Gelijk maar met de drone in huis vallen...

Hallo FPV-ers,

Net aangemeld, voorgesteld en maar gelijk met de deur in huis…

Ik ben sinds enige tijd “bovengemiddeld geïnteresseerd” in quadcopters ;D
De afgelopen weken ben ik internet aan het afspeuren, op zoek naar een goede setup voor mijn eerste 250 racer. Hoe langer ik rondneus, hoe meer opties ik verder wil onderzoeken… Er is hier zoveel kennis en ervaring aanwezig dat ik gek zou zijn om daar geen geen gebruik van te maken.

Tot nu toe heb ik onderstaande op papier staan, camera en FPV benodigdheden zijn voorlopig nog niet aan de orde.

Frame: Diatone 37# Blade Series FPV 250 CF Unfolded + PDB
Motoren: Eachine BG1806 1806 2300KV Brushless
ESC: ZTW Spider Series 12A ESC With SimonK of DYS SN20A Mini 20A SimonK ESC 2-4S 20-500Hz
of
Motoren+ESC: ZTW Black Widow 2204 18A Brushless 2300KV (iemand ervaring met motoren met geïntegreerde ESC?)
FC: Naze32 Flip32 with 32-bit STM32 10Dof
Accu’s: 11.1V 30C 1500mAh Battery (139g) + Turnigy 3300mah 3S 40~80C Lipo pack
Props: Quanum Carbon Fiber Props 5x3
Lader: Turnigy T100 Multifunction touch screen
Zender: FrSky Taranis X9D Plus (misschien wat overdreven als beginner maar ik zie dit ook als een langdurige investering)

Graag jullie advies over deze setup. Tips/aanvullingen zijn uiteraard van harte welkom!

Welkom!

Ik zou om te beginnen een frame kiezen met niet zoveel sparingen in de bovenplaat. Dat is nogal gevoelig voor breuk.

Thx, ook voor de tip! Neem ik mee in mijn onderzoek.
Voorlopig staat het allemaal nog maar op papier en neem ik rustig de tijd om te leren. Van wat ik gelezen heb is Diatone een prima merk in de Drone wereld en CF met geïntegreerde PDB voor een schappelijke prijs. Ik lees wel tegenstrijdige berichten over deze PDB, dan weer goed dan weer slecht. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat denken jullie van motoren met geïntegreerde ESC’s?

Voordat je een drone met PBD in de bodemplaat bestelt is het handig om te kijken of deze PBD ook apart als reserve wordt verkocht. Is dit niet het geval en mocht je hem zo hard crashen dat de PBD intern breekt ben je ver van huis.

Is er ergens info over hoe de ESC’s presteren? Zo is er weinig over te zeggen. Daar naast zou ik dit niet willen. Als je ESC kapot gaat, moet je motor dus ook.

Ik weet niet waar je dat leest, maar Diatone is maar een budget merk. Als je bij de reacties kijkt, lees je dat er hitte problemen zijn met de PDB.

Wat bedoel je met CF? Normaal wordt dan Cleanflight bedoelt.

Vergeef mijn noob-ness, ik ben kom net kijken :wtf:
Met CF bedoelde ik Carbon Fiber. Ik heb inderdaad ook veel gelezen over hitte problemen met de PDB vandaar mijn twijfel. Diatone is dus dubgetmerk? Als beginner vond ik een Carbon Fiber frame met geïntegreerd PDB voor die prijs niet verkeerd. Als je andere suggesties hebt in die prijsklasse, hoor ik het graag! Vwb de motoren met ESC, helder. Inderdaad niet handig om beide te moeten vervangen als 1 van de 2 stuk is.

In die prijsklasse kom je al snel bij een ZMR frame uit. Kijk ook eens naar Epiquad. Als PDB kun je al een simpele nemen. Zie bijvoorbeeld de Thug PDB V1.2. Kun je zelf bepalen welke BEC je erop zet. Zo zijn er nog veel meer.

Ok, in the rebound.

