Hallo

Dag allemaal,

Ik ben Sander, 21 jaar, woon in Heiloo (Noord-Holland)
Het lijkt me leuk om een zelfbouw quadcopter te maken. Onderdelen heb ik nog niet, ook geen afstandsbediening. In eerste instantie nog geen FPV, eerst maar de quad zelf. Ook niet al te duur, dit filmpje heb ik als leidraad gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=8jbpwqCCVbs

Met Banggood heb ik goede ervaringen met andere producten. HB weet ik niet, zijn de verzendkosten daar hoog?
Frame: http://www.banggood.com/H250-ZMR250-250mm-Carbon-Fiber-Mini-Quadcopter-Multicopter-Frame-Kit-p-933185.html
Motors: http://www.banggood.com/DYS-BE1806-2300KV-Brushless-Motor-Black-Edition-for-Multicopters-p-946416.html?p=XC2706231108201307E0&lang=en-GB
ESC: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__55241__Afro_ESC_12Amp_Ultra_Lite_Multi_rotor_Motor_Speed_Controller_SimonK_Firmware_Version_3.html
Props: http://www.banggood.com/Gemfan-5x3-Inch-Plastic-5030-Propeller-CWCCW-For-240-250-Frame-p-937866.html
Controller: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__55819__AfroFlight_Naze32_Acro_AbuseMark_FunFly_Controller.html
http://www.banggood.com/Diatone-ZMR250-PCB-Board-For-ZMR250-Quadcopter-Frame-Kit-p-976127.html
Batterij weet ik niet, evenals receiver, bijvoorbeeld http://hobbyking.com/hobbyking/store/_24788__FrSky_D4R_II_4ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_w_telemetry.html , maar dat ligt ook aan je afstandsbediening natuurlijk.

En dan nog een afstandsbediening, daar heb ik geen idee van, je hebt goede heb ik gezien, maar die zijn € 200,-. Ik wil eerst een wat goedkopere proberen, wat raden jullie aan? evenals bijbehorende receiver?
Het bouwen gaat wel lukken, ben handig genoeg, de onderdelen uitzoeken is wat lastiger, er is heel veel…
Wat is het bereik ongeveer?

Ook lijkt het me leuk om met mensen die in de buurt wonen, samen te sleutelen en te vliegen. Ik zie op de kaart dat er wel leden in de buurt wonen.

Groeten,
Sander

hallo Sander , ja een remote is niet goedkoop maar om te beginen kan je beter wat meer uitgeven , ik heb in begin veel meuk gehaald , daar kan ik nu niks mee , dus beetje door sparen en je heb zo een mooi setje bij elkaar ,
ik denk dat je een FPV mini racer wil bouwen ,
je moet opletten als je een frame haalt of de motors wel passen , meestal tussen 1806 en 2204 type ,motors ,
dat is de groote van de motor , ik bedoel dan niet de Kv ,
de Kv is tussen de 2000 en 2400 , je esc is om de motors te voorzien van stroom ,
die moeten de juiste ampere waarde hebben voor je motors ,
dus als je motor 9 amp trekt is een 12 amp esc voldoende ,
ik zelf ben meer een voorstander van 20 amp esc want je heb gewoon meer ruimte dan , aleen niet voor het weg werken omdat ze wat groter zijn en meestal een groote elco hebben die dan in de weg zit tijdens het bouwen ,
de Fc=flight controler maakt niet zoveel uit , is alemaal de zelfde zooi aleen een heeft een betere gyro de ander een barometer erbij en ga zo maar door ,
voor begin is alles ok , dus goedkoop boardje werkt prima :stuck_out_tongue:
over de aftandbediening een 6 kanaals is wel voldoenden , HBking heeft leuke 6 kanaals met de rx v2 2.4 ghz , kom je een aardig eind ,
heb hem zelf ook gehad en is een makelijk ding ,
je kan ook wat duurder gaan naar een Turnigy i-10 , die zit rond de 150 , en die werkt ook op die zelfde goedkope ontvangertjes ,6 kanaals ,van hbking
de verzend kosten vallen mee , als je 2 killo voor 22 euro via fedex prio kan doen heb je het binnen 3 dagen zeker binnen ,
met video bril zou ik nog ffe wachten want ik heb het gevoel dat er wel een paar betere komen , en goedkoper ,
ik zelf gebruik gewoon een mp4 video bril , is bijna zelfde als de fatshark aleen wat goedkoper ,
houdt je van groot HD beeld is een headplay heel leuk , en voor kleiner model raad ik skyzone aan ,en wil je goedkoop goed zitten is de Quanum V2 van hbking een mooie optie , is mooie bril ook voor ze geld ,
je kan in begin ook een 2e hands auto dvd speler zetje kopen , dan heb je een dvd speler die meestal doorgekoppeld wordt aan een 2e schermpje , dat 2e schermpje kan je gebruiken als fpv scherm ,
er zijn genoeg opties om alles te hebben onder de 300 euro ,
je moet aleen niet te veel luisteren naar anderen dan , dure frames van merken zijn niet beter dan een doorsnee frame ,
ze gaan uit eindelijk toch een keer stuk , en liever een van 30 dat van 300 ,
video zenders kan je goedkoop bij bangood halen , Hbking heeft ze ook ,
ik zou gewoon een beetje bedenken wat je zoekt , en dat samen stellen in een pakket ,
het is leuk als je alles los haalt maar aan een remote of een motor los kan je nog niks testen en bouwen , dus is dan wachten op een voor een , tot er iets niet goed past of werkt , :silent:
als je hulp nodig hebt met bouwen of iets geef maar een gil , :thumbup:

