Help! Ik zuig! (... heb peptalk nodig)

Yo de mannen,

Man, man, man. Ik zuig. En nog niet zo’n beetje. Als stront kon vliegen zou het beter vliegen dan ik :frowning: Ik versta de fysica. Ik versta dat je yaw en roll moet aanpassen naargelang de pitch van je quad en dat je rekening moet houden met het momentum van je quad, enzovoort. Alleen ‘voel’ ik het nog steeds niet aan. In FPV Freerider of Liftoff kan ik gemiddeld 3 bochten maken voor ik tegen de grond kwak en dan nog is het meer geluk dan wat anders, want ik zwalp gewoon wat van hier naar daar. Mezelf kennende weet ik dat ik veel te snel ragequit en dat ik daardoor veel te weinig oefen, maar toch, ik heb nooit het gevoel dat ik vooruitgang boek.

Mijn Thug 280 Elite (best een stevige mofo die wel tegen een crash kan) die ligt gewoon in de kast. Naar bijeenkomsten of races ga ik niet naartoe, ik zou er toch maar voor lul bijstaan met men Fatshark in men handen en niet eens in staat een deftige bocht te nemen. Soms denk ik dat ik een dure fout gemaakt heb en dat ik beter mijn drone en bril op tweedehands smijt.

Dus na al mijn geklaag hier mijn vraag :

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor jullie ietswat behoorlijk konden vliegen ? Hoe zijn jullie door die ‘ik vlieg slechter dan stront’ periode door geraakt? Heb je bepaalde oefeningen die je mij kan aanraden om eindelijk wat ‘vingertoppengevoel’ te krijgen ?

Alvast hartelijk dank van een droevige n00dles :stuck_out_tongue:

Enige wat ik je kan aanraden is; vliegen vliegen vliegen vliegen en nog eens vliegen, ik ben begonnen met een hubsan x4, om het gevoel te krijgen, daarna een tbs discovery gekocht, dat ging ook goed, toen een 250 op 2s, was met acro helemaal ruk, toen een jaar gestunteld met vanalles en nog wat, toen een 250 erbij, in mijn geval was ik 2jaar verder, en ook door frustraties op het punt gestaan alles weg te gooien, maar uiteindelijk toch doorgegaan, ik zal eerlijk zijn, ik ha nooit geen mr Steele worden, of me kunnen meten met topracers uit nl, maar heb er uiteindelijk wel plezier in!

Oeh, mooi onderwerp en tof dat je het zo in de groep gooit!

Denk dat wel meer mensen ermee kunnen zitten en even die peptalk nodig hebben.

Persoonlijk heb ik niet echt last gehad van beperkte vliegskills, wel de bekende cycle van bouwen, vliegen, crashes, fixen en herhalen…deels heeft dat natuurlijk te maken met vliegskills…wat als je goed vliegt, dan crash je niet.

Aan de andere kant wordt toch altijd gezegd dat je van je fouten kunt leren en dat je juist door vallen en opstaan verder kunt komen? Bovendien gaat het bij racen, in mijn ogen, per definitie om grenzen opzoeken. Onze lichaam en geest zijn er in eerste instantie niet op gemaakt om op de bumper van zo’n klein racemonster te zitten en door de lucht te vliegen. Laat staan dat we het ook nog eens op basis van 2D beelden moeten besturen met twee knuppels die alle kanten op gaan! Daarvoor moet je oefenen, oefenen, oefenen. En met zoveel behendigheidssporten, slapen! Maargoed dan gaat het een beetje teveel lijken op een neurowetenschap…en moet wel leuk blijven :slight_smile:

Iets dat mij enorm heeft geholpen bij het accurater vliegen, is, hoe gek het ook klinkt, sneller vliegen…

Draai je camera onder een grotere hoek waardoor je meer ziet als je naar voren helt en voel dat je veel gerichter kunt sturen. Soms als ik een baan aan het verkennen ben, denk ik 'm eerst rustig te gaan vliegen…maar zwenk dan alle kanten op omdat ik gewoon niet schuin genoeg ga voor strakke bochten. Zonder voldoende tilt, ‘drijf’ je maar een beetje over het parcours…

Het is best spannend om sneller te gaan, want je reactie moet daardoor ook omhoog, maar oefen dat gewoon eerst eens in het spreekwoordelijke ruime sop.

En tweede dat ik je kan aanbevelen (als je dat nog niet gedaan hebt), ga op acro vliegen. Haal die zijwieltjes eraf en krijg volledige controle over je voertuig!
De hele tijd tegen die computer vechten is echt een kunst. Bovendien gaat je quadcopter wederom in horizontale modus ‘drijven’ als je te weinig doet en zwenk je dus de hele tijd uit de bochten. Acro klinkt eng, maar valt echt mee als je eenmaal in de lucht bent. Zeker als je de eerste paar keren een wat ruimer veldje neemt heb je echt voldoende gelegenheid om te corrigeren.

Derde tip, zeker voor het racen, zorg dat je een parcour hebt. Al zijn het twee bomen of vlaggen waar je omheen vliegt (liefst dan in 8jes), stippel voor jezelf een koers uit; “zo wil ik nu vliegen en dat ga ik nu oefenen”. Je hersenen weten dan wat ze te doen staan, je vingers voeren het uit en na een goeie nacht rustig voel je dat de verbindingen in je hoofd lekker aangegroeid zijn :nerd_face:

Vierde tip (en dan kap ik er mee), blijf de inspirerende filmpjes kijken van de grote mannen. Wees daarbij wel realistisch en verwacht dus niet dat je dat ook in een keer kan…die gasten vliegen al ruim 2 jaar minsten 60 lipo’s per week en zijn niet voor niets zo populair omdat ze extreem veel skills hebben. Das altijd beetje gevaar met zo’n hype en talenten, er zijn nou eenmaal levels waarin gespeeld wordt. Dat neemt niet weg dat je met dit spelletje ook in het eigen level enorm veel lol (moet kunnen) beleven.

Zet 'm op, je kunt het!

Ik vloog in het begin ook als stront. Dat was niet erg want het was met een CX-10 van 15 euro. Het beste wat je kan doen is gewoon erg VEEL vliegen. Iedere keer als je even een paar minuten de tijd hebt een rondje in de woonkamer doen. Niks geks en de orientatie van de CX-10 altijd hetzelfde houden (max 90 graden yaw ten opzichte van mezelf) zodat je niet met reversed controls zit als het ding naar je toe vliegt.

Hierna met mijn ZMR een beetje LOS gevlogen in Acro mode:

Gewoon even omhoog en wat meters naar voor en achter. Dit heb ik een paar dagen gedaan, toen kwamen m’n Dominator en FPV cam binnen!

De eerste vluchten met FPV leken echt helemaal nergens op:

Achteraf gezien had ik ergens moeten beginnen met meer ruimte (weiland ofzo) en gelijk wat meer hoogte moeten maken. Propwash maakte het alleen maar moeilijker dan nodig is. Dit heb ik ongeveer een maand moeten doen (4 keer per week 4 lipo’s leeg) totdat ik een beetje gevoel er voor begon te krijgen.

Hierna ben ik vrij snel met [member=194]Royce[/member], [member=233]Mark[/member] en [member=347]jaapp[/member] gaan vliegen in een lokaal park. We hebben erg veel van elkaar kunnen leren en zijn vlug beter geworden. Met een groepje gaan vliegen is natuurlijk niet zo spannend als je in het begin er allemaal nog niks van bakt. Na een paar maanden heel fanatiek veel vliegen in het park zag het er ongeveer zo uit:

Later in het najaar zijn we veel in parkeergarages en de lokale sporthal gaan vliegen. Door de beperkingen word je heel snel beter. Jaap en Royce hebben toen mooie 4" quads met de nieuwste snufjes gebouwd en waren binnen aanzienlijk sneller dan mijn ZMR. Filmpje Royce:

Nu het weer beter weer word heb ik een Mixuko gebouwd die nu ook dingen als sbus, betaflight en active braking heeft. Dat is voor mij een enorm verschil en nu kom ik weer wat meer mee met Jaap en Royce. Het niveau in onze groep varieert van heren als Jaap, Royce en [member=537]MaximB[/member] die echt retesnel zijn totaan jongens die echt pas net een beetje kunnen vliegen, dit zorgt ervoor dat iedereen wel een uitdaging kan vinden om te racen en snel beter word.

De sims heb ik nooit een lekker gevoel bij gekregen, misschien is mijn laptop gewoon te traag.

Dus: Veel vliegen (met anderen) is de manier om het te leren.

[member=361]n00dles[/member] en als je hieroverheen bent, het staat ook al in je inderschrift, “then you suddenly realize, there is no spoon”, fpv vliegen is eigenlijk gewoon een beetje het Matrixverhaal haha

Gewoon DOEN! Dat is het beste advies denk ik… uren maken en veel crashen.

Wat ook kan helpen, is dat je eerst wat LOS probeert, zonder bril dus.
En dan hoef je echt geen achtjes te kunnen vliegen, maar gewoon met de achterkant van de quad naar je toe zodat links links blijft en rechts rechts… met een bril op is het niet anders namelijk. Gaat het mis, laat maar vallen.
Dit helpt je bij het ‘aanvoelen’ van de sticks. Hoe de quad reageert op je stick input.
Zodra je de quad kunt laten hoveren, wat naar voren, zijwaarts en wat yaw kunt gebruiken, kun je de bril op gaan zetten.
Zolang je hem LOS in de lucht kunt houden met kleine bewegingen, is het prima.

Zoek de allereerste keer het grootste weiland op welke je kunt vinden en zorg dat er iemand bij is die met je mee kijkt.
Die kan vooral voor je oriënteren. De eerste keer ben je met zoveel dingen in je hoofd bezig dat je de weg nog wel eens kwijt raakt.
En neem de eerste keer ook aardig wat hoogte. Dan heb je tijd om na te denken waar je mee bezig bent. Je heb tijd om te corrigeren.

Uiteindelijk is het gewoon domweg die bril op zetten en zorgen dat je alle voorbereidingen hebt getroffen. Failsafe, armswitch etc.
Maar zorg er altijd voor dat er één of twee man bij zijn. Eén met een bril op en de ander zonder bril zodat die je qaud kan blijven volgen in de lucht. Hoezo? Dan vind je hem sneller terug :wink:

Goed topic!

Moet zeggen dat ik wel wat moeite heb met de overstap naar FPV vanuit LOS. Heb het idee dat ik mis wat er om me heen gebeurt en daardoor wat controle mis, wat ik wel heb bij LOS. Maar is waarschijnlijk grotendeels gewenning. Zoals jullie ook al zeggen veel doen werkt het beste.

Daarom ook een zo groot mogelijk weiland opzoeken! Uiteindelijk wen je aan je beperkte kijkhoek.

Ik zou hierbij wel even toevoegen om te kijken naar de lengte van het gras. Ben vaak een halfuur op zoek geweest naar mijn quad. (of install een beeper) Dit zorgt er ook wel eens voor dat ik die dag geen zin meer heb om te vliegen.

Mocht je het een beetje onder de knie hebben dan zou ik snel doorgaan naar een open gebied met wat herkenbare punten om het vinden van je quad makkelijker te maken.

Troost voor je,

Je bent echt niet alleen hoor… Zijn maar weinigen die meteen “dat” gevoel erin hebben.
Mijn schoonbroer kan al dingen met zijn racer waar me bakkes elke keer weer van op de grond ligt.
Hij zit al helemaal in acro, ik voornamelijk in angle en line of sight. Met af en toe een poging in horizon en acro.
En dat dan altijd gevolgd door een stevige duikvlucht de grond in.

Kan me alleen aansluiten bij de rest. Blijven doorgaan met oefenen en dan in acro mode. Het zal veel van fly, crash retry en rebuild en fly again zijn.
Maar het gevoel zal er komen, al zal dat bij sneller of net stuk langzamer komen.

Success

En als je eenmaal een beetje fatsoenlijk kunt vliegen, dan komt de volgende uitdaging: Presteren onder druk!

Ik heb nu aan een aantal races mee gedaan. De eerste paar races voelde ik mij een debiel. Ik wist dat ik aardig kon vliegen, maar bakte er door de zenuwen steeds niets van. Toch ben ik doorgegaan en dat werkt. Ik merk dat ik, nu ik het vaker heb gedaan, niet zoveel last meer heb van ‘de bibberduim’. En het lukt mij nu beter om op races een koel hoofd te houden. Ben er nog niet, maar ik merk dat ik elke race weer beter presteer!.. Gewoon doorgaan dus, ook al voel je je een ei.

Zoals al vele keren hierboven is gezegd: vliegen, crashen, vliegen, crashen, vliegen en nog meer crashen! Voor jouw beeldvorming wat een half jaar regelmatig vliegen voor resultaat oplevert:

Deze video heb ik in november 2015 opgenomen tijdens mijn eerste keer in groepsverband vliegen wat tevens mijn eerste keer in een garage was. Ik vloog destijds nog op self-level modus (beste stukjes uitgeknipt natuurlijk, het ging echt niet zo goed).

Deze video heb ik twee weken geleden opgenomen.

Ga toch zeker uit van een lipo of 40 tot je redelijk kunt vliegen. Tijdens die 40 lipo’s zul je naar alle waarschijnlijkheid ook wel 30 keer crashen, dat is normaal en daar is de quad voor gemaakt.

Yo de mannen,

Wow ! Ik had niet verwacht dat de reactie zo gingen binnenstromen :stuck_out_tongue: Allemaal mega bedankt om me een hart onder de riem te steken, ik had het effe nodig. Alleen jammer van het weer verdomme. Ik weet niet hoe het in Nederland is nu, maar in België is het al twee dagen zeiknat. Dus het zal toch weer effe simulator worden. Maar hey, stick time is stick time, just what the doctor ordered :smiley:

LiftOff installeren icm. een kabel voor je radio > USB, dan kan je naar hartelust virtueel oefenen en gaat 't straks in de praktijk echt faktoren makkelijker, die 20 euro is LiftOff echt meer dan waard.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_56190__USB_Simulator_Cable_XTR_AeroFly_FMS_EU_Warehouse.html

Ik kan mij alleen maar aan sluiten bij de rest.
Vooral heel erg veel vliegen. De een heeft een steilere leercurve dan de ander.
Ik zie bij de piloten om mij heen dat de een meer lef heeft dan de ander en wat sneller groeit soms maar ook meer crasht.
De ander is wat behoudender en crasht minder vaak maar groeit ook wat trager.
Hoe dan ook, doe wat voor jezelf goed voelt. Probeer eerst je quad LOS te hoveren en dan met de kont vd quad naar je toe wat links, rechts, voor, achter te vliegen en probeer dat meteen acro. Dat kan vreselijk eng zijn maar je leert er wel snel door. Een cm om 30 hoog en je komt al een heel eind. Ben je de controle kwijt gewoon gas dicht en niks aan de hand.

zodra je dat een beetje in de vingers hebt, bril op en gaan. Veel hoogte pakken op een groot leeg veld en je zult zien dat je al een heel stuk rustiger vliegt omdat je al door hebt wat je quad doet zodra je je sticks beweegt. Je hersenen leren die spier bedwingen herkennen en daar gaat het uiteindelijk om.

Een ding is zeker, je gaat het leren! blijf doorzetten en volhouden en bovenal zorg dat je plezier hebt! Geloof mij zodra je het een beetje in de vingers hebt wordt het pas echt verslavend.

Ps crashen ga je en veel. zorg voor voldoende props, je quad kan wel tegen een stootje.

Succes en veel plezier!

Nou,

Na het bekijken van enkele vids van in het begin… en nu… begin ik ook hoop te krijgen dat het " ooit" goedkomt bij mezelf.
Alleen balen dat mijn leercurve zo vlak is als het landschap in flevoland…

Uitdaging moet je zelf zoeken, en aangaan

ik ben zelf begonnen met een drone van de action voor de eerste meters, veel gelijk tegen het plafond(blij dat het geen miniquad was) beetje proberen in de woonkamer met de voorkant in de richting waar ik naar kijk. Daarna had ik mij voorgenomen om met de miniquad(250) eerst LoS te vliegen omdat het toch wel als verantwoord wordt geacht als je je quad LoS terug kan vliegen mocht er tijdens een vlucht iets met FPV niet in orde zijn. Toen gelijk op Acro begonnen(ik heb op geen van mijn quads nu ingesteld om naar horizon of leveling te switchen weet niet eens hoe dat moet). Gewoon hoveren, ik heb het eerst gevlogen op een stuk natuurgebied zonder mensen in de buurt ik had een stuk van 10 meter breed en 20 meter lang. Dan beetje vooruit achteruit gevoel krijgen. Daarna met de quad ‘de hond uitlaten’ en rondjes om mn eigen as draaien. Echt LoS rate vliegen met inverted sturen ook een beetje geoefend maar na de tweede bocht zou ik wel in de knoop raken met de controls maar vind dit zelf niet zo nodig.

Daarna heb ik een fpv setup in elkaar geflanst met een oude monitor waardoor ik dus makkelijk LoS en FPV kon switchen. Toen uiteindelijk in frankrijk een keer op een picknicktafel onder een afdakje de setup opgebouwt en geprobeerd om fpv te vliegen. Heel rustig en voorzichtig en ging eigenlijk ook niet zo best. Probeerde toen mn bochten techniek te oefenen maar veel crashen in het natte gras. Ging wel steeds wat beter, uiteindelijk een groot veld opgezocht toen ondertussen met een bril. En dan gewoon heel hoog vliegen zonder bomen of mensen in de buurt en met gemiddelde snelheid bochten oefenen. Eerst ging rechtsom goed en linksom nog niet zo XD maar omdat je op 20 meter hoogte zit herstel je wel op tijd. Als je lekker bochtjes kunt maken en een open veld achtjes en nulletjes maken saai vind worden kan je eens testen of je rates geschikt zijn voor flips. En als je algehele techniek beter wordt kan je je gaan richten op tussen bomen door vliegen in steeds kleinere openingen.

Ik heb zelf niet echt een talent voor dit soort dingen, was met gamen ook nooit zo’n uitblinker maar als je je stappen goed uitzet is het vanaf het begin tot het eind leuk om te leren. Voor mij is het alleen wel eens lastig om vliegklare quads te houden maar dat is ook mede omdat ik steeds weer wat nieuws wil en dan de onderdelen ga verzetten van de een naar de ander enzovoorts :geek:

Ik zoog ook! In vliegen in het algemeen… Freestylen (Skitzo achtig) gaat me prima af nu maar ik zuig nog steeds in parcour vliegen… Het lukt niet, het gaat niet, het wil niet… Ik denk dat de verklaring “sticktime” is! Ik freestyle veel (zo’n 20 packs in de week) en vlieg eigenlijk nooit parcour… Dus sticktime is the key! Gewoon blijven vliegen, crashen, rebuilden en weer vliegen! Hou vol! Het komt vanzelf!

Hee, das apart. Bij mij gaan de bochten linksom okay, maar heb nog steeds moeite met rechtsom!