Hulp gevraagd: Opnames van quads in actie

Zoals jullie wellicht weten zijn [member=260]Wired[/member] en ik bezig met het organiseren van het 1e Dutch Open FPV Championship in de Jaarbeurs, April 2016. Voorafgaand dit 2-daagse indoor event, Europa’s grootste, organiseren we enkele races op dezelfde locatie.

Ik wil graag de quads tijdens de heats mooi in beeld gaan brengen, in actie, op volle snelheid, met draaiende props. Hebben jullie tips voor hoe dit het beste zou kunnen? Dus welke camera’s, welke technieken? Misschien kennen jullie wel mensen die hier heel goed in zijn. Ik sta open voor alles!

Graag hieronder reageren of mailen naar lars@formula-fpv.com

Voor fotografie zit je dan al snel te kijken naar een flinke spiegelreflex met een deftige lens en iemand die weet hoe daar mee om te gaan. Ook de hoeveelheid aanwezig licht is erg belangrijk voor de fotograaf, met weinig licht is het erg moeilijk om een goed resultaat te krijgen.

Hier mijn foto’s van de Bexbach race: album

Gebruikt:
Canon 550D DSLR
Sigma 150-500 Lens
Veel geduld en ervaring

Op veel quads zit toch zo’n mooie go pro of mobius gemonteerd? Of worden die eraf gehaald tijdens de races :D.
Daar zou ik sowieso materiaal van opvragen.
Wat ik ook zou doen is een high speed camera regelen. volgens mij kan die go pro hero3+ 240 fps aan?
Deze zou ik op een aantal vaste plekke laten filmen op statief. Zodat je deze snelheid erg mooi kan terugbrengen tot een mooie slowmotion inhaal manoeuvre o.i.d. :thumbup:.
Het starten is denk ik ook wel vet. Zowel voor de quads als achter de quads. Alsof je zo’n meisje met een zakdoek bent van zo’n straatrace ;). Dat de quads dan over de camera heen vliegen bij de start (hopelijk). Misschien ook weer met een hoog fps zodat je goed kan zien dat het soms maar net goed gaat! :thumbup:

Wat ook leuk is om te doen is om zo’n riders special te maken.
Rider op een bureaustoel voor een green screen, langzaam stoel laten roteren. Rider kijkt recht vooruit.
Rechts een venster met rider informatie, en daaronder de quad.
Beeld verschuift naar de quad (deze wordt groter in beeld gebracht) en begint met roteren en het info blok wordt nu gevuld met quad informatie. Kan ook dat mooie nummer bij gebruikt worden wat we van de week geclaimed hebben. :clap:

Ik weet niet of er mensen zijn met kennisen in de bouw o.i.d. maar een hoogwerker voor beelden van boven zou ook erg tof zijn :D.
Hebben alle riders leds? Het zorgt wel voor beter zicht. Maar goed dat terzijde.

Ik benieuwd! :smiley:

[member=344]Spoon[/member] Tof idee dat riders special met groene achtergrond, ik snap het, ga ik met onze media partij bespreken!

[member=250]jaimevisser[/member] Je foto’s zien er prima uit, soms wel iets donker. Zou jij eens wat proefopnames bij ons willen maken?

Ik neem aan dat je het op video wil vast leggen, ik denk, des te meer video cameras des te beter, het echt volgen van een snelle multirotorcopter, is nogal lastig… het op het juiste moment in en uit zoomen, zal ge-oefend moeten worden,(vanaf een hoger standpunt is het al wat makkelijker) zodat het leuk is om naar de “action” te kijken op tv scherm. Geluid (ook) apart opnemen is ook aan te bevelen, dat is later tijdens montage toe te voegen.

