[FAQ] Hoe kies je de juiste accu bij je setup?

Hey

Ik denk dat iedereen wel eens met deze vraag heeft gezeten.
In dit topic ga ik proberen uit te leggen hoe je dat doet.

Bij het kiezen van een accu moet je met verschillende dingen rekening houden.

  • Ten eerste moet ie het juiste voltage hebben,
  • Hij moet genoeg stroom kunnen leveren om alles te voeden,
  • Hij moet genoeg inhoud hebben om een leuke vliegtijd te halen
  • En hij mag niet te zwaar worden.

Hoe kies je het juiste voltage?

Dit is het lastigste deel. Om het juiste voltage te kiezen moet je al een redelijk idee hebben van wat je wil bouwen en welke onderdelen je wil gaan gebruiken.
Het totaal gewicht van die onderdelen gaat bepalen hoeveel thrust je motoren moeten gaan leveren om te kunnen vliegen.

Om een multicopter te laten vliegen heeft die minimaal 2x zoveel thrust nodig als het totale startgewicht van de multicopter.
Dit is zodat je je hoverpunt rond de 50% throttle krijgt.
Een quadcopter van 1kg heeft 250 gram thrust per motor nodig om te hoveren (50% throttle), wat inhoud dat ie rond de 500 gram thrust per motor zou zitten op 100% throttle.
Je hebt dan een power to weight ratio van 2:1. Wil je echt een racer bouwen dan begin je vanaf de 3:1.

Als je je (geschatte) totale startgewicht weet kan je gaan kijken welke motoren met welke propellors genoeg lift kunnen leveren om dit in de lucht te houden. Je moet dan op zoek naar testgegevens van de motoren. Deze zijn vaak op de website van de motorfabrikant te vinden.

Dit is testdata van een 2300kv Cobra motor.

Hier kan je zien wat een motor presteert met verschillende voltages en verschillende propellers en wat hij dan verbruikt.
Deze motor zou op 3s met een 5x4 prop voldoende lift genereren om de quadcopter van 1kg te laten vliegen dus hiermee gaan we verder in het voorbeeld.
Verstandig is om een motor te kiezen die met de kleinste maat prop eigenlijk al genoeg zou presteren. Zo kan je verschillende props gebruiken zonder power tekort te komen.
Deze motoren zouden ook nog eens op 4s kunnen als je nog al meer power wil in de toekomst.

Je weet nu dus welk voltage je gaat gebruiken.

Hoe weet je of je LiPo genoeg stroom kan leveren?

Iedere LiPo heeft een C rating die aangeeft hoeveel stroom dat hij constant kan ontladen.
Met deze C rating kan je berekenen hoeveel stroom er ontladen kan worden.
Dit doe je door het aantal Ah te vermenigvuldigen met het aantal C.
1000mAh = 1Ah, dus een 1Ah accu met 20C zou 20A constant kunnen leveren

Om er achter te komen hoeveel C je nodig hebt moet je eerst weten hoeveel er verbruikt gaat worden.
Daarvoor kan je weer de test tabel gebruiken, maar zelf hou ik liever een beetje marge door uit te gaan van het maximale verbruik wat door de motorfabrikant word opgegeven.

Deze 2300kv Cobra motor mag volgens zijn specs maximaal 15 ampere verbruiken:

Cobra 2204/28 Motor Specifications Stator Diameter 22.0 mm (0.866 in) Stator Thickness 4.0 mm (0.157 in) Number of Stator Slots 12 Number of Magnet Poles 14 Motor Wind 28 Turn Delta Motor Kv Value 2300 RPM per Volt No Load Current (Io) 0.66 Amps @ 8 Volts Motor Resistance (Rm) per Phase 0.126 Ohms Motor Resistance (Rm) Phase to Phase 0.084 Ohms [b]Maximum Continuous Current 15 Amps[/b] Max Continuous Power (2-cell Li-Po) 125 Watts Max Continuous Power (3-cell Li-Po) 180 Watts Motor Weight 24.6 grams (0.87 oz.) Outside Diameter 27.0 mm (1.063 in.) Shaft Diameter 3.00 mm (0.118 in.) Motor Body Length 14.2 mm (0.559 in.) Overall Shaft Length 32.5 mm (1.145 in.) Motor Timing 5-10 degrees PWM Frequency 8 KHz