Bedankt voor je reactie. Voor een remote, heb ik Mode 1 of 2 nodig? Ik ben rechtshandig.

De meesten vliegen met Mode 2. Maakt niet veel uit of je links of rechtshandig bent. Net wat je jezelf aanleert.

Let op bij de keuze van je ESC dat je je niet dood staart op de Amperes op papier.
Je bent afhankelijk van 3S of 4S Lipo en welke prop je daarop gebruikt. De ‘Maximum Continuous Current’ van mijn 2204/2300 Cobra motoren staat op 15A, terwijl ze met 4S en 5045 props tot 25A weg kunnen trekken. Dan nog heb je aan 20A meestal genoeg omdat een ESC ook een burst heeft van 10sec. die vaak veel hoger ligt, bijvoorbeeld 30A. Die 25A wordt alleen gehaald op full throttle, vandaar.

Daarnaast zijn de 20A ESC tegenwoordig erg klein, zonder BEC dan. Met BEC zijn ze wat groter. Maar wanneer je ze op de armen plakt, heb je er allemaal niet zoveel last van. Zonder BEC (5V stroomvoorziening voor je FC) moet je de FC dus nog van stroom voorzien. Kan simpel door een 5V Step-down te monteren. Op de armen profiteer je ook van de prop wash als koeling.

