Ik ben Dylan

Hoi ik ben Dylan 20 jaar.

Ben sinds een lange tijd erg geintereseert in de hobby maar weet gewoon niet zo goed hoe ik moet beginnen. Maar wil wel graag beginnen. Dus ben ik de laatste tijd veel opzoek geweest naar mensen die me hiermee zouden kunnen helpen.

Voordat het gevraagt word ik heb nog niks ik heb wel al een aantal videos bekeken maar ben neem dingen niet zo goed op door youtube videos.

Hoop op een paar goede tips.

Lijkt me ook leuk om mischien een keer met iemand mee te kunnen kijken :slight_smile:

Hoi Dylan,

Welkom op dit forum.
Helaas is dit forum behoorlijk stil.

Zelf ben ik ook net begonnen en door hetzelfde proces gegaan als jij.

Wat tips:
Als eerste belangrijke vraag moet je jezelf vragen wat wil je gaan doen?
Grofweg zijn er de volgende mogelijkheden met elk zijn voor en nadelen.
Racen:
Meestal op een parcours (vergelijk met auto racen), top materiaal (duur), snelle reflexen.
Acro:
Vergelijk met stuntvliegen, goed materiaal
Freestyle:
Naam zegt het al gewoon leuk vliegen, budget mogelijk
Lucht en andere fotografie/filmen.
Niet perse FPV, veel commerciële drones verkrijgbaar, vliegen zeer gemakkelijk.
Whoop: (geen idee hoe je dit anders zou moeten noemen)
Veelal freestijle vliegen maar dan met bv een gopro een HD filmpje maken.

Deze keuze bepaald in hoge mate welk materiaal je nodig heb.

2e maar bijna net zo belangrijk: je budget.
Je kan wel willen maar je moet het ook kunnen betalen

Als je dan een quad/drone gaat aanschaffen kan je dat vergelijken met een computer kopen.
je kan naar de mediamarkt gaan en een PC van het schap kopen of je kan een PC zelf samenstellen.
van het schap kopen:
voordeel:
Werkt
Snel klaar om te vliegen
Weinig kennis nodig
Nadeel:
Bij defecten geen kennis om te repareren
Een component kapot leid vaak tot een nieuwe drone
Meestal 1 of meerdere componenten goedkoop of budget
Bij voortzetting hobby vaak noodzakelijk alles nieuw te kopen(verhoogde eisen bij verder gaan)

Zelf samenstellen:
Voordeel:
Gedwongen veel kennis opdoen over alle aspecten
Defecten zelf kunnen oplossen
Alleen defecte onderdelen vervangen
Bij handig aanschaffen hoef je niet alles te upgraden, maar alleen datgene wat niet meer voldoet
Nadeel:
Zeer steile leercurve
meer vaardigheden dan alleen vliegen nodig bv solderen ed

als je meer wilt weten over hoe ik het heb aangepakt kan je me gewoon vragen of kan je me ook een PM sturen
Mvg
Henk

1 Like

Ja zal fijn zijn als om te horen hoe jij het hebt aangepakt mijn intresse ligt een beetje je bij het mooie beelden maken en stuntvliegen.

Ik wist nie hoe een PM werkt dus doe het maar zo

Volgens mij werkt een PM door op de cirkel met een K erin te klikken en dan bericht te kiezen.

Ik ben gestart met onderscheid te maken in 4 dingen:
1 De Bril (om het beeld van de quad realtime te bekijken)
2 De zender(voor de besturing)
3 De Drone/quad zelf (op veel sites is het woord drone taboe)
4 De randbenodigdheden

1 De bril is het duurste onderdeel en voor een groot deel verantwoordelijk voor de optimale vlieg ervaring
Voor mij was het belangrijk gelijk een goede te kopen, zodat die zoveel mogelijk een eenmalige uitgave was.
Vaak is het ook zo dat die keuze ook het te gebruiken video protocol bepaald.
Ik heb gekozen voor de ORQA FPV ONE.
2 De zender bepaald voor een groot deel het bedien gemak en is ook een duur onderdeel.
Voor mij was het wederom belangrijk een eenmalige uitgave te doen
Ik heb gekozen voor de TBS Tango 2
Ook hierbij bepaald deze keuze voor een groot deel het te gebruiken protocol
3 De drone is gek genoeg het minst belangrijk mbt welke.
Ik heb gekozen voor de DIATONE Taycan 3inch.
Hiermee kan ik bijna alles een beetje, “veilig” voor binnen, kan een gopro monteren, of niet
4 batterij laadstation, soldeer station, tangetjes, mini schroevendraaiertjes, smoke stopper, usb kabeltjes, schroefjes en moertjes in plastic en metaal enz

Hoi Dylan,

Belangrijk inderdaad wat je precies wil gaan doen. Het meest voor de hand liggende is om freestyle/acro te gaan vliegen. In dat geval zou ik een aantal dingen aan kunnen raden uit eigen ervaring.