(Ben je van plan een prop te gaan draaien waarmee de motor boven de 15A gaat verbruiken, gebruik dan dat Amperage bij je berekening, evt met nog een beetje marge)

Een quadcopter heeft 4 motoren, dus je doet 4x 15A = 60A
Bij een hexa of een octo doe je x6 of x8.

Je hebt in dit geval dus een accu nodig die 60 Ampere constant kan ontladen.
Om erachter te komen welke lipos je daarvoor kan gebruiken moet je een simpel rekensommetje maken.

Voor een 1300mAh 50C accu krijg je: 1300(mAh) / 1000 = 1,3(Ah) x 50© = 65 Ampere constante ontlaadstroom.
Voor een 2200mAh 30C accu krijg je: 2200(mAh) / 1000 = 2,2(Ah) x 30© = 66 Ampere constante ontlaadstroom.
Voor een 3000mAh 20C accu krijg je: 3000(mAh) / 1000 = 3,0(Ah) x 20© = 60 Ampere constante ontlaadstroom.

Al deze accus zouden genoeg stroom kunnen leveren voor deze motoren. Ik ga vooral uit van de stroom van de motoren omdat je ontvanger, flightcontroller en evt FPV setup bij elkaar maar een paar amperes verbruiken en als je genoeg marge aanhoud je hier toch wel genoeg stroom voor over houd.

Hoe bepaal je hoeveel mAh je kiest

Het aantal mAh is de inhoud van je accu.
1000mAh houd in dat ie een stroom van 1000mA gedurende 1 uur kan ontladen voor ie leeg is.
Verbruik je meer amperes dan gaat je accu ook sneller leeg.

Je wil dus zoveel mogelijk mAh hebben zodat je lekker lang kan vliegen.
Maar dat heeft ook een keerzijde. Hoe meer inhoud hoe zwaarder je accu word.
Pak je teveel mAh dan word het gewicht hoger en moet je meer gas gaan geven om hem in de lucht te houden en daardoor verbruik je meer stroom waardoor je accu weer sneller leeg gaat.
Meer gewicht geeft ook iets loggere vliegeigenschappen.

Ook krijg je te maken met je Center of Gravity aka zwaartepunt. Deze word vaak met de accu goed gelegd. Daarvoor word vaak een bepaald gewicht of een bepaalde range aan mAh voor je accu opgegeven zodat je je frame altijd in balans kan krijgen.

Verkijk je ook niet teveel op de vliegtijd van 1 accu. Een half uur aan 1 stuk vliegen lijkt leuk, maar vergt nog best wat van je concentratie.
Vaak zie je daarom dat er meerdere kleinere accus aangeschaft worden zodat je na 5 a 10 minuten je accu leeg hebt.
Je kan dan even pauze nemen om je eigen accus weer aan te vullen :slight_smile:

Heb je nog vragen of opmerkingen, laat van je horen!

Kuddos!!

TOP!!

Ik vlieg nu met een Nanotech 4S 2200mAh 45/90C (257gr.) op mijn Blackout B330 (1100gr max). Hiermee haal ik max. 5 min. vliegtijd wanneer ik hem de hele rit op zijn staart trap. Eerder 4 minuten dan 5. Ik wil net wat meer vliegtijd zien te halen. Ben nu dus aan het kijken voor een andere Lipo.

Ik vlieg met Cobra 2208/20 2000kv motoren en ZTW A-Series 20A ESC’s. Daarop HQ6045 props.

De ‘Current (A)’ in de tabel is de maximale current bij full throttle lijkt me??