Frame: ZMR250 V2 PCB Frame kit Carbon Fiber with LED Board
PDB: Diatone ZMR250 V2.1 PCB (de meegeleverde PDB bewaar ik wel als spare)
Motoren: RCX ZMR 1804 2400KV Outrunner edition (CW/CCW)
ESC: ZTW Spider Series 20A OPTO Small ESC With SimonK Program
FC: Naze32 Flip32 with 32-bit STM32 10Dof
Accu’s: zippy Compact 1500mAh 3S 35~40C Lipo pack
Zender: FrSky Taranis X9D Plus
Lader: Nog niet helemaal uit. Twijfel ook of ik deze over moet laten vliegen…
De Turnigy Reaktor 300W spreekt me wel aan maar valt net iets buiten mijn budget. Iemand nog tips voor een goede lader van rond de €60?

[member=693]Seedjo[/member]

Enkele suggesties:
ZTW escs zijn prima maar de meeste mensen vliegen (met goede reden) met blheli escs.
Zippy accu’s (vooral met maar 35c) zijn qua performance hetgeen deze setup gaat tegenhouden. Turnigy nanotechs zijn in mijn ervaring een stuk beter. Let er ook op dat je lipo ongeveer 70-80A moet kunnen leveren. 1.5Ah * 35c is slechts 52.5A vermogen, dit gaat inkakken als je wat meer gas geeft.
Ultragoedkope lipo lader is de DC4S van hobbyking, kost 8 euro. Nadeel: laad slechts met 1c op en heeft geen storage mode of andere fancy functies. Voordelen: supermakkelijk in gebruik en voor die prijs kan je er gerust wat meer kopen en meer accus tegelijk laden. 1c laden is goed voor je lipo’s.

Bedankt voor de feedback [member=250]jaimevisser[/member]!
De ZTW’s had ik idd al afgeschreven dankzij de whatsappgroep Utrecht :thumbup: Ik kijk nu naar Dys en Littlebees maar zal blheli ook zeker onder de loep nemen. De zippy’s koop ik over van een betrouwbare bron op dit forum :wink: Ik begrijp dat ze niet tot de topklasse behoren maar zijn volgens mij prima voor een starter, wil ook niet gelijk frontaal op de eerste boom zitten… Nog maar een dagje research voordat ik mijn eerste koop doe.

De DYS escs staan bekend als firestarters/rookmachines. Littlebee is een veilige keuze. Te weinig power hebben (om welke reden dan ook) maakt de quad ook moeilijker bestuurbaar ;). Tip: doe 5040 props op die motoren (om mee te beginnen), 5030 vinden veel mensen wat zwakjes (en is op mijn 1960kv motoren echt niet grappig).

De ZTW’s kan je toch ook gewoon prima flashen naar Blheli :slight_smile:

DYS heeft vorig jaar een slechte batch gehad. Dat was geloof ik voor 7-2015. Heb zelf 4 quads met DYS BL20A (=SN20A en zouden met blheli bootloader zijn had ik gehoopt maar ze hebben allen een simonk bootloader met blheli firmware) vliegen van batches na die tijd. Nooit problemen mee gehad. Hebben er al aardig wat vlieg uurtjes op zitten.
Toch zou ik nu zelf voor Littlebees gaan overigens. Net iets beter en maar iets duurder. En blheli bootloader. Wel handig als je ooit gaat flashen of configureren via de blheli configurator. Misschien zul je dat laatste niet direct doen maar toch handig om de juiste spullen alvast te hebben.

De ZMR250 is een leuke setup in ieder geval [emoji4]

Thx. Hoe langer ik op het net kijk hoe meer dikke frames ik zie :smiley:
De ZMR is voor nu een prima start, ik heb inmiddels ook al een deel besteld.

• ZMR250 V2 / V2.1 250 Carbon Fiber Mini FPV Quadcopter Frame Kit with PCB Board and LED
  • Naze32 Flip32 Flight Controller With 32-bit STM32 10Dof
  • Dragonfly MC1806 2300KV motoren
  • DYS XM20A 20A (2-4s) mini ESC (BLHeli with OneShot)
  • en als teaser alvast een: FrSky X4R-SB LBT ontvanger 2.4 Ghz met telemetrie

Ben benieuwd wanneer de spullen binnen zijn, kan niet wachten om te beginnen!