Je staat open voor alles? Dan spui ik hier graag een idee wat nogal onpraktisch is en misschien ook nauwelijks haalbaar, maar met een enorme pay-off mocht het lukken: Bullet Time. Dat is de naam van het effect waar de film The Matrix helemaal vol mee zit. Je hebt dan veel camera’s nodig. En heel veel geduld omdat de frames afzonderlijk gemonteerd moeten worden. In dit filmpje hebben ze een cirkelvormig statief gemaakt van ca. twee meter diameter met 52 GoPro’s op een rij. Dan filmen ze honden die frisbee’s vangen in hun bek en dan zie je in slow-motion, terwijl de camera er ogenschijnlijk in realtime om heen draait, in haarscherp HD hoe de afzonderlijke druppels kwijl uit de bek vliegen. Stel je die beelden eens voor met een poortje waar quads door vliegen. Met af en toe een crash. Dat moet wel te gek zijn en miljoenen views opleveren. Iemand gaat het vroeg of laat doen en ik kan niet wachten om die beelden te zien. Zie hier, of zoek eens op bullet time: https://www.youtube.com/watch?v=zKtAuflyc5w

“Maar” 52 GoPro’s … tering man ik vind 1 al vet overpriced laat staan 52 :smiley:
Maar het idee is wel vet inderdaad, misschien dat de MediaMarkt het wil sponsoren. Als je hun reclames ziet dan zijn ze daar best wel in voor aparte dingen.

Tja, en dan ook nog 52 SD kaartjes van Class10…als je in fullhd wilt filmen… Kost ook al aardig wat… Moet toch wel wat eenvoudiger kunnen… Met goede beeld regie schiet je al aardig op…

Licht dat was er tekort kwam ik achter .
laatst in Utrecht was het iets te donker .

licht heb je nodig om een snelle reeks frames te maken met goede Kwaliteit .
anders schroeft hij de ISO waarden omhoog.
en dan krijg je teveel ruis .

Je zou ook een camera rond kunnen laten draaien. Dan heb je er maar één nodig.

Dan moet de camera man goed volgen, met 52 camera’s doe je dat tijdens de montage :wink:

De “Matrix” moves, kan je enkel met veel camera’s… kan nooit met 1 camera :wink:

Zoals al door andere mensen aangegeven was het in de jaarbeurs hal erg donker om “snelle” foto’s te kunnen maken met een korte sluitertijd. Dit kan alleen maar met voldoende licht of een hele hoge ISO. Maar ik meende dat er in de jaarbeurs iemand was met een getriggerde flitser toch? Dat is wel te doen. Je krijgt daar denk ik geen mooie gepande shots mee, maar dat lijkt mij daar gewoon supermoeilijk door de combi van snelle objecten met weinig licht.
Ik zag ook iemand rondlopen met een behoorlijke goeie (lichtsterke) telelens. Ik ben benieuwd naar de foto’s die hij dan heeft weten te maken.

Een goede gevoelige videocamera is ook all goed, als je maar in 720p of 1080p film, dan heb je geen half beeldjes zoals bij analoog interlaced, of 720i/1080i.
Uit 1080p kun je dan nog leuke captures halen.

De makkelijkste optie is denk ik gewoon een paar goeie bouwlampen neerzetten ;D

Ook, wel meerdere, om schaduwen zoveel mogelijk te voorkomen.

Goed geplaatste bouwlampen met een rookmachine in een hal :slight_smile: op 60fps kan je daar hele mooie slomo shots mee maken.

We hebben een uiterst interessante propositie voor een partij die deze materialen wil sponseren en het liefst ook de video’s kan editen. Inhoudelijk kunnen we hier over een paar weken meer over vertellen. Maar mochten jullie connecties hebben die hierin geïnteresseerd zijn dan hou ik me aanbevolen.

Volgens dit filmpje zou het met één camera moeten kunnen: https://www.youtube.com/watch?v=SKpgEeMueQI

Bij nader inzien is dit toch niet helemaal het echte effect. Maar het lijkt me wel erg cool.

Ik ben redelijk handig met een spiegelreflex en losse flitsers, ik kom ene heel eind denk ik.

Ik heb ook een quad met gimbal en gopro die een niet te hard vliegende Quad wel bij kan houden.