hulp gevraagt

Beste mensen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer pffff. :crazy: :crazy: :crazy:

Mijn bedoeling is om een drone te maken , met 4s lipo met aan sluiting naar ESC van 20A 2-4S naar emax 2204 2300KV motors.
En van mijn powerboard 14V, naar mijn DEVO RX-802 2.4GHZ RECEIVER
MOET HIER TUSSEN EEN STEP DOWN VAN 14V NAAR 12V ??.
En iK WEET MIJN XT 600MW TRANSMITER IS 7-26V, DEZE SLUIT IK AAN OP 14V.
MIJN MOBIUS CAMERA IS 5V HIER VOOR WEER STAPDOWN VAN 14V-5V.
ZIJN ER NOG MEER SPULLEN MET STEPSDOWNS ???
GRAAG HOOR IK VAN JULIE

MVG O

Hey,

Ik vlieg zelf ook een BlackOut op 4S, en ik heb maar één stepdown in mijn mini zitten.
Ik gebruik de stepdown om de 14V (4S spanning) terug te brengen naar 5,2V, welke ik aansluit ik mijn controller (Naze32).
Mijn rx wordt gevoed met 5V via de Naze.

Mijn vtx (ImmersionRC 600mW 5.8Ghz) kan ik gewoon aansluiten op 4S spanning.
Mijn camera wordt dan weer gevoed vanuit de vtx, die poept een ‘schone’ 5V uit, welke geschikt is voor mijn camera.

Dus…

Zorgen dat je het liefst maar één stepdon hebt in je mini.
Je moet dus je electronica een beetje opelkaar afstemmen.

vtx geschikt voor 4S?
Camera geschikt voor 4S?
vtx beschikt over een 5V uitgang----> camera kopen welke vanuit de vtx gevoed kan worden.

Ik probeer altijd alles volgens KISS te bouwen.
Gewoon zo simpel mogelijk.

Alles wat je erin bouwt, kan stuk/falen/storen, etc…

Hopelijk kan je hier wat mee.

Anders effe de linkjes plaatsen van je (nog) aan te schaffen componenten.

Als je een 12V camera hebt, zoals de bekende Sony PZ0420, dan nog een step-up 12V tussen VTX en camera.

Ik heb zelf geen enkele step-down. De ESC’s en video transmitter zijn de enigen die rechtstreeks op de 14v zitten. De kabels van de ESC’s naar de naze32 geven netjes 5V af. De naze32 powered dan weer de buzzer en receiver met 5v. Mijn camera (600tvl fatshark) krijgt power van de transmitter, ook 5v :slight_smile: Alleen als je een 12v cam hebt zoals Royce en nog veel meer mensen, heb je een step-up nodig. Je mobius heeft zelf een accu en dus geen power nodig van de quad… neem ik aan.

IS HET CAPSLOCK DAY TROUWENS? ;D

Als je ESC’s met een BEC gebruikt, heb je inderdaad geen Step-down nodig.

Mijn escs (DYS SN20A) hebben idd geen bec. Had ik er idd even bij moeten vermelden.

Het enige wat je nodig bent is een Step-down naar 5V waar je de naze32 op aansluit. De naze32 voedt je rc-ontvanger als je naast de signaaldraden ook op tenminste 1 kanaal de plus en min aansluit. Voor de Mobius pak je de 5volt uitgang van je videozender. That’s it.

Deze step-down gebruik ik in een vergelijkbare setup https://www.multirotorparts.nl/accessoires/pololu-5-volt-step-down-converter.html

Zo’n step down zit toch in he esc’s?

Zie reactie van Royce, 3 hier boven.

Niet in alle ESCs. Opto ESCs in ieder geval niet.

Dat heet een BEC (Battery eliminating circuit). Sommige regelaars hebben geen BEC, dan moet je de stroom ergens anders vandaan halen, meestal rechtstreeks vanaf de lipo. Deze is 11.1 of 14.8 volt, en met een step-down maak je daar 5volt van.

OK tnks, weer wat geleerd

ESC’s met BEC zijn meestal groot en zwaar (van wat je zwaar kunt noemen…).
ESC’s zonder BEC zijn een stuk kleiner en lichter.

Meestal koop je dan 4x een ESC met BEC terwijl je maar één BEC nodig hebt.
De overige 3 ESC’s hebben een BEC die dan niet gebruikt wordt.

thnks
Zo is het weer wat duidelijker !
Heb even een lijst je gemaakt met spullen die ik denk nodig te hebben.
Als ik iets te veel of te weinig heb hoor ik het graag .
Het is toch wel een na denkertje om van de rc grond naar de lucht te gaan :wink:

1X frame
4x motor 2300kV
4x esc 20A
2x lipo 4S
2 X CW Propeller
2 X CCW Propeller
1x Power Board
1x naze32
1x flight control
1x flight control reserve.
1x camara mobius
1x 600Wh 5.8Ghz transmitter met cam 14-5V
1x set TX-TR clover Antenna
1x fatshark filter FPV
1x Xt60 met kabel
1x Xt60 laad board
1x signaal lost

1x fatshark Dominator V2
1x fatshark 5.8ghz recever
1x FatShark Lipo battery
1x opberg kist

Ik zou iets meer proppies beatellen dan 4, hahahaha.

Volgens mij ben je er aardig zo. Wellicht zijn ern paar extra lipo’s wel aan te raden. Als het tegenzit doe je maar 4 minuten op een lipolading.

De Naze32 IS een flight controller. Die reserve heb je niet nodig.
Je hebt eerder een reserve motor en reserve ESC nodig.

Props moet je met dozen tegelijk bestellen :wink:

Powerboard heb je niet nodig wanneer je een frame met PDB besteld.
De Blackout Mini H heeft een PDB en voor de ZMR250 frames zijn ook PDB’s te krijgen.
Werkt makkelijker dan een losse Powerboard quad ruimte.

Let met die cloverleaf antennes dat ze allebei rechts zijn, als je rechtse neemt.
Als je voor de Dominator V2 gaat, neem dan Fatshark SpiroNET cloverleafs RHCP (rechts).

XT60 laad board? Welke lader heb je dan? Een goede lader is ook niet verkeerd.
Met een goedkope lader ben je meestal lang aan het laden… zwaar irritant!

Als je ESC’s geen BEC hebben om de Naze32 te voeden met 5V, dan heb je nog een 5V Step-down nodig waar je de Naze32 mee voed.

Ik mis nog een zender en ontvanger in het geheel? Beste/makkelijkst is om een PPM ontvanger te kopen.

Je zou ook nog voor een mini OSD kunnen kijken. Dan zie je het voltage van de lipo in je FPV bril.
Hoeft niet hoor. Je kunt ook uitgaan van je buzzer met low voltage warning via de Naze32 (signaal lost bij jou?).

Om je op gang te helpen:
sheet met bouwvoorbeeld

Mooi gemaakt Jamie, handig!