Kortsluiting in EpiPDB opsporen

Onlangs heb ik m’n eerste quad gebouwd, een EpiQuad 180H. Soldeer-ervaring had ik nog niet dus het was wel een beetje een uitdaging. Uiteindelijk, met jullie adviezen, is alles gelukt, maar na een paar vluchten heb ik besloten dat ik een paar zaken wilde veranderen. De XT-60 voor de lipo had ik aanvankelijk achterop de EpiQuad 180H geplaatst, maar bij nader inzien wil ik die toch naar boven geleiden. Dan is er meer separatie tussen snoer en props en houd ik meer ruimte over voor LED’s achterop.

Dus heb ik de XT-60 los gehaald en nieuwe AWG14 draad aan de EpiPDB gesoldeerd. Dat m’n Velleman VTSSC40N moeite heeft om XT-60’s te solderen was ik eerder al achter gekomen. Maar met wat extra hitte, 450 graden en wat ruim met de tin meende ik dat het wel moest gaan lukken. Erg snel ging het inderdaad niet. Maar m.i. zag het resultaat er wel goed uit. Een vloeiende glimmende druppel tin op zowel de plus en de min en de draden kaarsrecht naar achteren. En toen dacht ik laat ik het eens nameten.

Kortsluiting! M’n multimeter begint te piepen als ik de plus en min meet. Dat is niet goed. Onder andere met een vergrootglas probeer ik te ontdekken wat er mis is, maar ik kom er niet achter. Aan de onderkant van de EpiPDB is geen tin te zien. Aan de bovenkant is er echt geen contact direct tussen de plus en min pads. Heel, heel misschien, maar dat zou mij echt verbazen, is er op de een of andere manier contact tussen de plus-pad en de connector voor de EpiRex. Dat is een plekje wat net iets minder netjes is geworden. Het lukt me niet om dat scherp op een foto te krijgen. Bovendien is het inmiddels door het opnieuw loshalen er ook niet netter op geworden.

Kan iemand mij adviseren hoe ik dit probleem kan indammen?

Hier toch een foto, beter lukt nu niet. Ik snap dat ik de schoonheidsprijs voor solderen hier niet mee ga winnen, maar de quad heeft reeds zonder problemen gevlogen. Ik heb alleen de plus en min van de lipo los gehaald en er een nieuwe draad aangezet. Snap er niks van.

maak je foto van iets verder weg, dan is ie scherper, inzoomen doen we dan later op de scherpe foto.
Aan de foto kan ik zo niets zien, te onscherp.

Binnenkort kan ik weer beschikken over een fatsoenlijke camera. Maar het probleem is gelukkig opgelost. Met een tin-slurper heb ik de meeste tin weggehaald van de rechter plus-pad en daarna was de kortsluiting weg. Maar op het oog, met vergrootglas, heb ik niet kunnen zien wat de sluiting heeft veroorzaakt. M’n multimeter heb ik bij deze terugverdiend, want zonder had ik de lipo aangesloten.

Is het overigens normaal dat ik zoveel moeite heb om met een soldeerpunt van 1mm dingen zoals XT60s en AWG14 draad te solderen? Ik heb een nieuwe Velleman VTSSC40N van 48W en de bout op 450 graden.

Ja dat is wel normaal, 1mm punt is om smd te solderen en kan je dus niet zoveel warmte overbrengen.

Ah, ok. Dan ga ik shoppen voor een grotere soldeerpunt. Zonder dat geklooi had ik geen sluiting gehad denk ik dan.