Groundloop?

Wat is precies een groundloop?

Kun je zonder probleem alle grounds gewoon aansluiten op een naze. Dus bijvoorbeeld die van 12 volt vbat. 5 volt pololu en ground van de opto esc’s. Natuurlijk wel op de juiste plaatsen en polariteiten. Of sluit je maar 1 ground op de naze aan.

Een groundloop is een lus van GND draden binnen de stroomkring, bijvoorbeeld door verschillende onderdelen door te lussen op elkaar.

Beter is het om alle stroom van een centraal punt af te takken, bijvoorbeeld een PDB of kabelboom, zodat er maar 1 plus en 1 min kabel op ieder onderdeel aangesloten word.

De Naze is een onderdeel, die heeft dus maar 1 plus en 1 min nodig om goed te werken. (aansluiting voor voltagemonitoring even daargelaten)

Bedankt voor je antwoord. Ik werk inderdaad met een kabelboom. Dus vbat moet wel met ground aangesloten worden. Die staat los van de 5 volt voeding naar de naze?

De grounds van de opto esc’a mag ik volgens mij ook zonder probleem aansluiten?

Vbat is een speciale aansluiting daarvoor, deze is niet doorverbonden op de rest van de GND
ESC’s wel met de GND aansluiten, die is nodig om stabiele communicatie te krijgen tussen ESC en naze

Hier een simpel diagram van een quadje.
Als je de GND van de camera met de GND van de ontvanger (RX) verbind heb je een groundloop