de Fc=flight controler maakt niet zoveel uit ,, is alemaal de zelfde zooi aleen een heeft een betere gyro de ander een barometer erbij en ga zo maar door ,, voor begin is alles ok ,, dus goedkoop boardje werkt prima :P
Beetje kort door de bocht dit. Er zit zeker wel verschil in. Je bent ook afhankelijk van de software waar de FC op draait. Veel mensen werken nu met Cleanflight. Veelzijdig en wordt regelmatig geupdate. Niet alle FC's draaien daarmee. De Naze32 Acro wordt veel gebruikt omdat hij, buiten zijn prestaties, ook goedkoop is. Meer heb je voorlopig niet nodig. Wil je met GPS modules etc. gaan werken, is de Acro net wat te weinig. Ga dan voor de Full.
over de aftandbediening een 6 kanaals is wel voldoenden , HBking heeft leuke 6 kanaals met de rx v2 2.4 ghz ,, kom je een aardig eind ,, heb hem zelf ook gehad en is een makelijk ding ,, je kan ook wat duurder gaan naar een Turnigy i-10 ,,, die zit rond de 150 ,, en die werkt ook op die zelfde goedkope ontvangertjes ,,6 kanaals ,van hbking de verzend kosten vallen mee ,, als je 2 killo voor 22 euro via fedex prio kan doen heb je het binnen 3 dagen zeker binnen ,
Let wel op dat je een ontvanger koopt die PPM ondersteund. Scheelt je een hoop 'gedoe'. Alle kanalen over één kabeltje. De D4R-II is een prima ontvanger die veel gebruikt wordt, beschikt ook over telemetrie wanneer je dat wilt. De FrSky Taranis heeft bij veel mensen de voorkeur. Een zeer veelzijdige alleskunner voor relatief weinig geld. Natuurlijk is 225 euro aardig vervelend in de portemetniks, maar wanneer je deze aanschaft, kun je de aankomende jaren vooruit. Software wordt ook continue aan gesleuteld. Turnigy heeft een goedkoop model waar je een FrSky module in kunt zetten om met de D4R-II samen te werken. Volgens mij de X9 of zoiets.
met video bril zou ik nog ffe wachten want ik heb het gevoel dat er wel een paar betere komen , en goedkoper ,, ik zelf gebruik gewoon een mp4 video bril ,, is bijna zelfde als de fatshark aleen wat goedkoper ,, houdt je van groot HD beeld is een headplay heel leuk ,, en voor kleiner model raad ik skyzone aan ,en wil je goedkoop goed zitten is de Quanum V2 van hbking een mooie optie , is mooie bril ook voor ze geld , je kan in begin ook een 2e hands auto dvd speler zetje kopen , dan heb je een dvd speler die meestal doorgekoppeld wordt aan een 2e schermpje ,, dat 2e schermpje kan je gebruiken als fpv scherm ,, er zijn genoeg opties om alles te hebben onder de 300 euro ,
Ik zou een beginner zeker geen autoschermpjes etc. aanraden, eerder een alles in één systeem. Anders loop je weer met losse onderdelen te klungelen die allemaal weer goed samen moeten werken. Fatshark heeft ook wat goedkopere modellen met zelfs een 250mW zender erbij dan de duurdere Dominator V2. Zender en ontvanger werken dan ook perfect met elkaar. Je kunt goedkopere Boscam setjes etc. kopen met veel kanalen, maar in de praktijk stoort dat vaak weer met de Fatshark kanalen waar velen mee vliegen. Let op dat je bij elke bril of scherm een bepaalde 'Field of View' hebt. Lijkt leuk om een breed beeld te hebben, maar voor FPV minder interessant. De goedkopere brillen hebben vaak minder resolutie. Je kunt er prima mee vliegen, maar wanneer je een bril op zet met een hogere resolutie merk je wel degelijk verschil.
je moet aleen niet te veel luisteren naar anderen dan ,, dure frames van merken zijn niet beter dan een doorsnee frame ,, ze gaan uit eindelijk toch een keer stuk , en liever een van 30 dat van 300 ,,
Dit vind ik het domste advies van allemaal. Je zit hier juist op fora om advies van andere in te winnen. Lees veel van anderen en trek daar zelf je conclusies uit. Uiteindelijk willen we elkaar alleen maar helpen natuurlijk. Uiteindelijk zeg je nu dus ook dat hij niet naar jou moet luisteren. Waar ik het nu even mee eens ben, aangezien er wel degelijk veel verschil tussen de verschillende frames zit als we het over kwaliteit hebben. Een ZMR250 frame kan misschien wel van carbon zijn, maar zeker wel een andere kwaliteit dan de Blackout frames. De carbon lagen van de ZMR250 splijten eerder na een crash bijvoorbeeld. Of je het extra geld waard vind, ligt aan jezelf. Natuurlijk breekt het niet zomaar, maar er zit wel degelijk verschil in. Kijk ook eens naar de PDB. Die van Blackout is simpel maar wel doeltreffend en zit goed in elkaar. Voor de ZMR hebben ze ook PDB's, maar die passen niet altijd bij de frames. Soms zelf wat boren/freesen etc. Uiteindelijk kan alles kapot, ook een Blackout frame. Maar er zit dus wel degelijk verschil in. Je kunt een goedkoop 30 euro framepje kopen, maar dan ben je waarschijnlijk weer meer geld aan onderdelen kwijt om te vervangen na wat crashes. Het is gewoon weer een afweging die je moet maken. En je portemetniks moet het ook aankunnen natuurlijk. Overstappen op een ander frame kan altijd nog.
video zenders kan je goedkoop bij bangood halen ,, Hbking heeft ze ook ,, ik zou gewoon een beetje bedenken wat je zoekt , en dat samen stellen in een pakket ,, het is leuk als je alles los haalt maar aan een remote of een motor los kan je nog niks testen en bouwen ,, dus is dan wachten op een voor een , tot er iets niet goed past of werkt ,, :silent: als je hulp nodig hebt met bouwen of iets geef maar een gil ,, :thumbup:
Daarom voor een beginner gewoon kant-en-klare sets bekijken. Tenzij je graag veel onderzoek op fora doet en daaruit conclusies trekt. Daar leer je weer veel van.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Opzich vind ik het wel leuk om onderdelen uit te zoeken en er veel over te lezen. Maar wat voor kant en klare setjes raadt je dan aan?