Bij de specificaties van de Cobra motoren staat dat ze max. 20A kunnen leveren. In de hierboven genoemde tabel met 4S en 6045 staat dat ze echter 24A leveren. De ZTW’s hebben een burst van 35A, vandaar dat ze er waarschijnlijk nog niet uit gebrand zijn…

Welke Amps gebruik ik nu om mee te rekenen? Het lijkt me overdreven om met de 35A max van de ESC te rekenen.
Dan heb ik 140/2.2=63C accu’s nodig.

Wanneer ik reken met de 20A van de ESC’s heb ik 80/2.2=36C nodig. Dan klopt het wel dat mijn 45C Nanotech’s prima vliegen.
Ook voor de 24A aangegeven in de tabel werkt nog binnen de marges. 96/2.2=43C.

Nu wil ik een grotere accu hebben. De Nanotech 4S 3300mAh 35/70C weegt 361gr. 100gr. meer dan de 2200.
Of het extra gewicht tegenover de extra mAh’s wat oplevert, zal de praktijk uit moeten wijzen. Lijkt me niet te berekenen.
Wanneer ik de formule er op los laat en uit ga van de 24A in de tabel kom ik op het volgende: 96/3.3=29C
Dan zou de 35C van de Nanotech dus meer dan genoeg moeten zijn volgens mij.

De vraag is dus eerder: welke Amp. is verstandig om mee te rekenen.
De 20A max van de Cobra lijkt te weinig aangezien hij max. 24A levert met HQ6045’s.
35A burst van de ESC’s lijkt me overdreven. Dat haal je namelijk niet met deze motoren.

Ik zie ook nog een Nanotech 4S 2650mAh 35/70C van 291gr. Komt op 96/2.65=36C
Dat zou dus net te weinig zijn bij full throttle. Ik gok dat je dat gaat merken?
Het gewicht is dan wel weer interessant tegenover de 3300mAh.

Een motor levert geen amperes, een motor verbruikt amperes, de regelaars moeten dit door kunnen geven en de accu moet dit kunnen leveren.

Voor de 2208 met 6x4.5 heb je een lipo nodig die 4x 24A = 96A constant kan ontladen.

De 3300mah 35C lipo kan 115.5A ontladen. (3.3×35=115.5) Daarmee zit je dus ruim binnen de marges.

De 2650mah 35C lipo kan 92.75A ontladen (2.65×35=92.75) Dat is net te weinig.

Zolang je regelaars hun warmte goed kwijt kunnen zal het geen problemen opleveren als je ze ietsjes overbelast.

Ben niet zo thuis in het elektronica wereldje, ik kan er dus wel eens naast lullen 8)

Maar wat gebeurt er wanneer je toch met die 2650mAh en dus 92A ontlading gaat vliegen? Wat ga je daar van merken?
Verliest de quad power bij full throttle? Of raakt de Lipo overhit? Daar ben ik wel benieuwd naar.
In principe heeft de Blackout zoveel power dat je bijna nooit full throttle vliegt. Kan me dus voorstellen dat die 24A ook bijna nooit gehaald wordt, maar dat je eerder rond de 20A blijft hangen. Uiteindelijk moet je dat niet willen, maar vraag me toch af wat er dan gebeurt.

Als je je lipo gaat overbelasten gaat ie opwarmen en word ie bol, verliest ie capaciteit en je voltage gaat steeds sneller en sneller inzakken wat je weer extra vliegtijd kost.

Duidelijk thnx!

Top stukje info Freakert !! Top

Voila, nu is het idd zo klaar als een klontje!
Nog even het rekenmachien er bij en rekenen maar!

Thx, Erwin

Ik mis de opmerking dat batterijen ook een tijdelijke piekbelasting mogen hebben die hoger ligt dan de continue waarde.
Ik vlieg zelf met 1500mAh met 70C. Ik mag de max continue 105A (1.5x70)
Als ik dat zou doen kan ik dus (1.5x3600)/105= 51.4 sec.
Ik vlieg er echter 4 tot 5 min mee.Dat betekend dus dat ik gemiddeld ca, 22 A gebruik.

