Futaba 6EX & Naze32 Rev5 & Cleanflight

Goedendag heren & dames,

Ik heb een vraag met betrekking tot mijn futaba 6EX zender & Naze32 Rev 5 & cleanflight

Ik zit al ja geloof het of niet 5 uur te proberen mijn drone in de lucht te krijgen alleen ik krijg hem niet gearmed ik heb echt alles geprobeerd maar hij heeft gewoon geen zin of mijn settings staan verkeerd in cleanflight maar zover ik weet ligt het niet aan me zender en ontvanger want die zijn gebind en ik zie dat ze werken in cleanflight alleen het armen wil gewoon echt niet ( of dat kan juist wel zijn ik weet het allemaal niet meer :twisted: :twisted: ) Daarbij moet ik wel even zeggen dat dit een nieuwe selfbuild drone is( had eerst een walkera 250) en dat ik een noob ben met cleanflight maar het vliegen gaat me aardig af hahaha :lol:

Zouden jullie mij aub kunnen helpen of mee kunnen denken of uitleggen hoe ik mijn kleine vriend weer kan laten vliegen…

Groetjes Jeffrey

Jeffrey,

kijk eens naar de range van je receiver inputs.

Default is de range per kanaal 1000-2000. Als je receiver een kleiner bereik heeft, dan lukt ARMen niet. Voor ARMen moet de waarde MIN range zijn, die is standaard 1000. Als je receiver een hogere minimum waarde heeft, zal de MIN waarde nooit bereikt worden, en zal je niet kunnen ARMen.
Ik heb zelf een Futaba T6J en had hetzelfde issue. Heb ik opgelost door bij receiver naar de range per input kanaal te kijken, en dan via de CLI met het rxrange commando de range per kanaal ingevullen. (en niet vergeten te save-en:-)

Geert-Jan

Allereerst bedankt voor je reactie Geert-Jan :thumbup: :thumbup:

Nu is mijn volgende vraag; Hoe kan ik de range per input bekijken en veranderen ( ik ben echt een noob wat dit betreft haha:oops: )

Ik zie wel dit staan in CLI;
rxrange 0 1000 2000
rxrange 1 1000 2000
rxrange 2 1000 2000
rxrange 3 1000 2000

En dit moet ik dus veranderen…?

Groetjes Jeff

Jeff,

in Cleanflight naar de ‘Receiver’ tab gaan. Beweeg op je transmitter alle sticks van min naar max, je ziet de waardes veranderen in Cleanflight. Onthoud deze waardes en voer ze in via de CLI. Ik heb de waardes afgerond.
Met rxrange kun je ook de ‘richting’ van de stick veranderen. Bij mij heb ik de pitch moeten omdraaien, die reageerde precies andersom. Dit doe je door min en max waarde om te draaien bij het rxrange comando (voorbeeld: rxrange 1 1900 1100)

Geert-Jan

Kijk wat een snelle reactie super :thumbup: :thumbup:

Ik ga er straks mee aan de slag ( eerst ontbijten ) ik hou je op de hoogte hier geert :smiley:

Van de week stond ik in een veldje om nieuwe instellingen te gaan testen. Maar ik kon 'm niet armen. Achteraf bleek dat de software (OpenPilot) het armen om veiligheidsredenen heeft uitgezet tijdens het configureren. Op zich wist ik dat wel, maar had me niet gerealiseerd dat ik dat zelf weer ongedaan moest maken en die instelling weer apart nog moest opslaan. Misschien is er bij jou ook zoiets aan de hand. Ik stond toch na een autoritje voor Jan Joker in een weiland. :expressionless:

Bereik van je kanalen stel je op de zender zelf in!!!
(Idd, je zender staat toch nog niet goed ingesteld)

Die heeft daar 2 speciale menus voor.
1 om de eindpunten af te stellen, EPA, endpoints of travel adjust (ieder merk noemt t anders)
en 1 om het middenpunt in te stellen. Subtrim

Flightcontroller op zender afstellen is iets wat bij de speelgoedflightcontrollers hoort…

Dus range in de naze gewoon op 1000-1500-2000 laten staan en via je zender je uitslagen aanpassen!

Okeee ik heb hem eindelijk zo gekregen dat ik hem kan armen dankzij jullie :thumbup: :thumbup:

Alleen ik zit nu met het volgende;

Als ik de drone ( met de moters draaiend ) naar links, rechts, voor of achter doe gaan aan die kant de moters harder draaien… Net alsof die automatisch wil gaan vliegen… IS dat een instelling ergens… :crazy:

Sorry hoor maar jullie hebben hier te maken met iemand onder aan de trap zeg maar hahaha

Alvast bedankt :smiley:

Heel kort… dat is normaal. Je quad probeert tegen te werken, ook in Acro stand.

Nou alles vliegt eindelijk pffff hahaha :lol: :lol: :clap: :thumbup:

Alleen nu een vraag met betrekking tot de switchen/channels op de 6EX en aux1,2,3,4…

Ik krijg alleen de AUX1 werkend in cleanflight dus die kan ik alleen ergens aan koppelen en de rest wil niet heb al gezocht op internet de beschrijving zelfs achterste voren gelezen zeg maar… Dus weten jullie misschien hoe ik dat kan fixen…?

En wat voor zender zal ik nemen als ik een nieuwe ga halen in de toekomst …? :slight_smile:

En nogmaals bedankt hier voor de reactie’s :clap: :clap: :thumbup:

Ondanks dat aux 1 t/m 4 in de configurator zichtbaar zijn moet je zender en ontvanger natuurlijk wel zoveel kanalen ondersteunen. Ook kan het zijn dat je op de zender nog een switch aan aux2 moet toekennen voordat deze werkt.