Is zoiets oké? http://hobbyking.com/hobbyking/store/_16239__HobbyKing_HK6S_2_4Ghz_FHSS_6Ch_Tx_Rx_Mode_2.html
Daar moet neem ik aan nog een transmitter bij? Werkt dit dan? http://hobbyking.com/hobbyking/store/_24788__FrSky_D4R_II_4ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_w_telemetry.html
Ik wil eerst iets goedkoop proberen, mocht het een grote hobby worden, kan ik later altijd iets beters aanschaffen.

Welkom :slight_smile:

Dat vind ik zelf ook altijd leuk
bij een desktop computer gaming
zelf helemaal samen stellen en bouwen
een quad is precies het zelfde
dat gedeelte is ook leuk
het in elkaar zetten is leuk
het testen is leuk en vliegen
vooral de combinatie van dingen trekt mij aan

Precies, PC assemblage doe ik ook graag, onderdelen uitzoeken en bouwen maar… :smiley:

Met kant en klaar bedoel ik vooral setups die uit de doos al bijna goed samenwerken. Als je alle onderdelen van de FPV setup van Fatshark koopt, hoef je daar vaak weinig voor te doen om het werkend te krijgen. Je betaalt dan wel weer iets meer.
De budget oplossing van Fatshark is de Predator V2. Daar zit al een camera en zender bij. Wel wat minder zend vermogen, maar ja… je moet ergens op inleveren. Ook de camera is wat minder.

En natuurlijk werken die budgetoplossingen ook. Alleen moet je goed uitzoeken welke onderdelen je precies nodig hebt en wat bij elkaar past. Daar kan vast iemand hier je mee helpen.

Als je goedkoop wilt, dan zou je voor de Turnigy X9 kunnen kijken.
Daar kun je een FrSky module in kopen die weer goed samenwerkt met de D4R-II, alleen weet ik niet welke dat is.

In principe werken bijna alle zenders en ontvangers, maar ik zou in ieder geval voor PPM ontvangers kijken.
Voor een Spektrum zender zou je weer een LemonRX ontvanger kunnen gebruiken. Een Spektrum DX6i is nog wel op Marktplaats te vinden denk ik.

Zoals [member=194]Royce[/member] in zijn eerste reactie al aangaf kan het kopen van een niet-immersionRC/fatshark videozender later veel problemen opleveren als je met anderen gaat vliegen. Kanalen op verschillende banden lopen te vlak langs elkaar om bruikbaar te zijn, bovendien komen de kanalen per band absoluut niet overeen waardoor instellen in het veld vaak een lange klus gaat worden. Nadeel van goedkope chinese zenders is dat ze vaak heel breed uitzenden en dus veel andere kanalen “bezet” houden. Bij de meeste races worden tegenwoordig alleen nog ImmersionRC zenders op de fatshark/immersionRC band (F) toegestaan, of worden speciale “race” videozenders van ImmersionRC uitgeleend. Kijk ook even hier naar, dat maakt duidelijk op welke frequenties de verschillende banden hun kanalen hebben zitten.

In eerste instantie gaat het mij om het bouwen van de quad. Als ik dat onder de knie heb zal ik mij gaan verdiepen in FPV. Dus dat laat ik nu nog ff voor wat het is.

Welkom alhier Sander!

Mijn zoon vliegt al even met de ZMR250 met de DYS 1806, crash elke vlucht wel een keer of drie :crazy: en het framepje is nog steeds heel. Had voor de zekerheid 2 extra armpjes aangeschaft (4,74 EUR in totaal) maar liggen nog steeds in de schuif… Die dingen wegen in verhouding zo weinig, dat je al stevig de grond in moet vliegen om schade te hebben.
Het is wel zo indien je kiest om iets grotere motoren 2204 of 2206 in plaats van 1806 te plaatsen, zou ik de ZMR afraden, daar deze motoren minder beschermd worden door de smallere armen. (de 22 aanduiding v/e motor is de diameter)

Vind de DAL 5x4 schroeven voor de DYS1806 perfect in combinatie met een 10A ESC. Deze schroeven breken veel minder snel (is bij Mauro nu ongeveer nog 2 schroeven per dag, voorheen een tiental…) Denk dat ze momenteel echter alleen bij surveilzone.com te verkrijgen zijn :?:

Je kan je hier lekker inlezen maar er komt echter zoveel op je af dat je waarschijnlijk wel tonnen vragen zal hebben.

'k zou zeggen : shoot! (maar maak dan een ander topic aan :wink: )