Op basis van dit gegeven zou ik dus prima een 30C batterij kunnen gebruiken omdat die best 10 sec 40 of zelfs 50A kan leveren.

Sinds ik dit bedacht koop ik nu dan ook batterijen zoals de Turnigy die een spec heeft van 40-80C Dus 40 continue en 80C piek voor max 10 sec.

Burst waarde negeer ik met opzet :wink:

Veel accu’s halen de burst waarde maar voor enkele seconden.
Als je dan wat langer gas geeft (zoals hoort met een racer 8) ) gaat je levensduur best hard achteruit.

Met 30C zit je dan zelfs al ruim. Je hebt immers maar 22/1,5 = 14.7C gemiddelde belasting. Met een 30C 1500mAh accu kun je al 30x1,5 = 45A continu trekken toch?

Als je lipo alleen je gemiddelde belasting kan leveren komt ie tekort als je je gas eens een keer open gooit.
Je gaat m dan overbelasten en dat kost levensduur.

klopt wel dat je met 30C je gemiddelde belasting dekt.

Ja 2 x je gemiddelde belasting in dit geval ;D

Ik vlieg zelf met 1500mAh 35C en 2200mAh 25C. 4 x 12A esc en Cobra 2300kv’s. Accu’s worden dan net lauw, dus ruim binnen de marge als je het mij vraagt.

Je vergeet het belangrijkste te vermelden, deel 2 van hetgene wat bepaald hoeveel stroom er gaat lopen, je prop :wink:

Accu’s mogen lichtjes opwarmen, worden ze echt warm, ben je ze aan het overbelasten.

Gemfan 5030 / Diatone 5030

5030 trekt op 3s ~32Ampere. Dat lukt een 1500 35C accu makkelijk
5030 trekt op 4s ~53,2Ampere. Net teveel voor je 1500 35C lipo eigenlijk.

Je 2200 25C lipo mag je 55Amp uit trekken, dat is precies genoeg.

Probeer de volgende keer maar eens een accu met net wat hogere C waarde, dan blijft je voltage wat langer wat hoger waardoor je net wat meer power tot je beschikking houd als je accu wat leger begint te raken :wink:

Is het niet zo dat wanneer je met burst gaat rekenen en je een keer flink gas geeft, dat je Voltage dan flink in kakt?

Hier is waarom:

Ik heb eerst de 4S 2200mAh 45/90C op mijn B330 gehad van 1100 gram.
Nu dezelfde accu’s op mijn Mini H van ?? Nog niet gemeten, maar beduidend minder gewicht.

Mijn B330 heeft Cobra 2000 + ZTW20A + HQ6045’s
Mijn Mini heeft 2300 + SN20A + HQ5045 Bullnose

Wat ik nu merk is dat ik sowieso wat langer vlieg. Niet gek met een lichtere quad en redelijk dezelfde opstelling.
Maar wat ik ook merk is dat de Voltage drop veel minder is.

Wanneer ik bij de B330 even flink gas gaf, zag ik het Voltage flink zakken in mijn FPV bril.
Nu met de Mini is dat veel minder het geval. Terwijl de Ampere’s die er door gejaagd worden, ongeveer even veel zijn, ca. 25A.

Ik koop ook altijd accu’s waarbij ik de burst niet mee reken. Ik reken met het continue vermogen wat hij kan leveren.
In mijn theorie is het dus beter om accu’s te kopen waarbij je niet met burst rekent en zelfs wat over hebt.
Ik wacht nog op 1800mAh 65C accu’s… benieuwd of het voltage dan bijna helemaal niet meer in kakt.

Vergeten te vermelden: Allebei 3S dus ~32A

1.5 x 35 = 52.5A
2.2 x 25 = 55A

Ik wil idd wel eens proberen met wat hogere C. Die 1500’s heb ik gekocht voor mijn quad, de 2200’s had ik nog ivm. mijn overige vliegavonturen.