Ik ben begonnen met de DJI FPV combo. Hier zit de DJI FPV Goggles v2 onder andere bij (Als je toch voor analoog gaat zul je waarschijnlijk een Fatshark bril nodig hebben). Omdat voor mij de vliegervaring het belangrijkste is zou ik altijd voor digitaal gaan. Voor de duidelijkheid, je kunt digitaal of analoog vliegen. Grootste voordeel van analoog zijn de lagere latency (merk je niks van, zeker niet als beginner) en de lagere kosten voor drones omdat een digitale VTX gewoon duurder is (scheelt zeker 100 euro per drone). Het grote voordeel van digitaal is dat het beeld vele malen beter is wat ik persoonlijk belangrijk vind.

Ik weet je budget niet, maar ik zou beginnen met een ready to fly setje waar een boxgoggles, een drone en een radio in zitten (zelf geen ervaring mee omdat ik met DJI begonnen ben, maar dit setje ziet er goed uit: https://droneshop.nl/tbs-tiny-whoop-nano-rtf - https://nl.banggood.com/EMAX-Tinyhawk-II-75mm-1-2S-Whoop-FPV-Racing-Drone-RTF-FrSky-D8-Runcam-Nano2-Cam-25-or-100-or-200mw-VTX-5A-Blheli_S-ESC-p-1627316.html?cur_warehouse=CN). Dit lijkt op speelgoed maar het schijnt te vergelijken te zijn met een normale drone. Het voordeel is dat het een Whoop is (beschermers rond de props en niet zo krachtig), hierdoor goed om te leren en je kunt met slecht weer ook binnen vliegen zonder je huis te slopen.

Als je een stap verder wil en zeker weet dat het iets voor jou is zou ik verder research gaan doen op Youtube. Er is erg veel informatie beschikbaar (wat soms lastig is), en je zult er ook echt in moeten duiken. Als je klaar bent voor je eerste drone en je weet welke propsize je wil kopen als eerste drone zou ik gewoon op dat moment Youtube checken om te zien wat er wordt aanbevolen. Vervolgens een Radio (controller) kopen (houd daarbij rekening met de receiver die je wil gaan gebruiken, ik zou zelf op het moment kijken of hij met crossfire om kan gaan omdat dit momenteel het protocol met de beste penetratie en de grootste range is). Ik zou zelf niet meteen te veel geld uitgeven aan een radio, ik heb een Taranis X9 Lite (tussen de 70 en 90 dollar) en deze werkt prima. Let erop dat je de radio ook kunt gebruiken op je pc voor de volgende stap:

Verder even een simulator aanschaffen of downloaden (heb zelf Liftoff en DRL en gebruik alleen DRL wat je op Steam kunt aanschaffen voor een paar euro).

Mocht je nog specifieke vragen hebben kun je het altijd vragen.

Hi Dylan,
veel nuttige info is al gegeven en het lijkt allemaal misschien best veel en ingewikkeld maar het belangrijkste is dat het uitzoeken en eventueel bouwen opzich ook heel leuk is misschien wel net zo leuk als vliegen.

Verder vliegen we regelmatig (wanneer gaan we weer redsix ?) met een paar mensen in de buurt van den Bosch misschien ben je in de gelegenheid een keer die kant uit te komen om wat te praten over je toekomstige drone!

Groeten

1 Like

Ow dat lijkt me echt heel leuk!!

Laat maar een keer weten waneer en waar jullie meeten ik kom zelf uit den haag dus is wel prima aan te reizen.

Bedankt allemaal voor de tips dit gaat zeker helpen!!!

Ik weet niet of ik het bericht goed naar jou had geschreven maar lijkt me tof om een keer te meeten als je laat weten waar en waneer kan ik kijken of ik kan ik kom wel uit den haag maar dat moet prima ye doen zijn