Help, mijn quad trekt alle kanten op.

Ik heb vorige week een crash gedaan met mijn quad, niet speciaals of extreem hard. Gewoon tegen een gate gevlogen. :expressionless:
Na deze crash begon mijn quad tijdens het vliegen naar links te trekken. Vooral naar links, maar soms ook naar rechts en naar voren of achter.
Ik heb mijn quad in de lucht weten te houden en te landen door serieus tegen te moeten sturen.
Deze week heb ik hem volledig opengehaald, hier een daar wat fijn gras en bloemblaadjes vantussen gehaald, maar verder was er niets te zien. Geen losse draadjes ofzo, niets.
Ik heb deze terug ineen gestoken en aangesloten op cleanflight. Accelerometer en esc’s terug gecalibreerd, motors getest, niets mis mee.

Vandaag was het beter weer, dus ik ben hem gaan testen. Hij trekt nog altijd alle kanten op, ik ben er zeker van moest ik niet in Angle mode vliegen dat deze recht de grond ingaat. Nu kan ik nog tegensturen en terug landen, maar moest deze geen limiet hebben door angle mode, ik ben er zeker van dat deze zijwaarts of neusduik richting grond gaat.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn :?:
Heeft de naze32 ergens kortsluiting gemaakt door wat gras (was nogthans droog)?
Of zou het eerder de ontvanger zijn die kortsluiting gehad heeft??
Kan ik dit uitzoeken welk het probleem veroorzaakt? ik kan niet direct zowel de naze als de ontvanger kopen en dan zien wat het probleem is want ik heb de laatste tijd al redelijk wat zotte kosten gemaakt :wink: ik zou liefst uitzoeken welke het probleem maakt en deze dan vervangen.

Alvast bedankt

Draait één van de motoren wat zwaarder dan de ander?
Nieuwe props erop geprobeerd? (zou het niet moeten zijn…)
In de motortab van Cleanflight starten alle motoren tegelijk?
Je hebt alle PID instellingen hetzelfde in Cleanflight als voor de crash?

Het eerste wat me te binnen schiet is die motoren…
Vooral omdat alles exact hetzelfde is als voor de crash. Moet het iets in de hardware zijn. Dat kan motoren of Naze zijn.

Het tweede de PID’s… Dit soort gedrag kan ook een verkeerde PID instelling zijn.
Hij kan zijn hoek niet vast houden, te lage I dus…
Maar als alles hetzelfde is, had je dat ook voor de crash moeten hebben.

Het derde is schade aan de gyro of iets dergelijks op de Naze.
Probeer het vooral eens in Acro. Zonder alle zelfregelende functies van Level.
Alles via Cleanflight even uitzetten dus:
set acc_hardware = 1
set baro_hardware = 1
set mag_hardware = 1

Ik heb iets dergelijks meegemaakt. In angle mode wilde de quad steeds een kant op gaan. Het bleek te gaan om een beschadigde motor die overdreven veel vibraties had. Dit merkte in door de een voor een testen in de motors-tab van cleanflight en de accelerogeggevens te bekijken(die zie je rechtsboven).

De accelerometer is erg gevoelig voor trillingen. Op het moment dat deze te groots worden zal je quad moeite krijgen om te bepalen wat horizontaal is.

Voordat je alle sensors op je naze uit zet, probeer eerst de ingebouwde optie in de configurator om je sensors te checken!!

Dus, in de configurator naar sensors tabblad en dan de quad alle kanten in bewegen en kijken of dat juist geregistreerd word door je sensors.
Gyro’s horen verdraaiing te meten, Accellerometers meten versnelling een bepaalde kant in.

Als er een kapotte sensor bij zit kan je dat duidelijk zien zonder dat je je quad in gevaar hoeft te brengen.

Als je sensors OK zijn zou ik je motoren eens extra goed nakijken, reken er maar op dat er ergens iets goed krom is.

De motors zijn het volgens mij niet, deze draaien in de cleanflight tab mooi gelijk.
Ik ga morgen dit lijstje antwoorden eens uitproberen.
Om in acro mode te vliegen, moet ik dan deze sensors in cleanflight uitzetten, of is gewoon op mn zender overschakelen naar acro mode goed?

Je hoeft geen sensors uit te zetten of te vliegen om te zien of daar het probleem zit :wink:

Hoop dat de topicstarter het niet er vind dat ik even inspring op een Q&A hier.

Hoe kan je het oplossen als niet alle motoren gelijk starten?
Maatje van me heeft hier last van.
Hij maakt gebruik van Cleanflight.

Sorry voor het “vervuilen” van het topic, anders had ik een nieuwe moeten maken voor een enkele vraag…

Dat heeft te maken met de ESC calibratie.

Eventueel kan het ook zijn dat een van de motors minder soepel draait en meer throttle heeft om op gang te komen.

Daarvoor is de min_throttle waarde ingevoerd.
Dat is zegmaar je stationaire toerental.

Deze zet je met stapjes van 10/20 omhoog tot alle motoren netjes gelijk opstarten.

Dit heeft pas nut NA dat je de throttle range van je ESC’s gekalibreert hebt.

