laden met parallelboard...

Hallo,

heb een Graupner Polaron AC/DC lader met 2 uitgangen, per uitgang 8A / 120W . De lader kan lipos van 1-7 S laden.

Nu wil ik per uitgang een parallelboard plaatsen om zo meer dan 2 lipos tegelijk te kunnen laden.

Hoe stel ik de lader nu in als ik zeg 2 lipos (4S - 1800mah) per kanaal ga laden? 4S - 3600 mah ? 8S - 1800mah => gaat niet omdat lader max 7S kan laden…

grt.Ronald

Bij parallel laden tel je de capaciteit bij elkaar op, in jouw geval dus 3600mah, het voltage blijft gelijk, dus 4S.
Let wel op, parallel heeft zo zijn valkuilen !
Controleer altijd voor het aansluiten van je lipos op het parallelbord dat de spanningen van de lipos niet te ver uit elkaar liggen !
0,1 volt per cell max. is het advies over het algemeen.
In jouw geval dus 0,4 volt, wat ik zelf al wat veel vind, ik houd 0,05 volt per cell aan.
Liggen de lipo spanningen verder uit elkaar, dan niet parallel aansluiten, want dan gaat de ene lipo ongecontroleerd de andere lipo opladen , en dat kan wel een schadelijk zijn voor je lipos, of voor je garage/huis.
Hoe je ook je lipos laad, doe het in een veilige omgeving, liefst in een lipo safe, lipo zak, of net als ik, in een munitiekistje.

Duidelijk, overige wat je vertelt was ik van op de hoogte, alleen twijfel over wat ik beschreef.

En inderdaad, met lipos wil geen geen enkel risico lopen :crazy:

Bewaar ze in een metalen kistje, laden nog gewoon onder toezicht op de werkbank, maar zo’n munitiekist is geen verkeerd idee :thumbup:

grt.Ronald