Kortsluiting opsporen met een multimeter

hey all, tijdens de meeting van MRO gisterenavond, bleek mijn racer een kortsluiting te maken. De aansluiting van de pigtail aan de circulair gepolariseerde antenne, die verbonden is met de bovenkant van mn frame, rookte als een gek en werd gloeiend heet. Vermoedelijk niks kapot verder. Als leek zou ik in eerste instantie denken dat ik de antenne niet goed heb aangedraaid ofzo iets, maar ik werd er op gewezen dat de kortsluiting waarschijnlijk ergens anders zou zitten en tot uiting kwam in de antenne omdat die de ground vormde…

Bij de bouw heb ik er geen rekening mee gehouden dat het koper niet met het frame in contact mocht komen, vermoedelijk heb ik de draad die verbonden is met de LED-strips niet voldoende afgeschermd.

Ik heb zojuist een multimeter gehaald om de weerstand te meten. Nauwelijks weerstand = kortsluiting heb ik begrepen. Maar hoeveel weerstand is genoeg? Kan iemand me uitleggen hoe dit precies werkt en hoe ik dit moet meten?

Deze heb ik:

[member=456]Sjaak[/member], een ding is heel simpel: als je minder dan oneindige weerstand meet op het frame wanneer je je pigtail los haalt, dan is er ergens kortsluiting!

Jouw pigtail is met een bulkhead aan het carbon bevestigd. Dit doen veel mensen(onder andere ik). Dit houdt meteen in dat de ground(oftewel de - pool) is verbonden met het frame. Geen enkel probleem. Maar dit kan wel problematisch zijn zodra ook ergens de plus pool tegen het frame komt.

Als het goed is zul je wanneer je de weerstand meet tussen de min pool van je XT60 plug en de top plaat van je frame een waarde moeten zien die minder is dan oneindig (oneindig wordt vaak aangegeven met een 1 of een streep). Je zult dit op meerdere plaatsen moeten meten, want er zit een dunne laag hars/lijm over de carbon die. Meestal zijn de zijkanten(waar de carbon plaat is uitgezaagd) goede plekken om je probe tegenaan te houden, omdat daar geen lijm overeen zit. Dit komt omdat de buitenkant van je antenna is aangesloten op het frame, en de buitenkant is de ground.

Als alles goed is zul je een hele hoge weerstand(ongeveer 4kOhm of meer) meten tussen de plus pool en je carbon frame. Als dit niet zo is, is er dus ergens contact. Het meest voor de hand liggende is dat je stroombekabeling de kortsluiting maakt. Ik heb dit ooit gehad, toen bleek een van de kabels geplet te zijn tussen de armen en de bottom plate. Door met je probe op zoek te gaan naar de plek op het frame met de minste weerstand kun je de plek vinden waar ergens de kortsluiting wordt gemaakt.

Gezien het feit dat er rook van je bulkhead connector kwam neem ik aan dat er een hoog amperage lekte. Ik ga er daarom niet vanuit dat een van de 5v verbindingen kortsluiting maakte. Ik zou het eerst zoeken in de bedrading rechtstreeks verbonden met de batterij.

Edit: tekst iets meer genuanceerd

Bedankt voor die uitleg Jaapp!

Ik ga eerst zoeken naar iets zichtbaars. Daarna alles 1 voor 1 loskoppelen en zien wat dat doet.

dit ziet er uit als een boosdoener :evil:

Zat ergens klem geschroefd tussen de spacer en het frame… Niet zeker, want ik had hem te snel gevonden. Dus ik loop alles nog eens na en dan kijken of het goed gaat.

Voor de extra duidelijkheid, metingen op + en - contact punten moeten altijd infinite zijn? of gaat het alleen om + contact punten met het frame? Mmm, ipv 0 weerstand op de antenne, nu 30… Dus nog ergens een puntje vinden denk ik…

mm ik denk dat er iets mis is met mn pigtail…

Ik heb de topplaat nu losgeschroefd van de rest maar de pigtail nog steeds verbonden. Als ik meet tussen de pluspool en de topplaat meet ik minder dan oneindige weerstand, en als ik elk van de andere onderdelen van het frame raak heb ik wel oneindige weerstand.

Bedenk me ook dat ik voordat ik de VTX heb geinstalleerd geen problemen had, en dat er niets anders is doorgebrand… Alleen de aansluiting van de antenne via de pigtail op de topplaat begon te roken…

Is het niet zo simpel als die aansluiting van mn pigtail op de topplaat van mn frame isoleren?

ik heb het eens gehad waar mijn schroef voor de motoren tikkeltje te lang was en de motor draad aanraakte.
Dot herken je als het bij armen alleen gebeurt.

Goede tip: https://www.youtube.com/watch?v=4z7yRG56aKM

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je met een lamp een krachtige tool kunt maken om te testen op kortsluiting.

Ik heb ergens kortsluiting op mijn frame. Ik kom er echter niet uit met hoe ik precies gebruik moet maken van de multimeter.
Ik begrijp dat wanneer je geen oneindige weerstand hebt, je kortsluiting hebt. En je moet dit meten aan de zijkant van de onderdelen, aangezien die niet gecoat zijn. Als je bijvoorbeeld bij een van de armen geen oneindige weerstand meet, zou de kortsluiting veroorzaakt kunnen worden door de motor van die arm.

Als ik op die manier mijn quad doormeet geven vrijwel alle onderdelen geen oneindige weerstand. Armen: geen oneindige weerstand. Top/bottom plate: zelfde. Ook losse armen of een plate zónder ook maar iets erop geeft geen oneindige weerstand. Carbon geleid, dus ik kan me voorstellen dat je geen oneindige weerstand meet. Ik snap alleen niet hoe ik nu moet vaststellen waar ik kortsluiting heb :wtf: Ik kan hier op inet geen goed antwoord op vinden. Ik mis een puzzelstukje in dit verhaal en ik kom er niet achter welk stukje dat is.

Kan iemand dit even met een helder voorbeeld uiteenzetten?

Hey DouPel,

ik heb inmiddels een aantal keer kortsluiting gehad. Eigenlijk meet ik alleen om te bepalen of ik al dan niet kortsluiting heb. Meten waar het mis gaat is volgens mij een stukje lastiger. Bij mij was het gewoon zoeken naar mogelijke contacten punten. Een paar keer was dat een open kabel die tegen het frame aan drukte, kapot gedraaid tussen schroeven, een andere keer was het mijn VTX diens antenne aansluiting tegen een frame poot aan zat geklemd.

Het helpt mij om de quad gewoon uit elkaar te halen en bij elke stap even opnieuw te meten of de kortsluiting nog plaats vindt, en draden na te lopen.

Er zijn misschien wel methodes om nader te bepalen waar precies de kortsluiting zit bij complexere oorzaken. Mij lijkt, dat je dan aan de hand van een verschil in de hoeveelheid weerstand moet kunnen bepalen hoe dicht je bij het punt van kortsluiting zit.

Voor de duidelijkheid, ik meet altijd door de + pool op de XT60 connector te gebruiken en dan met de ground het frame na te lopen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Ha, dat was het missende stukje :slight_smile: Bedankt!