Hoi , even voorstellen

Hoi,

Ik ben Michael.
Ik wil gaan beginnen met fpv racing en kwam dus hier terecht.
Het valt me op dat er nauwelijks winkels zijn waar je spullen gewoon kan kopen.
En das jammer als je gelijk wil beginnen.
Ik kom niet verder dan Toemen in Den Bosch.

Ik heb vroeger in de electronica gezeten dus verwacht eea wel snel op te pakken.
Ik wilde beginnen met een leuke set bestaande uit
Taranis X9E, maar ja kan hem bijna nergens vinden…
Vortex 250 PRO, nog niet bij HK EU wel bij Toemen.
Goggles kom je eigenlijk uit bij SkyZone of Fatshark.
Skyzone lijkt me wel interessant oa vanwege prijs en fron-camera, maar daar zijn ook verschillende versies van en sommige kunnen niet samenwerken met ImmersionRC onderdelen ?
Ik las over de Taranis dat de laatste fw versie wel de verschillende uitbreidingen kan aansturen terwijl dat in het verleden niet kon ?

Anyways… mis ik nog iets in bovenstaande setup ?

Greetz Mike

Welkom!

Blijf alsjeblieft bij Toemen uit de buurt… de meest waardeloze zaak op RC gebied.
Het woordje ‘service’ kennen ze niet. Als je een flinke pak geld neerlegd, in eens wel.
Heel internet staat er vol mee helaas.

Als je voor de Vortex Pro gaat, kijk dan eens bij Multirotorparts. Die is nog goedkoper ook nog als ik het zo zie.

Hoi,

Dank voor je welkom :slight_smile: .
Toch kost de Vortex 250 bij Toemen 499,- en is op voorraad terwijl ie bij MRP niet op voorraad en 544,- kost.

vs
https://www.multirotorparts.nl/frames/immersionrc/immersionrc-vortex-pro-250-with-zipper-case.html

Maar misschien mis ik iets.
Een klein verschil in prijs maal ik niet om maar 45,- zijn best centen …

Oh, nee dan heb ik waarschijnlijk naar de BNF of zo zitten kijken bij Toemen.
Maar goed, wees gewaarschuwd! :wink:

Als je daar alleen je geld in hoeft te leveren en het pakketje ontvangen, zal het vast goed gaan.

Taranis X9D is waar de meeste mee vliegen, de X9E is een tray versie, geen idee of dat handig is.
Ik vlieg zelf met Skyzone goggles (ben ook net begonnen), de frontcam is een gimmick, werkt wel, maar vervormd enorm.
Wat ik wel handig vind is de 2 diversity antennes en volume regeling op de koptelefoon uitgang.
Faceplate van Fatshark past ook op de Skyzone en geeft meer comfort.
Hij klikt welliswaar noet vast, zoals ie dat wel doet op een fatshark bril, maar een paar 3d printable clipjes is dat opgelost.
Bij de skyzone zit geen lipo, los bestellen ! (quanum fpv lipo bij HK)

Welkom!

Zelf heb ik in het verleden regelmatig wat besteld bij toemen en nooit geen problemen gehad, ook met service niet.
Maar ook ik ben mij goed bewust van alle verhalen op het internet over toemen en probeer tegenwoordig eigenlijk weg te blijven bij toemen.

Ze zijn vaak duurder dan andere winkels. Op dit moment zijn ze met de ARF wel de goedkoopste in NL.
Op dit moment vind ik persoonlijk dat toemen ook erg achter blijft met de fpv race hobby.
Voor andere onderdelen dan evt een vortex zou ik zeker bij mrp of quadcoptersenzo kijken.

Welkom :slight_smile:

Ik denk dat het juist wel goed is dat je niet zo makkelijk in 1 keer alles compleet klaar om te vliegen kan kopen, deze hobby heb je kennis en gezond verstand bij nodig om ongelukken te voorkomen.
Dit zijn geen phantompjes die zo veel mogelijk foolproof gemaakt zijn.
Je gaat hem slopen, dus je moet hem ook kunnen repareren, en weten waar je rekening mee moet houden, een accu bijvoorbeeld: die sloop je als je hem leeg vliegt.
Daarbij is het elkaar helpen met problemen oplossen een groot deel van de hobby.

Hoi,

Ik zie dat de X9e zowel met als zonder de telemetriemodule X6R wordt aangeboden.
Nou wil ik er eigenlijk alleen mee gaan dronevliegen (fpv) mee gaan doen.
Ik heb nog een gopro liggen die ik er op wil zetten en er zullen ook nog wel leds op komen voor de verlichting.
Heel misschien dat ik hier een gimbal op zet( ik weet nog geeeneens of dit kan op de Vortex btw)

Heb ik deze X6R nodig icm de Vortex 250 pro ?

Daarnaast moeten er nog lipos in, welke capaciteit mAh dan wel C moet ik nemen ?

Ik ben er nog niet uit kwa goggles.
De Fatshark Dominator HD V2 zijn wel mooi maar onwijs duur…
Er moet dan ook nog een rx bij ! Ik zag wel een laforge unit met diversity voor $99, das wel gaaf met zo’n oled scherm!

EDIT:
Ik dacht dus dat de Vortex met ontvanger kwam. Dat is dus niet zo geloof ik. Dus daar is mijn X6r voor denk ik :).
Dus zitten er twee zenders ontvangers in, een voor av en een voor besturing / telemetrie.
Ik heb de manual (wat er voor door moet gaan) gevonden en daar werd ook de lipo vraag beantwoord.
3s voor beginners (me) en 4s voor gevorderden vanwege de snelheid.
Vanwege de stroomvraag een hoge C waarde.

• Turnigy nano-tech 1300mAh 3S 45~90C Lipo Pack

De X6R is best een grote receiver! Kijk even of je een X4R-sb ergens vandaan kan halen, deze is een stuk kleiner (en lichter) en doet zowel sbus (snelle communicatie naar de quad toe) als telemetry.

Fatshark HD serie is inderdaad prijzig. De attitude v3 is prima als je op budget zit. De Dominator heeft als extra widescreen display, dvr (om beelden op te nemen) en volumeinstelling voor oordopjes (als je een mic in je quad hebt) maar is weer iets duurder. De LaForge is leuk, maar met een standaard raceband receiver module mis je niks als beginner. Binnenkort komt er van fatshark ook een diversity raceband receiver voor ~60 euro. Diversity stelt je in staat om twee verschillende antennes te gebruiken, waarbij de receiver degene gebruikt welke op dat moment het beste signaalontvangst heeft.

Gimbal op een racer is een no-go. Technisch gezien kan het, maar je racer word er lomp zwaar van. Een racer is wendbaar genoeg om makkelijk om je heen te kijken tijdens het vliegen. Als je stabiel wil filmen kan je beter een groter film/cameraplatform gaan vliegen zoals de DJI inspire.

Ik zou als ik jou was direct met 4s beginnen. Meer power is ook makkelijker corrigeren als het fout gaat. 3s is in sommige situaties zelfs moeilijker als 4s! 1300mah is een beetje klein op een vortex, dat is toch een best grote racer. 1500 is meer waar je wil zitten, 1800 kan ook nog wel als je wat langer wil vliegen en het niet erg vind wat zwaarder beladen te zijn. Nanotechs zijn prima om mee te beginnen, 65c is wel lekkerder als je echt voluit wil gaan maar met 45c kan je zeker ook vliegen.