader (imax b6ac) heeft ook een fast charge modus, maar dat is niet bedoeld voor LiPos toch? Of moet ik dan een fast charge doen en daarna alsnog een balance?

Je moet ze echt niet met meer dan 1C laden, dus 1,3 A is gewoon goed. Helaas duurt het gewoon lang, gebruik je een balance board dan kan je natuurlijk meerdere lipo’s te gelijk laden, waardoor je sneller klaar bent dan 1 voor 1.
Fast charge (liever balanced met een hogere ampere) kan je wel gebruiken om snel een lipo op locatie te laden, maar beter worden ze er niet van.

Laden op 1C is altijd het beste, maar 2C of 3C kan ook prima hoor. Ik laad zelf altijd op 2C (dus 2.6A), maar wel altijd balanced. Als ik een keer haast heb op 3C (3.9A), tijdens wedstrijden bijvoorbeeld, of als de zon bijna onder gaat :stuck_out_tongue:

Met 1C houdt je lipo het het langst uit. Dat doe ik thuis altijd. Ik gebruik wel een balance board om meer lipo’s tegelijk te kunnen laden.
Bij wedstrijden laad ik meestal op 1,5 of 2C.

Balanced op 1c met de DC-4S van HK. Supergoedkope lader die laad via de balanceplug en uitstekend balanceert. Voor de prijs van 1 fancy lader heb je een trosje DC-4S laders en hoef je niet eens aan de slag met parallel-bordjes! Ding werkt op locatie ook als lipo-checker en je kan ook vanaf de autoaansteker laden.

balanced 4s op 1C

Ok dat zal een balance bordje worden dan voor mij. Zorgt dat bordje er dan ook voor dat de ene cell uit de ene lipo meer wordt geladen dan dezelfde cell uit een andere lipo als die wat voller zit? Of gaan de cellen van meerdere lipos elkaar opladen als er een voltage verschil tussen zit?

Dat laatste, als je meerdere lipos aansluit wat je eigenlijk doet is doen alsof ze 1 grote lipo zijn, met nog steeds evenveel cellen als de individuele lipos. Dat is ook waarom je lipos dan alleen samen laad als er minder dan ~0.1 volt verschil tussen de cellen van de lipos zitten. op het moment dat je ze aansluit worden ze namelijk gelijk getrokken, en hoewel het ontladen geen probleem is, kunnen ze wat slechter tegen plotseling een hoop laden.

Voor wat meer achtergrond over wat er gebeurt: