Haperende motoren bij opstarten?

Hoi mensen,

Nou ik heb een probleem hoor. Mijn motoren haperen zo nu en dan, eigenlijk steeds vaker, bij het opstarten.
Als ik maar een beetje blijf proberen en het ding schuiner zet dan wil tie m ineens wel pakken en dan kan ik vliegen.
Volgens mij had ik er vandaag ook tijdens het vliegen last van, want zo nu en dan pleurde hij plotseling tuimelend uit de lucht, met alle schade van dien.

Van dat haperen voor het opstarten werden de betreffende motor en esc erg warm, aanzienlijk warmer dan de motoren die gewoon wel willen draaien. Het gaat ook niet over een specifieke motor, maar het is elke keer een andere. Vandaar dat ik het vermoeden heb dat het aan mijn naze32 ligt.

Komt dit probleem iemand bekend voor?

Ik gebruike eachine 1104 motortjes en eachine 10a escs.

misschien een intermittend contacie op je pcb?

Hmja dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het niet over een specifieke motor gaat.

Is het iedere keer een andere motor of gaan ze allemaal niet aan? Als ze allemaal problemen geven is zou je naar je ontvanger aansluitingen kunnen kijken.

Het is elke keer een andere, heel willekeurig.
Overigens denk ik dat het uit de lucht tuimelen meer te maken heeft met een losse as.
Aan teind van de dag was ik een as kwijt. Vandaag heb ik geprobeerd wat een motor zonder borgring doet. Nou die doen het gewoon, maar ze komen bij vol gas wel omhoog, er uit vallen doen ze niet. Ik hopp dat dat de instabiliteit verklaart en dat ik met nieuwe motoren daar geen last meer van ga hebben.

Gewoon min_throttle omhoog zetten, is het waarschijnlijk opgelost.

Vertel even waar je mee vliegt, welke software, welke ESC + software en wat je instellingen zijn.
Een CLI dump is het meest handig, + de instellingen van je ESC.

EDIT:
Ik zie nu dat je Eachine ESC’s gebruikt. Enig idee wat daar voor software op staat?
Anders gewoon de ESC calibreren via de Configurator, daarna min_throttle etc. goed zetten.
Calibreren doe je met min_command = 1000 en max_throttle = 2000.
Daarna kijk je in de motor tab van de Configurator op welke snelheid de motoren alle 4 netjes draaien.
Dat zal ergens tussen de 1020 en 1040 zijn waarschijnlijk. Dan zet je min_throttle daarna iets hoger, 1050 of zo.

Dank je voor de tips Royce.
Zodra ik op een computer kan die daadwerkelijk cleanflight kan draaien (lukt op de mijne niet) ga ik daar eens mee aan de slag.
Ondertussen heb ik wat tweedehands 1806 motortjes met een setje bullnose props gekocht via dit prachtige forum. Dat was toch een betere deal dan 1 klein motortje via Banggood (die er t.z.t. toch wel zal komen, ik heb er immers meer dan 100 props voor liggen), vooral sneller in huis.
Ik ben benieuwd wat die met hun 2300kv voor mijn 3 inch props gaat betekenen.
En als mn machientje weer vliegt kan iker hopelijk meer over zeggen.

Ben benieuwd naar hoe die 1806 presteren op je Spadger. Mijn eerste reactie was dat ze me wat groot (zwaar) lijken. Btw, heb je wel goede props voor die 1806 motoren dan? Die props van je 1104 motoren passen niet op de 1806 :slight_smile: (oef, wat een grote smilies!!)

Hmm ja ik krijg er een setje props bij om af te zagen en ik heb gelijk 2 setjes rotorx triblades besteld.

:crazy:

crazy groot hahaha

Even Ctrl-F5’en en de smileys zijn weer normaal.

Oh ik vind het wel leuk

Okee sinds ik andere motoren heb is de situatie wbt haperen niet veel veranderd. Er is 1 motor die zich in het bijzonder schuldig maakt aan haperen en die motor begint dus ook in tegenstelling tot de rest pasbij 1048 ongeveer constant te draaien. De rest tussen 1020 en 1030.
Min throttle staat nu op 1050. Ik heb motor stop uitgezet en dat helpt wel aardig.

Overigens zijn deze motoren idd veel te zwaar en/of langzaam voor 3 inch props. Misschien leuk voor een 4s opstelling? Nee wanneer die twee nieuwe 1104 motortjes binnen zijn gaan die er weer op. De 1806 zijn een mooi begin voor een 180mm reserve quad.

Overigens zag ik bij max throttle 1800 staan, moet dat niet gewoon 2000 zijn?

Wat staat er op je esc’s blheli ( versie ? ) ?

Geen idee, ik ben een noob…

Ha ha ok ;)…misschien anders eens gaan voor andere motors…motors waarvan je een as verliest in vlucht is best knap :crazy:

Ja guts ik krijg het idee dat er altijd wel wat is met deze hobby hahaha…
Maar het kan een goed idee zijn om van de eachine af te stappen. Ik heb nu dus een setje veel te grote dys er op zitten en die klinken toch wat anders, consequenter of zo. Alsof het wat minder rammelt.

Het probleem wordt steeds erger. Gisteren kon ik niet meer opstijgen. Ik heb andere ESCs besteld, eens kijken of dat verschil maakt. Ik zag op youtube een rus met de zelfde ESCs en de zelfde problemen.

Okay we zijn ondertussen twee sets ESCs verder.
Een setje 12a Afro ESCs en daar gingen de motoren haast van gloeien. Deze heb ik dus maar gereserveerd voor de DYS1806 die er prima op werken. Een 180mm frame komt er aan zodat ik er ook daadwerkelijk meer power uit kan krijgen met wat grotere propellers. Op mn 150mm frame met 3 inch propellers komen ze gewoon niet tot hun recht.
Voor de 1104 heb ik een setje Hobbywing 6a ESCs in huis gehaald. Deze heb uit de winkel om de hoek en het was eigenlijk de enige manier om weer snel de lucht in te komen. Achteraf bleken ze niet geschikt voor 3s, terwijl ik daar in de winkel toch echt om gevraagd heb. Maar goed ze houden het prima op 3s blijkt. Warm worden ze wel, ook zonder vliegen, maar ik ben best blij met deze setup.
Het haperen bij opstarten komt niet meer voor in ieder geval.