Iemand Ervaring met Xnova motoren

Ik ben aan het plannen om een 2de quad te maken.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen Xnova en Cobra motoren :crazy:
en tussen KISS en Littlebee ESC of toch een powercube

Dus ik heb jullie hulp nodig…

Zelf erg tevreden met de littlebees. Heel veel mensen hier (in ieder geval de Groningers) vliegen daar mee. Maar, kiss 24A blijkt ook erg goed te zijn. De oudere bleken erg vaak in rook op te gaan, maar de nieuwere niet meer. Maar heb even geen idee welke beter zijn. In nl zijn de littlebees beter te verkrijgen denk ik :slight_smile:

Cobra’s zijn altijd goed, maar hebben geen 2206 2300kv versie mocht je die willen. Xnova’s hebben meer power, maar hoor vaker dat de asjes daarvan minder sterk zijn. Dus als je indoor wil gaan vliegen zijn ze zo stuk. T is net wat je er mee wilt doen denk ik!

Cobra’s ben ik mee gestopt en meerdere bij ons. Het zijn top motoren, nog steeds aardig efficiënt, maar ze hebben één probleem.
De magneten blijven eruit zakken of vallen. Ik heb afgelopen maand 8 nieuwe motoren op mijn twee quads gezet waarbij er nu al bij 3 motoren de magneten aan het uitzakken zijn. Om gek van te worden. Bekend probleem.

Ik lees veel positiefs over de Xnova motoren, echter heeft iemand bij ons in de groep al bij vier motoren de lagers moeten vervangen.
Echter hoor je dit probleem niet vaak. En inderdaad de asjes hoor je af en toe ook wat over… Ik vind ze ook echt veel te duur.

Wat betreft de motoren zou ik richting de nieuwe Emax RS2205 gaan kijken. Die leveren meer power dan de Xnova en Cobra.
Ben er tot nu toe erg tevreden over. Ze komen ook erg goed uit de test. De 2600’s zijn wel echte Lipo slurpers.

De Littlebee’s blijven top! Er is nu ook een Pro versie voor de 20A met een F396 chip. Die ga je willen hebben, mooi klein en weer sneller.
De KISS ESC’s lijken ook goed, alleen zeer slecht verkrijgbaar. Als je ze gaat kopen, dan meteen 5 of 6. Anders kan het zomaar zijn dat je quad dagen tot weken aan de grond staat. Ze zijn ook wel erg duur moet ik zeggen, maar goed…
De Powercube Is nogal een andere formfacter. Daar moet je quad wel op gebouwd zijn. Daarnaast ben ik altijd huiverig voor de alles-in-één dingen. Wat als er iets kapot gaat? Wat gaat vervanging je kosten en is het voorradig? Verder geen ervaring met de Cube.

Als je een nieuwe Flight Controller gaat zoeken, dan meteen een F3 waarbij de gyro op SPI draait. Dan zit je de komende tijd goed!
Dan praten we over de Lumernier LUX, ImpulseRC Cyclone of SPRacing F3 Evo. Wij hebben een aantal Lumenier LUX FC’s in onze groep die goed draaien. Toch lees je nog wat problemen hier en daar met de LUX. De Cyclone lijkt de echte winnaar op dit moment, ben alleen niet enthousiat over de pin layout en die mini stekkers. Maar dat is persoonljik. Alleen op dit moment niet verkrijgbaar. De nieuwe SPRacing F3 EVO is er pas net. Nog geen reacties over gezien. Je kunt ook altijd nog in de KISS hype mee gaan :wink:

thnx voor de uitleg.

Ik ben begonnen met de Emax 1806 was daar ook heel te vrede over. Het is wel een idee om daar eens in te duiken.

De asjes van de Xnova’s zijn erg zwak en zijn zo krom. Er zijn emax asjes die in tenminste de 2204 xnova passen, ik weet zo niet welke daar voor moet je even contact op nemen met quadcoptersenzo.nl

Voor FC zou ik de cyclonef3 aanraden. Echt een top bordje met (vind ik) een perfecte layout, motor outputs zitteb aan de voorzijde hier soldeer ik 90 gr. pins op die naar achteren lopen.
De rest zit allemaal naar achteren met uitzondering van de 2 overige UART poorten die aan de zijkant zitten met een connector.
Voor mijn telemetry soldeer ik de kabel achter de connector, en op de andere connector heb ik blackbox ingesteld. Nu heb ik maar 1 openlogje nodig voor blackbox die ik in kan pluggen wanneer ik het nodig heb.

De kissfc icm Kiss24a esc’s heb ik ook en het vliegt gewoon super strak, er zijn alleen wat features die ik mis en de layout van de kiss fc is ronduit bagger.

Cobra’s zou ik inderdaad zoals royce al zei links laten liggen, de laatste tijd is de quality control echt drastisch omlaag gegaan en de magneten die ze er constant uit spugen.

Wij zijn vooral fan van de LUX vanwege de PIN layout. De soldeerpads liggen wat terug waardoor je net wat meer ruimte in je frame creëert.
Daarnaast zitten de ESC aansluitingen op de hoeken waardoor je de kabels kort kunt houden. Een Cyclone met deze layout zou top zijn :wink:

Maar heb ondertussen ook al een Cyclone in backorder staan… we gaan het zien!

Ik vind de layout van de lux echt totale clusterfuck voor je bedrading, op de cyclone kun je de signaal draden van de esc’s onder het bordje kwijt en de rest loopt toch naar achteren omdat je met frames zoals de epi en bvr vooraan toch geen ruimte hebt.

