Failsafe activeren

Voordat ik m’n quad de lucht in wil gaan voor de eerste keer heb ik een vraag over Failsafe.

Staat dit standaard aan op de d4r of mijn turnigy 9xr? Of moet ik dit in baseflight activeren met “feature Failsafe”?

Staat niet standard aan op de D4R, wel aan te bevelen. Knuppels en schakelaars in de gewenste positie (pieper aan! Motoren uit!) en kort op het f/s knopje op je ontvanger drukken.

Straks een heel antwoord in elkaar gezet, blijkbaar niet blijven hangen… Nog maar een keer dan!

Failsafe zowel op ontvanger (D4R-II) als in Cleanflight activeren.

Wanneer de verbinding tussen zender en ontvanger weg valt, wordt failsafe ontvanger geactiveerd.
Wanneer de verbinding tussen ontvanger en Naze weg valt, wordt failsafe flight controller geactiveerd.

In beide gevallen wil je eigenlijk dat de quad direct naar beneden valt.
Zorg dus dat je de D4R-II instelt op ‘geen signaal’. Dit kun je doen door de zender uit te zetten en dan de failsafe te activeren.
In Cleanflight doe je dat ook. Afhankelijk van je instellingen zal dit ‘1000’ zijn.

Test de failsafe van de D4R-II door de zender uit te schakelen. De motoren zouden binnen enkele seconden moeten stoppen.
Altijd testen ZONDER props!!

En als toevoeging op Royce. Waarom wil je dat de quad uit de lucht valt (= motor stoppen) ipv zachtjes land? Stel je eens voor dat de failsafe aan schiet terwijl je hem in je handen hebt.

En aangezien (bijna) iedereen Acro vliegt met FPV, heb je geen idee wat de stand van de quad is wanneer de failsafe geactiveerd wordt.

Zachtjes landen op failsafe kan alleen als je een flightcontroller met RTH/autopilot functie hebt, zoals DJI naza etc. Bij een miniquad met een naze32 wil je graag je motoren en regelaars behouden, dus bij control loss direct gas dicht. Goed, je quad klapt misschien hard de grond in, maar een goed frame kan dit hebben of overleven met weinig schade.

Ook kunnen je speedcontrollers opblazen als je props/motoren geblokeerd zijn door een tak of steen, het is daarom belangrijk om meteen het gas uit te zetten als je ziet dat je de grond/boom/paal niet meer kan ontwijken (of als je net een klap door je FPV hebt vernomen)