Indoor race quad

Hallo daar.

Wat ik me afvroeg, welk power to weight ratio gebruiken jullie voor quads zoals de zmr250 waar voornamelijk binnen en in kleine ruimtes word gevlogen?
ben niet opzoek naar een raket,
maar wel naar een setup waar ik 2 kanten mee op kan met 3S en een 4S lipo.

Kan iemand mij verder helpen?

Je hebt minimaal 2:1 nodig om te kunnen vliegen.
Vanaf 3:1 begint er snelheid in te komen.
Mn FQ05 raceframe van vorig seizoen heeft 3,5:1 en mn FQ06 voor komend seizoen krijgt 4,5:1.

Wat druk je nu precies uit in die verhouding? Ik bedoel welke eenheden? Power in Kv per motor en gewicht in grammen? zoiets?

Thrust vs gewicht.

Een quad van 500 gram met 500gram thrust max per motor heeft een power to weight van 4:1

Ah zo. En hoe meet of bereken je die thrust?

Je kan je thrust meten op een testbank of afgaan op meetresultaten van de motorfabrikant of een andere betrouwbare bron.

Hier de testresultaten van een 2300kv Cobra:

Ja idd freakert hoe kan je zoiets berekenen?

Is daar een standaard formule voor of natte vinger werk?
Is daar evt miss een site of programma voor waarmee je de variabelen kan invoeren en dat hij je een berekening maakt?

Ik weet dat er veel variabelen zijn aangezien iedereen zijn eigen spullen gebruikt…

Motor vermogen
Lipo vermogen
Diameter en pitch van props
Capaciteit waarde van de batterij en de maximale mah

[member=141]Freakert[/member] Thanks dat is precies de motor die ik gebruik :slight_smile:

Meten = weten.
Je kan het een en ander met www.ecalc.ch, maar meten wat je onderdelen in de praktijk doen blijft het beste.

Zelf heb ik een simpele testbank gemaakt van wat triplex.
Weegschaal en wattmeter erbij en je hebt alles wat je nodig hebt.
Zal eens kijken of ik nog ergens een filmpje heb van een meting.

Lol…de verder denkende hobbyïst haha.
Je bent hier dus al een tijdje mee bezig zo te merken.

Ik ben hier nog helemaal nieuw in. Heb dus geen testbank en moet nog veel uitvogelen.

Volgens mij is björn ook nog niet zo heel lang bezig en dus ook nog zoekende naar zulke info.

Thnx freakert :slight_smile:

Tot nu toe heb ik mijn berekeningen gedaan aan de hand van jijbuis filmpjes en kijken waar ze gemiddeld mee vliegen [emoji14]
Heb daaruit een setup bedacht die nog niet zo heel slecht is hahaha. Heb gemerkt dat ik behoorlijk spot on was met me keuze. Behalve de capaciteit waarde van me lipo [emoji14]

Ik ben ondertussen alweer een aantal jaren aan het modelbouwen en als je alles zelf wil doen leer je een hele hoop (vooral hoe het niet moet ;D )

Hier een mooie test van een Turnigy 2830-11 met 9x4.7 APC prop.
Bouw langzaam op naar 50% throttle, vervolgens 75% en als laatste 100%.

(weegschaal heeft 1 getal achter de komma)

Mijn quad weegt 517 gram en 4 x 490 gram thrust dus dan kom ik op 1 : 3.8 in mijn geval :lol:

ik zat zelf aan een setje DYS1806 2300kv te denken,
dit op een een HQ 5x3 levert 370gram op 3S op 8Amp
op 4S levert dezelfde motor met 12A netaan 570gram.

Kan ik dus alleen met lipo wisselen kiezen tussen veel vermogen (4,1:1) en wat minder vermogen (2,6:1)

AUW probeer ik rond de 550gr te krijgen

Regelaar word waarschijnlijk een Kiss 18A

Dat zou in theorie moeten werken idd.

In de praktijk krijg je bij veranderd vermogen ook andere PID’s.

Bij bijvoorbeeld een Naze32 kan je wisselen tussen PID profielen en hoeft dat geen probleem te zijn.