Mijn mini-h deed vrijdag precies hetzelfde na wat crashes ( stuk of 6 lol ) en het meesleuren van een poortje :-). Trok naar rechts en na een paar seconden vliegen flipte hij spontaan om. Hij was zo groen dan ik maar besloot hem uit elkaar te halen en een origineel PDB van de mini h die ik nog had liggen erop te zetten ( clone had nog een klein pdb bordje). En daarna was het opgelost…moet dus iets geks geweest zijn met de stroom toevoer.

De oorzaken zijn zo divers. Dit is nou een typisch voorbeeld waarom je blackbox logging moet hebben.

Ok, ik heb vandaag het 1 en ander overlopen.

De motoren zijn het zeker niet, bij een visuele controle is hier niks te zien, en ook bij het uittesten via cleanflight kan ik geen probleem vinden bij de motoren. De propjes zijn ook zeker het probleem niet, want ik heb al andere geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Mijn PID instellingen zijn nog hetzelfde dan voor de crash, deze stonden zeker nog niet op punt, maar mn quadje vloog al redelijk vlot.
Er zijn ook geen veranderingen doorgevoerd in de PID’s kort voor de crash ofzo.

Nu heb ik ook via de sensors tab vanalles gecontroleerd, ik ken hier voorlopig nog niet veel van maar heb denk ik toch wat verdachts gezien.
Ik heb vlug even gefilmd zodat jullie dit ook even kunnen bekijken.

• Het 1e verdachte is dat terwijl de quad stilstaat de gyroscoop zijn cijfertjes toch redelijk verspringen (weet niet of dit normaal is of niet, maar op het eerste zicht zou ik denken van niet.)
    -Het 2de verdachte is dat bij een yaw beweging precies niet veel geregistreerd wordt. Bij roll, pitch en snelle bewegingen kan ik deze duidelijk zien aan de gele, blauwe, rode lijnen maar als ik yaw beweging doe registreerd dit niet veel.

Dit is mischien normaal, ik ken hier nog te weinig van, maar deze 2 dingen vielen mij op.
Als dit het probleem is, dan is de gyroscoop stuk zeker? Dan is het een nieuwe naze kopen, of kan ik dan nog acro vliegen?
Als dit het probleem niet is, dan zal ik zoals [member=315]Schiksie[/member] overal de stroomtoevoer eens proberen controleren, maar ik denk niet dat het dit is.

Alvast bedankt

Lijkt idd alsof de yaw een beetje achter blijft. Maar dat kan ook komen omdat je redelijk langzaam beweegt.
Krijg je grotere uitslagen als je sneller beweegt?

Het verspringen van de getalletjes bij stilstand is normaal en ruim binnen de grenzen.

Denk dat PDB vervangen door goede stroomdraden een optie is.

Nee, ik krijg bij de yaw eigenlijk weinig resultaat, ook bij snellere bewegingen. Maar tijdens het vliegen werkt de yaw wel

Lijkt er helaas dan toch op dat je gyro beschadigd is.

Ik ga morgen even acro proberen, kijken wat dit doet. Ik neem wel een goede spotter mee voor de zekerheid :slight_smile:

Moest ik dan die sensors ook uitzetten in cleanflight? Of kan ik gewoon via mn zender overschakelen naar acro?

Als horizon en angle uit staan staat ie in acro mode.
Sensors niet uit zetten, nergens voor nodig

Pffff, juist terug van te testen op het veld.

In angle mode en horizon mode trekt hij weg, in acro mode is dit niet.
Waarschijnlijk dan toch de gyroscoop stuk.

Was de eerste keer dat ik in het echt acro mode probeerde, dit lukt goed, ik ben niet gecrasht. (Simulator heeft goed geholpen om acro te leren.)
Maar nu begon plots ook mijn beeld weg te vallen, even beeld, terug geen beeld, even beeld, en dan helemaal geen beeld meer.
Andere kanalen geprobeerd, zelfde probleem, even beeld, terug geen beeld, even beeld, en dan helemaal geen beeld meer.

Ook toen ik mijn taranis via de telemetrie de voltages liet uitlezen klopte dit niet helemaal met wat het echte voltage was.
Ook mijn lipo cellen waren redelijk uit balans, 1 cel was plots 3.0V terwijl de andere 2 nog 3.4 - 3.5 hadden. (dit heb ik nog nooit gehad, normaal gezien is het verschil in de cellen nog geen 0.1V) Ik heb geluk dat deze 1e cel niet verder is gezakt, ik krijg hem nog opgeladen nu.

Dit kan volgens mij dan maar 1 ding zijn, en dat is dat er ergens via de pdb de boel kortsluiting krijgt.
Ik heb hier niet meteen iets aan gezien toen mijn quad deze week open lag, maar zoiets zou het dan toch moeten zijn.

Wat denken jullie?

Mijn mening: PDB’s zijn voor mensen die niet kunnen/willen bouwen.

Wat mij betreft is de enige juiste manier om goede draden te gebruiken die de stromen aankunnen op de plek waar ze gebruikt worden.

Ik heb maar zo’n klein vierkant pdb, zo geen blackout pdp.
Vanuit mijn pdb lopen de juiste kabeltjes overal naartoe, zonder deze pdb zou ik dan de kabeltjes rechtstreekt aan de lipokabel moeten maken.