Lessons learned: ls-210 buiten bereik

Paar weken terug m’n 210 een beste vrije val laten maken. Hieronder resultaat en oorzaak.

Resultaat: enkel de top plate gebroken en één prop :clap: (gemfan 5045 bullnose, f-ing solid)

https://docs.google.com/uc?authuser=0&id=0B9mEGd6-IeENUHpNb1pYamFZM0E&export=download

https://docs.google.com/uc?authuser=0&id=0B9mEGd6-IeENYmVYbW5ESjVyMlk&export=download

Oorzaak schade aan frame:

• 4s 2200mah batt
  • Batt lead en cloverleaf bevestiging

Batt is best zwaar en zat, denk ik, tijdens de val aan de onderkant. Barst in top plate zit op de plek waar de batt eindigt
Bevestiging batt lead en antenne, deze steken uit. Daarop ‘landen’ zal redelijk wat stress veroorzaken op de plek waar de top plate is gebarsten

Oorzaak crash:

• Vloog buiten bereik van m’n zender. Waarom:
    • Het was niet windstil, verder om hoog waaide het waarschijnlijk harder
    • Vloog FPV en was orientatie kwijt
    • 2de FPV vlucht
    • Hoek van boardcam is ± 35°
    • Teveel throttle
    • Zette snel bril af maar kon 't kreng niet zo snel zien
    • Frsky TX module in m’n Flysky zender was aan het piepen, rustig na denken was er niet meer bij :slight_smile:
    • Toen ik m’n 210 wel zag wist ik niet meer wat voor en achter was
    • Stuurde 'm buiten bereik

Geleerd:

1. Als je on-ervaren bent, wachten op rustig weer
  2. Als je FrSky TX piept, is dat omdat je ontvanger buiten bereik raakt!!
  3. Hoek van boardcam veel te stijl… toch nog maar even geen gebruik maken van de standaard cam-mount op de ls-210
  4. In paniek/stress toch goed opletten wat je met je linker duim doet; gas dicht!

Al met al een hoop geleerd die middag. Nu alleen nog een nieuwe top-plate scoren. :wink:

Nog meer tips zijn welkom. Hoop dat anderen er iets ook iets aan hebben.

Probleem van het breken van de bovenplaat zijn alle sparingen in die topplate. Je ziet het ook vaak bij frames met sparingen in de onderplaat, daar breken ze ook.

Zorg dus dat je een frame hebt waar geen sparingen in de boven- en/of onderplaat zitten, dan is het risico kleiner op dit soort schades.
Sparingen zijn gewoon de zwakke plekken. De nieuwe Raceblade van Lumenier heeft er ook erg veel last van. Veel meldingen van gebroken bottomplates.

Kijk bijvoorbeeld naar een Epiquad of Thug V5 frame. Die hebben weinig sparingen en dus minder risico op breuk.

Leren hoort erbij :slight_smile: soms met vallen en op staan. Je weet ook dat je bijvoorbeeld voor je RSSi voicemeldingen in kan stellen ? Een vriendelijke mevrouw of meneer geeft dan aan dat je buiten bereik dreigt te raken :slight_smile: valt wat meer op dan gepiep.

Ben bang dat die toplates niet te krijgen zijn los…je kan er wel 1tje laten frezen natuurlijk :slight_smile:

Ik heb een FlySky zender… maar met een kleine aanpassing past daar een FrSky DJT module in. Taranis staat nog op het lijstje met wensen voor 2016.

En je had nog FPV beeld toen je RC verbinding de geest gaf? Dan is er toch iets erg mis met je RC verbinding, die zou normaal veel verder moeten kunnen dan je video verbinding.
Toch best even testen volgende keer…

Mijn eerste FPV vluchten was met FPV cam volledig horizontaal, die lenzen van de fpv cam hebben toch zulk een grote hoek, dat je later vanzelf de hoek gaat vergroten maar in het begin is dit zeker niet nodig.

Zal volgende keer eerst eens even de range testen. Gewoon quad neerzetten en weglopen? GPS voor afstandsbepaling?