Geschikte ESC voor Cobra 2208 2000kv

Sinds ik de overstap heb gemaakt van de multistar babybeast motoren naar deze heerlijke cobra motoren heb ik altijd al wat problemen met de esc’s gehad.
Eerst even mijn setup:
Cobra 2208 2000kv motoren
Afro 20A Race spec Esc’s
Gemfan 6045 Props
Nano-tech 1800mah 4s.

Als eerste heb ik gevlogen met de 20 ampere esc’s van dys.
Daar heb ik een stuk of 6 van weggefikt totdat ik over ben gestapt naar 30a Hobbyking esc’s (had er nog een paar liggen dus dacht why not.)
Een tijdje heerlijk mee kunnen vliegen maar die begonnen ook het leven te verlaten na een stuk of 3 vervangen te hebben. En als laatste heeft ook deze esc een cobra motor meegenomen. :crazy:
Toen maar weer eens 6 stuks Afro 20a’s besteld. En ja hoor. 2 hebben het leven alweer verlaten na 3 vluchten…

Ik heb altijd alle esc’s gedraaid met BlHeli 13/14. Oneshot en dampend light. alles erop en eraan.
Zou dit misschien komen omdat ik toch teveel vraag van 20/30a esc’s of doe ik toch echt iets verkeerd :slight_smile: (motor timing / demag gerelateerd ofzo).

Alle hulp is welkom, ook tips voor mijn nieuwe set esc’s. (zat te denken aan littlebees 30a of rotorgeeks 30a o.i.d)
Thanks
Thierry

Minimum is 20A maar 30A is aanbevolen. Dus keuze snel gemaakt he :slight_smile:

https://www.multirotorparts.nl/electronics/esc/favourite-littlebee-30a-blheli.html

Welk frame gebruik je aangezien je een deze motor’s gebruikt, een mini hex ?

Nou die staat dus vast.
Die ga ik bestellen.

Maar heb je nog enig idee wat ik misschien verkeerd gedaan zou kunnen hebben?
En welke BlHeli settings ik dan het beste kan gebruiken voor de Littlebee 30’s?

Thanks

Oh en mijn frame is trouwens de zmr250.

Tja. hij is rap :stuck_out_tongue:

Geen idee welke settings gebruikte je in BLHeli ?

Ik meestal standaard :

PWM freq : damped light
PWM input : off
Motor timing : medium
PPM min en max throttle : 1100-2000
Programming by tx : off

Ik heb de Dys’s en de Hobbyking’s gedraaid op :
PWM freq : damped light
PWM input : off
Motor timing : medium high
PPM min en max throttle : 1060-1980
Programming by tx : off
(Zoals een keer aanbevolen door BorisB)

En de afro’s gewoon op stock gelaten dus als enige verschil motor timing medium ipv medium-high

Ik heb de Blackout 330 met deze cobra motoren een half jaar lang gevlogen op 20A afro esc’s (geflashed met blheli). Nooit 1 esc hoeven vervangen, terwijl de quad 1.1kg weegt en ik altijd vrij agressief vloog en punchouts deed. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat 20A genoeg zou zijn ;D Ze trekken in-flight ook een stuk minder amps dan op de test bank.

Netjes!, Tja, het leek mij ook wel prima te zijn. Datasheet zegt max 23amp. dus dat moet ongeveer wel passen dacht ik zo.
Maar aangezien mijn 30amps hobbyking’s ook het leven verlieten zou er ook iets anders mis kunnen zijn…

Weet je nog misschien met welke motor timing setting je vloog?

Ja precies. En alle 20A esc’s kunnen wel punches van 30A aan, maximaal 10 seconden. Tenminste, dat zie ik bij veel esc’s altijd staan in de specs.

Ik had volgens mij de motor timing altijd op medium-high staan (en uiteraard dampened light aan).

Exact.

Heel apart.
Ik vraag mij dan toch echt sterk af wat ik dan verkeerd doe :slight_smile:

Wat is de c waarde van je lipo? Of dat er mee te maken kan hebben weet ik niet, maar je zou dat uit kunnen sluiten door een andere lipo met een hoge en betrouwbare c waarde te proberen.

Ik vlieg nu met de Nano-Tech’s 1800mah 35-70c 4s. Wat neer komt op een max stroom van 126a piek.
Leek mij aardig tussen de grenzen te liggen.

Ik vermoed dat ik het probleem heb gevonden. Zou iemand dit kunnen bevestigen of dit zou kunnen?

Ik heb een keer toen ik mijn esc’s ging vervangen ook direct mijn FC geupdate. (nog cleanflight tijden uit mijn hoofd).
Pids gerest en alles. Hij vloog toen vrij beroerd maar geen esc weggebrand die dag.

Volgende dag er weer de oude pids ingezet. en jahoor. weer weggefikt.
Wat blijkt is dat mijn d voor pitch en roll op 30 stond (wat volgensmij erg aan de hoge kant is voor mwrewrite).
Vandaag komen de littlebee’s binnen als het goed is. Heb de pids alweer gereset en ga proberen hem weer te tunen.

Heeft iemand ook problemen gehad met de littlebee’s en de noise die zij genereren?
Heb de low esr condensatoren besteld maar zijn nog niet binnen.
Gaat dit een probleem vormen?
Er zit wel een stepdown regulator tussen de fpv gear dus vermoed dat deze al het een en ander wegfilterd?

Een te hoge D kan inderdaad voor hete motoren zorgen!
Maar te hoog ligt helemaal aan welke versie je van welke software draait.
Betaflight heeft ook versies gehad waar je tot wel D = 30 of hoger kon gaan.

Dat is opzich wel goed om te horen :slight_smile:

Ben vermoedelijk van cleanflight v1.11.0 naar Betaflight 2.1.0 gegaan en net voor de nieuwe afro set naar Betaflight 2.6.1

Ik kan mij herrineren dat ik op de cleanflight toen nog volgensmij geen esc’s had doorgebrand met de hoge d.
Maar dat zou ik even na moeten zoeken.

Na elke installatie van nieuwe software of gewijzigde instellingen altijd een langere hover test doen waarbij je motoren controleert op hitte.
Dat doe ik zelf altijd wel.

Goed om te weten. Als ik er over na denk heb ik ook nooit aan mn motoren gevoeld na een vlucht. Erg stom.

De Littlebee’s 30a zijn binnen dus gaan binnenkort eens deze dingen in de praktijk brengen en kijken of het weer gebeurt.