FPV bril met 2, of 1 scherm?

Beste…

Na de aanschaf van een complete iniMini-H set, ben ik nu aan het inlezen voor mijn beeld.
Als ik de meeste race bijeenkomsten op YouTube zie, is een bril ala FatShark de main stream.
Toch lees ik op sommige sites ook berichten over de betere beeld kwaliteit van een toeter bril ala:

Een goedkope
of
duurdere

Ik begrijp dat je niet snel een andere bril zult nemen, als je eenmaal gewend bent aan een bepaalde bril.
Toch vraag ik me al, zijn er mensen die mij voor- en nadelen kunnen noemen van hun bepaalde systeem.
Uiteraard geef je nooit graag toe dat een ander systeem beter had geweest, maar wees eens oprecht.
Ik vind de prijsverschillen tussen een toeter bril en een duo-scherm bril namelijk aanzienlijk.

Ik ben benieuwd.
groet,
Remco.

Ik heb zelf de Quanum v1, Fatshark Attitude, Fatshark HD v2 en Fatshark Dominator v2 geprobeerd. Ik vond persoonlijk qua beeldkwaliteit de Domi en HD het beste, daarna de Quanum en als laatste de Attitude.

Attitude: voor het oog groot beeld, niet heel erg scherp en aan de randen echt out of focus.
Quanum: prima beeld, over het hele vlak redelijk scherp.
Dominator: Goed scherp, osd tot aan de rand leesbaar.
HD: Vergelijkbaar met Dominator. Extra pixels voegen weinig toe met een 600 tvl cam. 3d functie is wel erg gaaf.

Verder moet je ook naar de form factor kijken. Veel mensen klagen over de eyecups van de Fatshark V2 serie en vinden een Quanum of V3 Fatshark met skibril formfactor fijner. Ik vind een V2 prima zitten, maar dat is dus erg persoonlijk.

Met een Quanum sjouw je heel wat meer mee en is de ontvanger altijd extern, de Fatsharks hebben alles netjes ingebouwd zitten en zijn zo licht op je hoofd dat je ze tussendoor zo even naar je voorhoofd schuift.

Zelf gebruik ik een Quanum 2 en wat ik persoonlijk een vette plus vind is het bioscoopformaat beeld waar ik naar kijk in vergelijking met de “chloorbrilletjes” van fatshark waar je naar een postzegel zit te kijken. Het mooie van een Fatshark is dan weer dat 'ie klein is. En het ziet er stoer uit, maar dat zal me boeien.

Ik kijk ook altijd een beetje dubbel met 2 schermpjes, ik krijg dat niet helemaal samen tot 1 beeld. Hetzelfde heb ik bij een verrekijker dus dat ligt meer aan mij dan aan de constructie. Maar als je dit ook hebt dan is dat vrij irritant.

Die VueXL heb ik al aardig wat reviews van gezien maar ik weet het niet. Ik vind een beetje het “Amazing Discoveries” gehalte nogal groot als ik die reviews zie en daar prik ik een beetje doorheen. Het ziet er wel slik uit.

De één vind een klein beeld prettig omdat 'ie dan beter kan focussen, kom je uit de gamershoek (zoals ik) dan is focussen op een 26" breedbeeld net ze prettig. Tunnelen noemen we dat. Focus is focus, het is maar wat je gewend bent :wink:

*edit: plus punten Quanum 2
goedkoop
groot beeld
veel opbergruimte (ik gebruik een 2700mAh 2s Lipo en die werkt makkelijk 3 uur continu)
makkelijk aan je gezicht aan te passen
draag je een bril dan kan je die gewoon ophouden, geen gekloot met lensjes

min punten:
groot …
da’s alles eigenlijk.

Dank voor jullie reacties.

Ok, als ik het goed begrijp, draait het bij een keuze dus meer om pasvorm, en beeld.
Niet zozeer om effectiviteit?
Ik bedoel… Een metal Danny zou net zo makkelijk met een toeterbril door krappe ruimtes vliegen, als met een fatshark bril?
Het afstanden kunnen schatten is bij beiden goed aan te leren?

Bijna alles is 2d dus dat inschatten is gewoon leerproces. Probeer bij anderen wat uit en kijk wat je het fijnste vind zitten en kijken :wink:

Dat het beeld klein is is een fatshark bril is niet altijd waar…De HD heeft een behoorlijk groot beeld…

Verder heb ik gisteren voor het eerst Door mijn fatshark HD een fpv 3D beeld bekeken…De ontwikkeling gaat snel…

Waar je in wilt stappen is inderdaad een kwestie van smaak…en misschien een kwestie van kijken of je er in de toekomst meer mee wil…

Hier een plaatje van de quad van pufpuf met een nerdcam 3D en mijn dominator HD

Was heel apart om 3d te kunnen zien…De cam was nog niet scherpgesteld maar het effect was zeker vet…als je dan een tak raakt lijkt het dat je in je gezicht geslagen wordt

Je weet zeker dat het zo leek en dat het niet PufPuf was die sloeg? Hij wilde je gewoon K.O. meppen en je bril jatten :stuck_out_tongue:

Ja, de oog kuipjes van Dominator HD graven zich in mijn oogkassen, zo krijg je dus nooit een scherp beeld, Ik zag dat er een ski bril frame te koop is, dat zou voor mij een uitkomst zijn.