Led direct op 4S lipo ???

Hallo,

wil puur ter oriëntatie (en zichtbaarheid voor inhalende quads :lol:) op de achterzijde van mijn Quad een ledboardje monteren.
Aangezien mijn soldeer-skills nog niet vergevorderd zijn leek het mij het makkelijkste deze direct op de lipo (4S) aan te sluiten,
via de balanceer-stekker. Nu vind ik wel 16V leds op HK maar in EU-warehouse heeft deze in back-order staan…

Kan ik gewoon een 12V ledboard nemen en deze op de 3e +pin aansluiten van de balanceer-stekker zodat ik 12V heb???
Lijkt me niet dat een ledboardje zoveel stroom wegtrekt dat de 4e cell hier last van ondervind toch ???

Of is er een makkelijkere manier om een ledboardje aan te sluiten???

grt.Ronald

http://www.banggood.com/Miko-2_5W-3S4S-FPV-Racer-LED-Light-with-6-Flash-Mode-8-Level-Adjustment-LED-Controller-p-1019750.html
Dit is ook een optie, kan gewoon rechtstreeks op 4s en geen geklungel bij het verwisselen van je lipo met stekkertjes.

Thnx voor het meedenken, maar dat is wat wel van het goede ;D qua formaat…

Heb zojuist bij Multirotorparts deze: https://www.multirotorparts.nl/matek-rgb-led-circle-x8-16v.html gevonden.

Past precies op mijn frame en kan op 4S :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dus denk dat ik deze ga bestellen tenzij er betere voorstellen komen :wink:

zoiets: http://www.fpvmodel.com/matek-rgb-led-board-5050-16v-for-fpv-multicopters-and-planes_g998.html

Misschien een gekke vraag maar welk frame en welke flightcontroller gebruik je ? Een led aan je balanceer kabel hangen is nu niet de meest mooie en praktische manier :slight_smile: Dan kan je heb nog beter op je PDB solderen of als je cleanflight gebruikt en een Naze of andere compatibel FC WS2812 Leds gebruiken die je ook kan programmeren via cleanflight.

Heb een impulseRC Alien 5" frame met SPracing F3 flightcontroller. Maar zie er tegen op om op de FC te moeten solderen, ben daar (nog) niet zo handig in…

Zonde ;D, maar hoe heb je de andere kabels dan gesoldeerd ?

Niet :D, quad was klaar, overgenomen van iemand. Maar Is dat lastig aan te sluiten via de FC eigenlijk? En moet je dan alleen de led op de fc solderen of ook nog op het pdb?

Solderen zoals bij een Naze32 hoeft niet eens zie ik :

Dat zou ik nog kunnen haha, :thumbup:

Volgend probleempje dan: Stekker wat er nu inzit komen maar 3 kabels uit voor de ontvanger, dus pin 7 waar
de led op zou moeten heeft geen kabel…

Hoe heet zo’n kabel wat op de FC moet ? Dan kan ik er een bestellen waar alle pins bezet zijn…Heb eens op hobbyking
zitten zoeken maar kan het niet vinden :crazy:

met de spracing f3 hoef je enkel 3 draadjes op de ledstrip te solderen, de rest komt uit je jst-sh verbinding (+5, ground en signal). Als je zo’n meter ws2812 leds neemt, heb je na elke led een mogelijkheid om te solderen. Er gaat er vast wel ééntje lukken toch, zo moeilijk is t niet :lol:

[edit] ah, ik heb je vorige post maar half gelezen zo te zien. Kabeltjes voor jst-sh kun je bij in nl kopen: https://www.antratek.nl/jst-sh-jumper-4-wire-assembly-8. Of op ebay.

Kan ik die led gewoon bijprikken dan op de kabel van de fc die via de pololu naar de ontvanger gaat? Daar is de +5 en ground namelijk voor in gebruik…natuurlijk wel voor de pololu :wink:

hm, ik weet niet jouw precieze setup natuurlijk. Ik weet niet of jouw polulu 12V stepup of 5V stepdown is?

[edit] ik zit teveel dingen tegelijk te doen. ja, je kunt m aansluiten op je 5v van je polulu, mits je onderstaande meeneemt. Je merkt het vanzelf als je er teveel op hebt aangesloten :wink:

Vwb de spracing f3:
Van IO_1 - pin 7 (bij mij t blauwe draadje) is de ‘signal’ naar je led strip. Voor +5 en ground kun je een willekeurige 5V pakken. Met de opmerking dat je niet alles op 1 5V aan kunt sluiten, want dan werken bepaalde led functies niet omdat de 5V te weinig amperage levert. Zie ook de manual: http://seriouslypro.com/files/SPRacingF3-Manual-latest.pdf

Zelf gebruik ik een pdb met 5V en gebruik die 5V uitgang om mijn leds te voeden.

Ik neem gewoon een 16v ledboardje die ik direct op het pdb aansluit om problemen te voorkomen. Signaal zet ik dan op pin 7 van de FC.

Tnnx voor de link, maar moet een jst-sh connector met 8-pins hebben helaas…
Heb deze in NL nog niet gezien helaas…

nee, dat maakt niet uit. gewoon ff pinnetjes met pinnetje uit die 4-pin connector halen en in je 8 pins steken :thumbup:

Zo… WS2812 (8 ledboardje) besteld, echter niet in 16v gevonden dus zal een geschikte 5V aansluiting moeten vinden.

Nu heb ik op mijn FC aan 2 kanten een I/O connector, heb mijn rx via ppm aangesloten dus aan de andere connector (waar je sbus zit) heb ik nog een ground en 5V pin vrij. Kan ik die voor de leds gebruiken?

Anders ben ik zeer geholpen met een link met de juiste stepdown voor de leds. Liefst hobbyking want daar moet ik sowieso nog bestellen :wink:

EDIT:

Na wat meer onderzoek lijkt het volgens mij dat de +5V en ground op de FC spanning krijgt, en ik hier dan ook niet mijn leds op kan inpluggen.

In mijn geval ziet het zo uit:

PDB => Pololu stepdown 5V => Ontvanger FrSky , en dan vanuit de Ontvanger gaan drie (signaal=wit, en rood-zwart) draden naar de FC om deze te voeden/aansturen.

Zal even een nieuw topic openen ivm voeding van de W2812 led :crazy:

Grt.Ronald