Met de KISS zit het net anders om tov. De cyclone, motor aansluitingen achter en de rest aan de voorzijde. Nu kan je de fc 180gr draaien op de yaw as… Maar dan zit de usb aan de verkeerde kant zodat bijna alles onder de fc door moet [emoji43]

Maarja, het is een persoonlijke kwestie, kies wat je zelf het beste lijkt!

Precies, daar komt het uiteindelijk altijd op neer!

Volgens mij kun je bij de KISS de rotation niet eens aanpassen? Dacht daar laatst iets over gelezen te hebben. Maar misschien zit ik er naast.

Je kan bij KISS alleen 180gr op de yaw of niet.

Oh zo, duidelijk!

Over motoren gesproken, kijken jullie alleen bij rotorbench voor info over hoe goed ze het doen of meer kopen en proberen?

Kopen en proberen… of ervaringen van anderen.
Die sites zijn leuk om wat feiten ernaast te hebben.

Die Xnova’s power zit wel snor, zijn idd de asjes die je best (op voorhand) vervangt, hopelijk gaat de fabrikant dit oplossen in volgende batches, anders ziet het er niet goed uit. Eens je naam door het slijk gaat… (zie je ook met die Kiss of DYS ESC…)

Een beetje slag kan echter geen kwaad op een traag indoor parcours ;D Zagen zondag op Droneportal Race pas dat een motor ervoor een stevige tik had gehad… was duidelijk met het blote oog te zien dat de motoras krom stond… Toch gestart en in de eerste heat had [member=541]Maus(SonAndDad)[/member] op 3 minuten 8 laps gevlogen met de Epi X210 en de Xnova motoren en LB 20A (1500 4s 75C Bonka’s)… Evenveel als o.a. XY-FPV, GhettoDino,… :lol: er was maar 1 piloot die er 9 draaide in die qual heat.
[member=541]Maus(SonAndDad)[/member] is echter niet veel verder geraakt door enkele crashes, waardoor we nu met 3 motoren zit met een kromme as… :crazy:
Ze zijn nu onderweg naar Quadcoptersenzo die er idd de Emax assen gaat inpersen… Ben benieuwd :clap:

Ik heb de Emax 2205 2600kv motoren, beetje zwaar maar verder goede motoren, heb er nog geen problemen mee gehad, al vaak en goed hard gecrashed maar tot nu toe nog geen ernstige schades, aanrader dus!

Fc en esc, ik ben om; KISS, geen gekut met pids of weet ik wat, gewoon plug copy paste play, maar dat is persoonlijk, fc’s zijn op het moment leverbaar zag ik

Suc6 in het web van setups!

Ook met KISS moet je nog steeds je PID’s tunen. Als de PID’s van een andere werken, heb je eigenlijk gewoon geluk :wink:
Hetzelfde tegenwoordig voor Betaflight. Met de default waarden vliegen de meeste frames al strak. Anders is het gewoon tunen…
Dat zou in ieder geval de basis voor de keuze niet moeten zijn.

Heb ik geluk zeker :joy:, heb er een stuk of wat geprobeerd, weliswaar met soortgelijke setups maar die werken allemaal zonder oscilaties, enige aanpassing is aan de rates gedaan

Geen oscillaties betekent niet dat het strak is.

‘Geluk’ is misschien niet het juiste woord, maar als je in het KISS topic op RCgroups gaat kijken zijn er weer heel veel mensen die hem niet getuned krijgen…Felix heeft in de meest recente versie van KISS niet voor niets nieuwe filters ingebouwd. Genoeg mensen met problemen! En het kan altijd beter…
Idem voor Betaflight. De helft van de mensen vliegt meteen strak, de andere helft moet aan het tunen.
Heeft vaak ook met hardware te maken, slechte builds etc.

Dit is helemaal waar! Je wil niet weten hoeveel mensen het ‘idee’ hebben dat het strak vliegt, maar niet eens dicht bij een goede tune zitten. Uiteindelijk draait het natuurlijk om je eigen gevoel. Als je zelf een goed gevoel hebt bij een tune en er worden ook geen onderdelen heet of zo, prima!

Met Blackbox kun je vaak ook de laatste puntjes op de ‘i’ zetten.
KISS heeft/kan dit weer niet. Ze houden het wel erg gesloten allemaal… Met Blackbox zijn tuning problemen meestal zeer snel op te lossen.

Dat je niet hoeft de PID tunen is wel een drastisch misverstand. Leuk dat je de settings van andere piloten kunt overnemen, maar als deze niet de exact zelfde setup heeft als jij is het vrij onzinning.

Heb je er zelf al eens mee gevlogen dan? Ik heb na anderhalf jaar kutten met cleancrap eindelijk een paar quads waarmee ik wel fatsoenlijk kan vliegen

Ik heb helaas niet de tijd die velen wel hebben om te tunen of om uren te vliegen, en er zijn ook niet veel mensen hier in de buurt die kunnen helpen met pids, als je een hoop geld in deze hobby steekt en je hebt niet meer dan quads die niet goed vliegen of eigenlijk alleen maar crashen dan ga je toch op zoek naar iets wat wel of makkelijker werkt en dat is voor mij kiss, ik heb nu al meer vlieguren kunnen maken dan de afgelopen 2 jaren, voor mij werkt het en ik vind het prima zo